فارغ از حواشی، ضعف و قوت این طرح نکته جالب توجه آن است که این سه طرح از مجلسی خارج می‌شود که حتی پیش از رسیدن به کرسی‌های بهارستان خود را مجلسی با اولویت‌های اقتصادی می‌دانست و مجلس دهم را به خاطر کم توجهی به اقتصاد و اولویت دادن به مسائل سیاسی سرزنش و تخریب می‌کرد.

صیانت مردم از اینترنت و حیوانت خانگی یا از اختلاس‌گران و رانت‌خوران؛ کدام ضروری‌تر است؟

سلام نو سرویس سیاسی: در ماه‌های اخیر مجلس یازدهم سه طرح جنجالی و پرحاشیه را دنبال کرده است که می‌توان آن‌ها را مهم‌ترین اقدامات مجلس در چشم مردم نیز دانست.

این سه طرح جنجالی به ترتیب مطرح شدن عبارتند از طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، طرح حمایت از جمعیت و تعالی خانواده و طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر.

از طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که مختصرا به طرح صیانت یا طرح صیانت از اینترنت مشهور است محورهایی چون محدود کردن شرکت‌های خدمات دهنده اینرنتی خارجی در ایران، حمایت از پلتفرم‌های داخلی و محدودیت دسترسی به شبکه جهانی اینترنت را دنبال می‌کند و یکی از مهم‌ترین مسائلش تشکیل نهادی بالادستی برای اینترنت کشور است که اختیاراتی بیش از وزارت ارتباطات خواهد داشت. حامیان طرح اعتقاد دارند که طرح صیانت محدودیتی برای اینترنت نخواهد داشت، بلکه امکان اعمال حق حاکمیت بر این شبکه را افزایش خواهد داد جامعه و خانواده را در برابر مضرات آن صیانت می‌کند.

طرح دوم ، طرح تعالی و جوانی جمعیت است که به تعبیر ایرنا، خبرگزاری دولت، صیانت از حقوق خانواده را مدنظر دارد. به نوشته ایرنا با تصویب این قانون گام موثری در راستای ریل گذاری قانونی در جهت از حمایت از خانواده و در اولویت قرار گرفتن نیازهای آنها برداشته شده است و با اجرای موثر آن توسط دولت محترم گام عملی در راستای حمایت از منافع خانواده‌ها برداشته خواهد شد.

مسئله اصلی طرح تعالی جمعیت جوانی جمعیت ایرن است. پس از چندین سال اعمال سیاست فرزند بهتر زندگی بهتر، حالا جمعیت ایران در حال پیر شدن است و این پیر شدن در بلند مدت باعث افزایش مشکلات مختلف جامعه ایرانی خواهد شد. طراحان و حامیان این طرح می‌خواهند با مشوق‌های مالی و رفاهی و محدود کردن اقدامات پیشگیری از بارداری خانواده‌های را به فرزندآوری تشویق و حتی مجبور کنند! در این طرح از مرخصی تشویقی بیشتر به مادران باردار تا تسهیلات به بچه سوم به بعد و محدود کردن اقدامات پیشگیری از بارداری دیده شده است. منتقدان این طرح معتقدند برخی از اقدامات، از جمله اقدامات پیشگیری از بارداری، باعث افزایش جمعیت معلولان خواهد شد و برخی اقدامات دیگر فرصت‌های شغلی زنان را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر به باور منتقدان تا وضعیت اقتصادی چنین است با هر مشوقی خانواده‌ها باز هم راضی به افزایش جمعیت نمی‌شوند.

آخرین طرح از سه گانه صیانت مجلس اما طرح صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر که می‌خواهد مسئله نگهداری از حیوانات خانگی را سامان دهد. این طرح یک جنجال تمام عیار و یک طرح حاشیه ساز و تعجب برانگیز است. در این طرح برای نگهداری حیواناتی مانند «کروکودیل (تمساح)، مار، سوسمار، موش و میمون، لاک‌پشت، گربه، خرگوش و سگ» جزای نقدی «معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری» تعیین شده و البته آن حیوان نیز ضبط خواهد شد.

نکته تعجب برانگیز این‌جا است که حیوانت اهلی، بی‌خطر یا حداقل کم خطری مثل لاک پشت، گربه، خرگوش و سگ هم‌تراز حیوانتی مثل مار، کروکدیل و سوسمار هستند. این در حالی است که نگهداری گربه و سگ در فرهنگ ایران و تمدن بشری سابقه چند هزار ساله دارد و انسان با این دو حیوان اهلی سال‌ها است که انس و الفت دارد. مسئله تعجب برانگیز بعدی اما جریمه سرسام‌آور نگهداری این حیوانات و شیوه گزارش آن‌ها است. اگر شما یک لاک پشت بی‌آزار و بی‌صدا در بالکن خود داشته باشید هر کسی می‌تواند حضور آن را گزارش دهد و شما برای نگهداری آن ۳۰ تا ۹۰ میلیون تومان جریمه بپردازید.

فارغ از حواشی، ضعف و قوت این طرح نکته جالب توجه آن است که این سه طرح از مجلسی خارج می‌شود که حتی پیش از رسیدن به کرسی‌های بهارستان خود را مجلسی با اولویت‌های اقتصادی می‌دانست و مجلس دهم را به خاطر کم توجهی به اقتصاد و اولویت دادن به مسائل سیاسی سرزنش و تخریب می‌کرد.

چنین مجلسی با وجود تاکیدات رهبری بر توجه به مسائل اصلی کشور همچنان در حاشیه مسائل سیر می‌کند و حتی مسئله اصلی و مهمی مثل اینترنت و تقویت زیر ساخت‌های آن را با درک اشتباه خود به حاشیه می‌برد و بیشتر ایرادها و انتقادها را نیز به دشمن بودن منتقدان یا در بهترین حالت به فهم اشتباه آن‌ها ربط می‌دهد، نه ضعف طرح‌های خود.

کاش مجلس انقلابی یازدهم و نمایندگان محترم آن به جای صیانت از جمعیت و صیانت مردم از اینترنت و حیوانات خطرناکی مثل لاکپشت و سگ و گربه فکری به حال صیانت مردم و اقتصاد ایران از اختلاس‌گران و رانت‌خواران می‌کردند. رانت‌خوارانی مثل بابک زنجانی که ضرباتی کاری به اقتصاد ایران وراد کردند. مدیرانی مثل محمودرضا خاوری که چفیه انداختند اما به آرمان‌های شهدا و انقلاب خیانت کردند و در نهایت سر از کازینوهای کانادا در آوردند. مدیران ناکارآمدی که شعارهای بزرگ دادند، اما اقتصاد داخلی را ویران کردند.

اگر مجلس به این مسائل ورود کرده و اقتصاد ایران از شر قوانین اضافی که مانع کسب‌وکار است راحت می‌کرد، قوانین ضد فساد مصوب می‌کرد و با اصلاح سازوکارها درهای رانت را می‌بست امروز به جای اسیر شدن در این حواشی حمایت مردمی گسترده‌ای داشت که اصولگرا و اصلاح‌طلب یا فقیر و غنی نمی‌شناخت و شامل تمام اقشار جامعه ایران می‌شد. اگر مجلس اقتصاد را در اولویت می‌گذاشت خانواده خود به خود صیانت می‌شد و بسیار از مشکلاتی که امروز مجلس در پی حل آن‌ها است خود به خود حل می‌شد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید