تزریق دوز سوم واکسن کرونا به سالمندان در ایران در حالی در جریان است که برای بسیاری از شهروندان تزریق سومین دوز پرسش‌هایی را پدید آورده است.

آیا می توان برای دوز سوم واکسن کرونا واکسنی متفاوت تزریق کرد؟

به گزارش سلام نو به نقل از  رکنا ، یکی از سوال‌های رایج در زمینه تزریق دوز سوم واکسن کرونا به امکان ترکیب واکسن‌های متفاوت در جریان روند واکسیناسیون بر می‌گردد. واکسن سینوفارم ساخت چین پایه اصلی کارزار واکسیناسیون در برابر « کووید ۱۹ » در ایران بوده است.

بسیاری از افرادی که واکسن سینوفارم را به عنوان دو دوز اول خود دریافت کرده‌اند اکنون به دلایل مختلف ممکن است به دنبال تزریق واکسن دیگری به عنوان دوز سوم باشند. یکی از این دلایل می‌تواند اعتماد کمتری باشد که نسبت به واکسن‌های چینی وجود دارد. دلیل دیگر عدم تائید واکسن سینوفارم از سوی برخی از کشورها برای پذیرش مسافران است.

آیا امکان تزریق واکسن دیگری پس از دریافت دو دوز از سینوفارم وجود دارد؟

فناوری استفاده شده برای تولید واکسن‌ سینوفارم مبتنی بر استفاده از ویروس غیرفعال شده برای تحریک سیستم ایمنی بدن است. گزینه جایگزین اصلی برای ایرانیانی که دو دوز از واکسن سینوفارم دریافت کرده‌اند اغلب در غیاب واکسن‌های فایزر و مدرنا، واکسن آسترازنکا است.

در تولید واکسن آسترازنکا از خود ویروس برای تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده شده است. برخلاف واکسن سینوفارم که در تهیه آن ویروس غیرفعال شده مورد استفاده قرار گرفته در واکسن آسترازنکا از ویروسی که از نظر ژنتیک دگرگون شده استفاده شده است.

نهادهای پزشکی در توصیه‌نامه‌های خود تاکید می‌کنند که ترکیب واکسن‌های متفاوت در جریان روند واکسیناسیون می‌تواند سطح ایمنی بدن فرد را در برابر ویروس کرونا بالا ببرد. به عنوان مثال کمیته مشترک واکسیناسیون و مصون‌سازی در بریتانیا تصمیم گرفته است تنها از واکسن‌های فایزر و مدرنا برای تزریق دوز سوم به اغلب افراد استفاده کند.

به این ترتیب به اکثر بریتانیایی‌ها که دوز اول و دوم را از واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند برای دوز سوم واکسن‌های فایزر و مدرنا تزریق خواهد شد. فناوری مورد استفاده در تهیه واکسن آسترازنکا با واکسن‌های فایزر و مدرنا که براساس پیام‌رسانی «آر ان ای» (RNA) تولید شده‌اند متفاوت است.

با این حال باید توجه داشت که پژوهشی معتبر درباره استفاده از واکسنی متفاوت از سینوفارم برای تزریق دوز سوم و فواید یا مضرات آن انجام نشده است.

محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره عدم پذیرش مسافران واکسینه شده با واکسن سینوفارم از سوی برخی کشورها گفته است: «رخی کشورها برای پذیرش مسافر، کسانی که واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند را می‌پذیرند بنابراین با اخذ رضایت‌نامه، برای افرادی که واکسن سینوفارم دریافت کرده‌اند و می‌خواهند به سفر خارج از کشور بروند، واکسن آسترازنکا تزریق می‌شود.»

 وی افزود: «افرادی که واکسن سینوفارم دریافت کرده‌اند بعد از چهار ماه و کسانی که واکسن اسپوتنیک دریافت کرده‌اند نیز عموما پس از گذشت شش ماه از نوبت اول اسپوتنیک، می‌توانند واکسن آسترازنکا را دریافت کنند.»

آیا تزریق واکسن‌های متفاوت برای دوزهای مختلف در دیگر کشورها کرونا انجام می‌شود؟

نتیجه چند تحقیق مختلف نشان داده است که استفاده از واکسن‌های مختلف در جریان تزریق دوزهای کرونا نه تنها مشکل‌زا نیست بلکه می‌تواند تاثیر بیشتری از تزریق مرتب تنها یک نوع واکسن داشته باشد.

این امر به این معنا است که استفاده از انواع متفاوت واکسن می‌تواند منجر به تولید سطح بیشتری از پادتن (آنتی‌بادی) در بدن شود. دلیل افزایش سطح پادتن با تزریق واکسن‌های متفاوت مشخص نیست اما اگر یکی از انواع واکسن در مقابله گونه‌ای از ویروس کرونا مانند دلتا کارایی کمتری داشته باشد می‌توان با استفاده از واکسن دیگری به عنوان دوز یادآوری سطح ایمنی فرد در برابر گونه‌های مختلف ویروس را افزایش داد.

برخی از کشورها پس از مشخص شدن برخی عوارض جانبی گونه‌هایی از واکسن‌ها از جمله آسترازنکا استفاده از انواع متفاوت واکسن را از همان دوز دوم آغاز کردند. به عنوان مثال برخی از کشورهای اروپایی به افرادی که برای دوز اول، واکسن آسترازنکا دریافت کرده بودند توصیه کردند که برای دوز دوم نوع دیگری از واکسن تزریق کنند.

اسپانیا، آلمان، فرانسه، سوئد، نروژ و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که سیاست ترکیب واکسن‌های مختلف را در جریان روند واکسیناسیون دنبال می‌کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید