مانورهای نظامی مکرر چین و آمریکا در این منطقه نگرانی‌هایی را در رابطه با وقوع یک درگیری ناشی از بحران بر سر تایوان به وجود آورده است؛ جزیره‌ای که پکن ادعای مالکیت بر آن را دارد.

رونمایی تایوان از جنگنده‌های اف-۱۶ پیشرفته جدیدش

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: رئیس جمهوری تایوان امروز (پنج‌شنبه) همزمان با رونمایی از نخستین اسکادران جنگنده‌های اف-۱۶ که با کمک آمریکا برای تقویت قدرت دفاعی این جزیره در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان تایپه و پکن ارتقا یافته‌اند، همکاری نظامی با واشنگتن را تحسین کرد.

مانورهای نظامی مکرر چین و آمریکا در این منطقه نگرانی‌هایی را در رابطه با وقوع یک درگیری ناشی از بحران بر سر تایوان به وجود آورده است؛ جزیره‌ای که پکن ادعای مالکیت بر آن را دارد.

تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان در مراسمی در یک پایگاه هوایی در شهر "چیایی" که به منظور رونمایی از نخستین اسکادران جنگنده‌های پیشرفته اف- ۱۶ موسوم به "اف-۱۶وی" برگزار شده بود، گفت: این پروژه تعهد قاطعانه شراکت تایوان-آمریکا را نشان می‌دهد.

وی افزود: من باور دارم مادامی که به ارزش‌های دموکراسی و آزادی احترام بگذاریم و از آنها پیروی کنیم، کشورهای هم فکر بیشتری در کنار ما خواهند ایستاد.

آمریکا هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد؛ اما اصلی‌ترین حامی بین‌المللی و تامین کننده تسلیحاتی این جزیره محسوب می‌شود که همین امر خشم پکن را برانگیخته است.

ارتقاء جنگنده‌های اف-۱۶ به ارزش ۳.۹۶ میلیارد دلار توسط کمپانی لاکهید مارتین و شرکت توسعه صنعتی هوافضای تایوان صورت گرفته و تازه‌ترین نمونه از همکاری نظامی میان واشنگتن و تایپه محسوب می‌شود.

 تایوان ۱۴۱ فروند جنگنده اف-۱۶ ای/بی را به جنگنده‌های اف-۱۶وی تغییر داده که ۶۴ مورد از آنها در حال حاضر ارتقا یافته‌اند و ۶۶ جنگنده اف-۱۶وی جدید دیگر نیز سفارش داده است که دارای تسلیحات و سیستم‌های راداری جدید برای رویارویی بهتر با نیروی هوایی چین از جمله جنگنده‌های رادارگریز جی-۲۰ هستند.

جنگنده‌های اف-۱۶وی می‌توانند موشک‌های هوا به هوای پیشرفته اِی آی ام-۹ سایدوایندر کمپانی ریتیون را حمل کنند.

رئیس جمهوری تایوان گفت: از آنجایی که جنگنده‌های اف-۱۶وی بیشتری وارد نیروی هوایی شده‌اند، قدرت دفاعی تایوان قوی‌تر از قبل می‌شود.

نیروی هوایی تایوان کاملا آموزش دیده است؛ اما در مقایسه با نیروی هوایی چین ضعیف دیده می‌شود.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ارزش ۸ میلیارد دلار به تایوان موافقت کرد؛ توافقی که تعداد جنگنده‌های اف-۱۶ این جزیره را به بیش از ۲۰۰ فروند می‌رساند که بزرگترین ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ در آسیا محسوب می‌شود.

این در حالی است که چین تحریم‌هایی را علیه کمپانی لاکهید مارتین به خاطر فروش تسلیحات به تایوان اعلام کرده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید