ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، در گفت و گویی تلفنی درخصوص اوضاع مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان و وضعیت منطقه قره باغ تبادل نظر کردند.

گفتگوی پوتین و پاشینیان درباره وضعیت مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین نوشت: پوتین و پاشینیان روز یکشنبه در گفت و گوی تلفنی خود به مذاکره درباره اوضاع منطقه (قفقاز جنوبی) و تدابیر برای برقراری ثبات در این منطقه پرداختند.

این گفت و گو در رابطه با اجرای توافق های بیانیه سه جانبه روز ۹ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و بیانیه روز ۱۱ ماه ژانویه سران این سه کشور (درباره آتش بس در قره باغ و برقراری همکاریها بین ارمنستان و آذربایجان و بازگشایی جاده های مواصلاتی منطقه قفقاز جنوبی) صورت گرفت.  

نخست وزیر ارمنستان، از پوتین بخاطر تلاش های میانجی گرانه روسیه برای حل مناقشه بین ایروان و باکو قدردانی کرد.

پاشینیان و پوتین توافق کردند که به تماس ها ادامه دهند.   

 به دنبال شروع جدید مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان که از ۱۴ نوامبر(۲۳ آبان) از سرگرفته شده مسکو تلاش های دیپلماتیک زیادی را برای میانجیگری و توقف تنش ها بین ایروان و باکو آغاز کرده است.

 درگیری ها میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان ۲۳ آبان در مناطق مرزی دو کشور در مسیر شهرستان‌های آزاد شده «کلبجر» و «لاچین» به دلیل اختلاف دو طرف در رابطه با حدود مرزی، بار دیگر از سرگرفته شد و در جریان زد و خوردها چندین نفر از نیروهای دو کشور کشته و مجروح شده و دو طرف تعدادی از تسلیحات خود را ازدست دادند.  

ارتش‌ جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به آغاز این درگیری‌ها متهم  کردند، هر چند که بعد از تلاش مسکو و وساطت بین دو طرف از شدت درگیری ها کاسته شد و منطقه رو به آرامش رفته است.

ایروان و باکو یکدیگر را متهم به آغاز این تنش و درگیری در مرز می کنند. گفته می شود یکی از دلایل عمده این شرایط پیش آمده، اختلاف نظر طرفین در خصوص تحدید حدود و  تعیین مرزها در برخی نقاط مرزی دو کشور است.

وزارت خارجه ارمنستان روز گذشته در بیانیه ای دیدار نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی یف رئیس جمهوری آذربایجان که برای ۱۵ ماه دسامبر در بروکسل برنامه ریزی شده است را تایید کرد.  

پس از جنگ ۴۴ روزه سال گذشته و امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان این جنگ، موضوع تحدید حدود و تعیین مرزها بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار قرار گرفت.

جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که، در دوره اشغال ۳۰ ساله سرزمینهای این کشور برخی مناطق مرزی آن نیز از سوی ارمنستان تصرف شده است، خواستار تعیین مرزها میان دو کشور بر اساس نقشه های باقی مانده از شوروی سابق می باشد. باکو در عین  حال ارمنستان را به طفره رفتن از مذاکرات در این زمینه و تلاش های برای به تاخیر انداختن این مساله متهم می کند.

آمریکا، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و  همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی ویژه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده دارند.

روسای گروه مینسک  از طرفین خواستند تا  فورا گام های مشخصی برای کاهش تنش بردارند و از لفاظی‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند و به طور کامل تعهدات خود را مطابق بیانیه سه جانبه سال گذشته روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان جنگ و سایر توافق‌های آتش‌بس  را  اجرا کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید