از آن جایی که تولید عسل طبیعی کار سختی است و قیمت آن نیز بالاست، بسیاری از عسل‌های به ظاهر طبیعی که در بازار به فروش می‌روند، تغذیه‌ای و یا تقبلی هستند.

مطمئن‌ترین راه تشخیص عسل طبیعی و خام را بشناسید

متاسفانه تقلب در این محصول زیاد است و عسل واقعا طبیعی کم پیدا می‌شود. سودجویان بسیاری سعی می‌کنند عسل تغذیه‌ای یا تقلبی را به اسم عسل طبیعی و با قیمت بالا بفروشند و به سود بیشتری دست یابند. در چنین شرایطی شناخت روشی معتبر و مطمئن برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی ضرورت زیادی دارد. با ما همراه باشید تا هر آنچه را در این مورد لازم است، بدانید.

قبل از هر چیز توجه شما را به تماشای ویدئویی جلب می‌کنیم که توسط برند درکام، فعال در زمینه فروش محصولات طبیعی و محلی، تهیه شده است. در این ویدئو، خانم آتنا امیدپور، کارشناس صنایع غذایی با تجربه ۱۳ سال کار در آزمایشگاه آسا، به شما خواهند گفت که تنها راه تشخیص عسل طبیعی چیست.

همان‌طوری که خانم امیدپور در فیلم بالا توضیح دادند، تنها راه قطعی تشخیص عسل طبیعی و خام، آزمایش عسل در آزمایشگاه است؛ سایر روش‌هایی که از افراد مختلف می‌شنوید و یا در سایت‌های مختلف می‌بینید، همگی نامعتبر و غیر علمی هستند و ممکن است نوع عسل را اشتباه تعیین کنند.

چند نوع عسل داریم؟

عسل از نظر روش تولید در سه نوع طبیعی، تغذیه‌ای و تقلبی در بازار موجود است. عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تولید آن فقط از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف تغذیه می‌کند؛ از آن‌جایی که فرآیند تولید عسل طبیعی سخت و زمانبر است، گاهی برخی از زنبورداران برای تولید سریع‌تر و بیشتر عسل، در نزدیکی کندو محصول آب و شکر قرار می‌دهند؛ در چنین شرایطی زنبور برای تولید عسل به جای شهد گل و گیاه از این محلول تغذیه می‌کند و در نتیجه به عسل تولید شده در این حالت عسل تغذیه‌ای گفته می‌شود.

عسل تقلبی هم اصلاً توسط زنبور تولید نمی‌شود و با استفاده از گلوکوز تجاری و یا ترکیب کردن آب و شکر با رنگ‌ به دست می‌آید.

این سه مدل عسل به دلیل همین تفاوت در شیوه تولید، دارای خواص، ارزش غذایی و قیمت متفاوتی هستند. طبیعتا قیمت عسل طبیعی به دلیل ارزش بالاتر و همین‌طور سختی تولید، نسبت به دو عسل دیگر بیشتر است. بنابراین عسل‌هایی که در فروشگاه‌های مختلف با قیمت خیلی پایین به فروش می‌رسند، طبیعی نبوده و حتی اگر تقلبی نباشند، حتما تغذیه‌ای هستند. این را هم در نظر داشته باشید که هر عسل گرانی لزوما طبیعی نیست. برای آشنایی با "قیمت عسل طبیعی در سال 1400" روی لینک کلیک کنید تا محدوده قیمتی عسل طبیعی دستتان بیاید.

چرا تنها راه تشخیص طبیعی بودن عسل، آزمایش آن در آزمایشگاه است؟

برخی عقیده دارند که به راحتی می‌توان از روی رنگ، عطر و طعم، غلظت و سایر ویژگی‌های ظاهری عسل، نوع عسل را تشخیص داد؛ چنین تفکری اشتباه است زیرا این خصوصیات ظاهری کاملا به منطقه برداشت عسل، نوع گل و گیاهی که زنبور برای تولید عسل از آن تغذیه کرده و سایر عوامل بستگی دارد.

در واقع تفاوت اصلی عسل‌ها به ساختار و مواد تشکیل دهنده آن‌ها برمی‌گردد؛ به دلیل تفاوتی که در روش تولید عسل طبیعی، تغذیه‌ای و تقلبی وجود دارد، مقادیر یک سری فاکتورهای کلیدی در این سه مدل عسل متفاوت خواهد بود و از همین تفاوت‌ها می‌توان برای شناسایی نوع عسل استفاده کرد. طبیعتا به جز آزمایش عسل در آزمایشگاه، راهکار دیگری برای پی بردن به این ساختار و مقدار مواد تشکیل دهنده عسل وجود ندارد.

تشخیص عسل طبیعی

علاوه بر طبیعی بودن عسل، به خام بودن عسل هم توجه کنید!

عسل خام به عسلی گفته می‌شود که بعد از برداشت، حرارت ندیده و خواص آن حفظ شده است. فقط طبیعی بودن عسل کافی نیست و عسل علاوه بر طبیعی بودن، باید خام هم باشد.

به دلیل باور غلطی که افراد درباره شکرک زدن عسل دارند و فکر می‌کنند فقط عسل تغذیه‌ای و تقلبی شکرک می‌زند، برخی از زنبورداران و فروشندگان برای اینکه جلوی رس بستن عسل را بگیرند، آن را حرارت می‌دهند.

دقت داشته باشید که عسلی که خام نباشد و حرارت دیده باشد، حتی اگر کاملا از شهد گل‌ها و گیاهان تولید شده باشد، ارزش چندانی ندارد چرا که عسل حرارت دیده بر اساس میزان حرارت، یک بخش و یا تمامی خواص خود را از دست می‌دهد.

عسل خوب از کجا بخریم؟

اگر به دنبال بهره مندی از خواص عسل و حفظ سلامت خود و اطرافیانتان هستید، حتما هنگام خرید عسل به طبیعی و خام بودن آن توجه کنید. با توجه به اینکه تنها راه تشخیص عسل خوب آزمایش آن در آزمایشگاه است و با در نظر گرفتن این نکته که امکان پیدا کردن آزمایشگاه خوب و بردن عسل به آزمایشگاه برای هر کسی وجود ندارد و هزینه این آزمایش نیز زیاد است، بهترین راهکار برای دستیابی به یک عسل خوب و باکیفیت، خرید آن از یک فروشگاه معتبر است که این کار را برای شما انجام داده باشد.

از جمله فروشگاه‌های معتبری که می‌توانید از آن عسل‌های طبیعی و خام را با برگه آزمایش و تضمین کیفیت خریداری کنید، فروشگاه درکام است. در این فروشگاه انواع عسل طبیعی مانند عسل گون اصل، عسل کنار درجه یک، عسل چهل گیاه، عسل رازیانه-یونجه و ... به همراه برگه آزمایش به فروش می‌رسند و شما می‌توانید بعد از بررسی اطلاعات هر عسل، عسل دلخواه خود را خریداری نمایید. برای خرید عسل اصل کافیست به "فروشگاه محصولات طبیعی درکام" به آدرس dorkam.com مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری در مورد هر عسل کسب کنید.

فاکتورهای کلیدی در تشخیص عسل طبیعی و خام کدامند؟

مهم‌ترین فاکتورهایی که با توجه به مقادیر آن‌ها در آزمایش عسل می‌توان به طبیعی یا تقلبی بودن عسل پی برد، شامل موارد زیر هستند:

  • میزان ساکاروز: مهم‌ترین فاکتوری که طبیعی یا تغذیه‌ای بودن عسل را با آن متوجه می‌شوند، ساکاروز عسل است. به صورت استاندارد اگر ساکاروز عسل زیر ۵ درصد باشد، به آن عسل طبیعی می‌گویند. هرچند بعضی گیاهان مثل کنار استثناء هستند و با وجود طبیعی بودن، ممکن است میزان ساکاروز در آن‌ها بالاتر از 5 درصد باشد. پس اندازه‌گیری ساکاروز به تنهایی نمی‌تواند طبیعی و خام بودن عسل را نشان دهد.
  • میزان پرولین: عسل طبیعی حاوی آمینو اسیدی به نام پرولین می‌باشد که منشا آن شهد گل‌هاست. پس اگر عسل به صورت طبیعی تولید شده باشد، علاوه بر ساکاروز زیر ۵ درصد باید پرولین آن هم بالاتر از ۱۸۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم باشد. هم‌چنین پرولین ماده‌ای است که با حرارت از بین می‌رود و اگر عسل خام نباشد و حرارت دیده باشد، حتی اگر طبیعی باشد پرولین آن کمتر از حد استاندارد است. پس پرولین به همراه ساکاروز می‌توانند طبیعی و خام بودن عسل را نشان دهند.
  • میزانHMF:این فاکتور برای تشخیص خام بودن عسل آزمایش می‌شود. عسل در حالت معمولHMF  یا هیدروکسی متیل فورفورال پایینی دارد اما با گذر زمان و هم‌چنین با حرارت دیدن، این ماده در عسل افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که عسل HMF بالاتر از ۴۰ داشته باشد، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که عسل حرارت دیده و یا شرایط نگهداری بدی داشته است.

علاوه بر این سه فاکتور، دیاستاز و نسبت فروکتوز به گلوکوز نیز آزمایش می‌شوند ولی آزمایش ساکاروز در کنار پرولین و HMF می‌تواند خیال شما را از بابت طبیعی و خام بودن یک عسل راحت کند. در زیر یک نمونه برگه آزمایش عسل آمده است که با مشاهده آن می‌توانید فاکتورهای گفته شده را در آن ببینید.

برگه آزمایش عسل گون اصل

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید