تیمی از پژوهشگران اسپانیایی نیز در مطالعات جدید خود دریافتند چربی‌های گیاهی قادر هستند که دی‌ان‌ای تومورهای سرطانی را تغییر داده و آنها را تهاجمی‌تر کنند.

بستنی و شکلات سرطان‌زا هستند؟

به گزارش سلام نو به نقل از سیناپرس،  نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد روغن پالم که به وفور در شکلات‌ها یافت می‌شود ممکن است باعث گسترش سرطان در سراسر بدن شود.روغن پالم یک روغن گیاهی خوراکی است که از میوه درختان نخل روغنی به دست می‌آید. این روغن به وفور در محصولاتی مانند بیسکویت، شکلات‌های صبحانه مانند نوتلا، بستنی، برخی نان‌ها، مارگارین و ... استفاده شده و به آنها بافتی صاف و ماندگاری طولانی می‌دهد. سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) و سازمان بهداشت جهانی این روغن را بیش از هر روغن دیگری سرطان‌زا اعلام کرده‌اند.

تیمی از پژوهشگران اسپانیایی نیز در مطالعات جدید خود دریافتند چربی‌های گیاهی قادر هستند که دی‌ان‌ای تومورهای سرطانی را تغییر داده و آنها را تهاجمی‌تر کنند. خوشبختانه، در حال حاضر دارویی وجود دارد که می‌تواند این روند را معکوس کرده و امید به نابودی انواع مختلف سرطان را ارائه دهد.

این مطالعه جدید نیز ارتباط روغن پالم با سرطان را روشن کرده و راه را برای درمان‌هایی باز می‌کند که از متاستاز سرطان به سایر اندام‌ها جلوگیری می‌کند.پروفسور سالوادور آزنار بنیتا، پژوهشگر ارشد مؤسسه علم و فناوری بارسلونا، در این رابطه گفت: اگر کارها طبق برنامه پیش برود، می‌توانیم اولین کارآزمایی بالینی را طی چند سال آینده آغاز کنیم.

من از این بابت بسیار هیجان زده هستم و تلاش زیادی برای ارائه بهترین درمان ممکن به بیماران سرطانی انجام می‌دهیم.پژوهشگران به کمک آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، دریافتند که پالمتیک اسید، اسید چرب اشباع شده اصلی در روغن نخل، باعث ایجاد سرطان‌های دهان و ملانوم‌های کشنده پوست می‌شود.

سایر اسیدهای چرب، مانند امگا ۹ و امگا ۶ که در روغن زیتون و دانه‌های کتان یافت می‌شوند، مشابه این اثر را نشان ندادند.

علیرغم این یافته ها، تیم تحقیقاتی دریافته است که هیچ یک از این مواد، از جمله اسید پالمیتیک، خطر ابتلا به سرطان را در وهله اول افزایش نمی‌دهد. پروفسور بنیتا در این رابطه خاطرنشان می‌کند: من فکر می‌کنم هنوز خیلی زود است که مشخص شود چه نوع رژیمی می‌تواند توسط بیماران مبتلا به سرطان استفاده شود که بتوان با کمک آن روند متاستاتیک را کند کرد.

بر اساس نتایج تحقیقات ما می‌توان ادعا کرد که رژیم غذایی فاقد اسید پالمیتیک می‌تواند در کند کردن روند متاستاتیک مؤثر باشد، اما برای تعیین دقیق این موضوع به مطالعه بسیار بیشتری نیاز است.گفتنی است اسیدهای چرب بلوک‌های سازنده چربی در بدن ما و غذایی هستند که می‌خوریم. همچنین به نظر می‌رسد که آن‌ها تومورهای سرطانی را نیز تغذیه می‌کنند، اما دانشمندان می‌گویند که نحوه چگونگی این فرایند مشخص نیست. هنگامی که محققان رژیم غذایی موش‌های آزمایشگاهی را با اسید پالمیتیک تکمیل کردند، متاستاز سرطان در آنها افزایش یافت.

 این تیم همچنین اثرات طولانی مدت مصرف روغن پالم را روی ژنوم حیوانات کشف کردند.شایان ذکر است سلول‌های سرطانی که برای مدت کوتاهی در معرض اسید پالمیتیک قرار گرفتند، حتی پس از حذف آن از رژیم غذایی جوندگان، با سرعت گسترش یافتند. این مطالعه که در ژورنال نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد که این حافظه ژنتیکی نتیجه تغییرات اپی ژنتیکی در نحوه عملکرد ژن‌ها است.

پژوهشگران همچنین دریافتند این تغییرات ناشی از اسید پالمیتیک عملکرد سلول‌های سرطانی متاستاتیک را تغییر و به آن‌ها اجازه می‌دهد یک شبکه عصبی در اطراف تومور تشکیل داده و راحت‌تر پخش شوند.تخمین زده می‌شود که متاستاز مسئول ۹۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان باشد. کسب اطلاعات بیشتر در مورد عواملی که باعث گسترش سرطان می‌شود و مهمتر از همه دانستن این موضوع که چگونه می‌توان آن را متوقف کرد دارای اهمیت زیادی است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید