سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال به ۲۲.۸ میلیون نفر افزایش یابد.

۱۸ میلیون افغانستانی با ناامنی غذایی روبرو هستند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد در افغانستان، حداقل ۱۸.۸ میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند، به این معنی که نمی توانند غذای روزانه خود را تامین کنند.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد افزود که بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد پیش بینی می شود این تعداد تا پایان سال به ۲۲.۸ میلیون نفر افزایش یابد.

سازمان کشاورزی و غذا(فائو) اعلام کرده است از کشاورزان و دامداران با بذر، کود، پول نقد و کمک معیشتی حمایت می کند تا تولیدات کشاورزی را ادامه دهند و از وخامت گسترده معیشت در بخش های مختلف افغانستان جلوگیری کند.

فائو به خشکسالی گسترده، عدم وجود منابع معیشتی در مناطق روستایی و فروپاشی اقتصادی در افغانستان اشاره کرده و بر لزوم تامین ۱۱۵ میلیون دلار برای کمک به ۵ میلیون افغان در ماه‌های زمستان و بهار پیش‌رو تاکید کرده است.

فائو افزود که سال آینده نیز برای تامین مالی کمک‌های بشردوستانه خود و ممانعت از آوارگی گسترده مردم افغانستان به ۸۵ میلیون دلار دیگر نیاز خواهد داشت.

سازمان ملل پیش از این اعلام کرده بود تخمین زده می شود که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر یا ۵۵ درصد از جمعیت افغانستان تا سال آینده در بحران غذایی قرار داشته باشند.

فرحان حق معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفته بود: برای کمک به ۱۱ میلیون نفر در افغانستان، این کشور به کمک مالی ۶۰۶ میلیون دلاری نیاز دارد که تاکنون ۵۴ درصد آن تامین شده است.

افغانستان از ماه اوت گذشته تاکنون و با به قدرت رسیدن گروه طالبان در شرایط بحرانی به سر می برد. بحران غذا نیز با توجه به شرایط بد اقلیمی در این کشور از قبل وخیم تر شده است.

مقام های سازمان ملل می گویند که این سازمان نمی تواند پول نقد و منابع مالی لازم را برای انتقال کمک های انسان دوستانه به میلیون ها نفر از مردم افغانستان که با گرسنگی مواجه اند، تهیه کند ولی تلاش دارد گزینه های دیگری را برای ایجاد ثبات در اقتصاد در آستانه فروپاشیدگی افغانستان پیدا کند.

همزمان سازمان های وابسته به سازمان ملل برای مقابله با بحران نقدینگی در افغانستان تلاش می کنند مقادیر هنگفتی از دلارهای این کشور را وارد افغانستان کنند. انتقال دلار به افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان متوقف شده است و به گفته مقام سازمان ملل، اگر کشورها و نهادهای مالی بین المللی اقدامی در این زمینه انجام ندهند، سازمان ملل باید این خلا را پُر کند.

"آنتونی گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد از صندوق بین المللی پول خواسته است تا درباره معافیت از تحریم ها یا سازوکارهای دیگری برای به دست آوردن پول لازم برای کمک به افغانستان توافق کند. صندوق بین المللی پول مانع دسترسی طالبان به حدود ۴۴۰ میلیون دلار از ذخایر اضطراری جدید شده است و این در حالیست که ۱۰ میلیارد دلار از دارایی بانک مرکزی افغانستان در خارج و در آمریکا مسدود شده است. وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که برنامه ای برای آزادسازی این پول ها ندارد.

سازمان ملل تاکنون بارها هشدار داده که اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی بوده و ممکن است بیش از پیش به بحران پناهجویان افغان دامن بزند.

"الن مک گرورتی" رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان نیز پیش از این هشدار داده بود که حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار افغانی تنها یک گام با گرسنگی فاصله دارند و سونامی فقر، رنج و گرسنگی باورنکردنی در این کشور از کنترل خارج خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید