محققان ژاپنی موفق به ابداع یک روش غربالگری سرطان لوزالمعده شده‌اند که در آن از کِرم‌های لوله‌ای برای تشخیص سرطان استفاده می‌شود.

تشخیص سرطان با ابداع یک روش ساده

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، تحقیقات متفاوتی این واقعیت را تایید کرده‌اند که بوی مایعات بدن بیماران سرطانی با افراد سالم متفاوت است. به همین دلیل سگ‌هایی تربیت شده‌اند که با استفاده از نمونه تنفس یا ادرار قادر به تشخیص بیماری هستند.

محققان ژاپنی نیز با استفاده از این واقعیت، یک روش غربالگری ابداع کردند که در آن سرطان لوزالمعده یا پانکراس با بوی نمونه ادرار توسط کرم‌لوله‌ای (nematode) تشخیص داده می‌شود. کرمی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته  "C. elegans" نام دارد. این کرم حدود یک میلیمتر طول دارد و نسبت به بو بسیار حساس است. این کرم نسبت به ادرار مبتلایان به سرطان پانکراس واکنش نشان می‌دهد. تشخیص زودهنگام این نوع سرطان بسیار دشوار است.

محققان  معتقدند این روش به تقویت غربالگری سرطان پانکراس منجر می‌شود؛ زیرا می‌تواند حتی در منزل انجام شود. متاسفانه غربالگری خاصی برای تشخیص سرطان پانکراس وجود ندارد و بیماری تا مراحل پیشرفته فاقد علامت است.

پانکراس غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم قرار دارد. غده پانکراس هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیم وارد جریان خون می‌شود و هم برای هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، به روده می‌رود. غذا به محض ورود به روده کوچک، توسط آنزیم‌های ترشح شده از پانکراس و اسید معده، هضم می‌شود. آنزیم‌های پانکراس با وجود هضم چربی و کربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی‌کنند.

بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، به عهده آنزیم های ترشح شده از پانکراس است. یکی دیگر از مهمترین وظایف پانکراس، تولید انسولین است که سبب کاهش قند خون و تولید انرژی از آن می‌شود. سرطان پانکراس یکی از کشنده ترین انواع سرطان است. تومورهای پانکراس در مقابل انواع دارو بسیار مقاوم هستند و درمان آن بسیار دشوار است. سیگار، اضافه وزن، دیابت و سن از مهمترین عوامل خطر بروز این بیماری است.

مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد سیر، انگور قرمز، اسفناج، گیلاس، زغال اخته، سیب زمینی و کلم بروکلی غذاهایی هستند که سبب سلامت بافت پانکراس (لوزالمعده) می‌شوند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید