عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هشدارد داد که مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت میکروبی در سطح جامعه می‌شود و این داروها اثر خود را از دست می‌دهند.

عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، دکتر سعید اسلامی با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماریهای میکروبی تجویز می شود و کشور ما نیز جزو کشورهایی است که مصرف آنتی یوتیک بالایی دارد، گفت: مصرف خودسرانه این داروها باعث می شود تا در دورانی که بیماری جدی در سطح جامعه وجود دارد تاثیر چندانی نداشته باشد و مجبور به مصرف داروهای قویتر باشیم و این چرخه اشتباه ادامه پیدا می کند که می تواند ضربه محکمی به سلامت و اقتصاد جامعه بزند.

دکترای تخصصی فارماکوتراپی و بیوانفورماتیک پزشکی با بیان اینکه در بررسی های صورت گرفته در خصوص علل مصرف بالای انتی یوتیک ها در سطح جامعه فرضیه های مختلفی بررسی شد که تمایل مردم به مصرف این داروها یکی از فرضیه ها است، گفت: در تحقیقات مشخص شد که مردم اصرار زیادی بر دریافت داروهای آنتی بیوتیک ندارند و زمانی که پزشک به انها می گوید نیاز به مصرف نیست به راحتی می پذیرند.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته وقتی فردی دچار سرما خوردگی می شود چون ریشه این بیماری ویروسی است سه روز زمان داده می شود تا عفونت ویروسی فروکش کند اما در کشور ما بلافاصله بعد از شکایت بیمار از بروز علائم داروهای انتی بیوتیک تجویز می شود، گفت: از همین رو ضرورت دارد تا اموزش هایی به تیم پزشکی داده شود تا سریع بعد از بروز علایم داروهای انتی بیوتیک برای بیماران تجویز نکنند.

وی گفت: برای جلوگیری از مصرف خود سرانه داروها به ویژه داروهای انتی یوتیک نیاز به اقدامات زیر ساختی، اموزش عمومی و توجیه پزشکان در خصوص آثار منفی مصرف بی رویه داروهای انتی بیوتیک است.

دکتر اسلامی با اشاره به اینکه داروهای آنتی بیوتیک در زمان نیاز برای افراد داروهای بی ضرری هستند و صدمات خاصی را به بدن وارد نمی کنند اما در شکل گسترده آن می تواند باعث مقاومت دارویی شود ، گفت: حساسیت خاصی در خصوص آنتی بیوتیک ها به جز آنتی بیوتیک های تزریقی گزارش نشده است که آن هم با تجویز پزشک امکان مصرف وجود دارد .

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید