رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: به دلیل اهمیت منابع خواهش می‌کنم اگر تاریخ کتابخانه مجلس هنوز تدوین نشده، پژوهشگران به نگارش آن اهتمام داشته باشند

حداد عادل: ایده من این بود که کتابخانه را به صحن مجلس ببریم
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه کتابخانه مجلس پر از منابع ناکاویده و کشف نشده است، گفت: به دلیل اهمیت منابع خواهش می‌کنم اگر تاریخ کتابخانه مجلس هنوز تدوین نشده، پژوهشگران به نگارش آن اهتمام داشته باشند.

به گزارش  روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، غلامعلی حداد عادل در مراسم رونمایی از سه دستاورد مهم کتابخانه مجلس که در تالار شهید مدرس ساختمان موزه مجلس برگزار شد، افزود: بخش بزرگی از میراث ما کتابخانه مجلس نگهداری می شود که نیاز به نگهداری ویژه دارد و به راستی هر ورق از این میراث بهارستان، دفتری است معرفت کردگار.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه وجود کتابخانه‌ها در کنار مجالس‌های قانون‌گذاری در همه جای جهان ضرورتی انکارناپذیر بوده است، گفت: قانونگذاری همیشه یک ضرورت دشوار بوده و سرنوشت مردم در دست قانون‌گذاران است به همین دلیل در کشورهای بزرگ، کنار مجالس، کتابخانه‌هایی تأسیس شده تا نمایندگان مردم بخوانند و از کتابخانه بهره ببرند. نمونه بارز آن کتابخانه کنگره آمریکاست که عظمتی دارد و در عالم کتابداری سرآغاز روش‌های نوین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران بلافاصله پس از تشکیل مجلس، کتابخانه مجلس تشکیل شد تا این مهم انجام شود، اما آنچه نیت بود تا کتابخانه مددکار نمایندگان باشد، نه بعد و نه قبل از انقلاب، اتفاق نیفتاد و بین تمام قشرهای جامعه، کمترین تردد را نمایندگان مجلس به این مرکز داشتند.

حدادعادل یادآورشد: با این حال این کتابخانه به یک کتابخانه بزرگ در مقیاس ملی بدل شد. زیرا بسیاری از بزرگان که کتاب‌هایشان را با خون دل جمع آوری کرده بودند، دنبال مکانی بودند که این منابع محفوظ بماند، تنها کتابخانه رسمی و تنها مرکز قابل اعتماد در بعد از مشروطه، یکی کتابخانه مجلس بود و یکی آستان قدس رضوی. همه مطمئن بودند مجلس برهم نمی‌خورد و همیشه هست و به این ترتیب به یک صندوق امانت کلی برای کشور تبدیل شد.

رییس بنیاد سعدی با اشاره به ضرورت تدوین تاریخ کتابخانه مجلس گفت: دانشمندان بزرگی مجموعه‌های ارزشمند خود را به کتابخانه مجلس اهدا کرده‌اند و به دلیل اهمیت منابع خواهش می‌کنم که اگر تاریخ کتابخانه مجلس هنوز تدوین نشده، پژوهشگران به نگارش آن اهتمام داشته باشند. برای این کار ضرورت دارد که نطق‌های ارباب کیخسرو شاهرخ یعنی بانی کتابخانه مجلس، در مجلس شورای ملی بررسی شود. این کتابخانه یک صندوق امانات ملی بود و بسیاری از چیزها اینجا به ودیعه گذاشته شده است و این امانات باید شناخته و شناسانده شود.

حدادعادل به ذکر برخی اقداماتش در قالب رییس مجلس برای کتابخانه مجلس اشاره کرد و گفت: من از اینکه قوه قانون‌گذاری کشور از بهارستان به محل مجلس سنا منتقل شده بود، ناراحت بودم و اصرار داشتم که مجلس به محل قبلی خود بازگردد، اما عجیب این بود که برخی نمایندگان مجلس هفتم مقابل این انتقال مقاومت می‌کردند اما من با توجه به هویت تاریخی این مجموعه اصرار داشتم که این کار انجام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از دلایلی که من بسیار تمایل به این جابجایی داشتم، مجاورت با کتابخانه مجلس بود که متاسفانه مدتی از ساختمان مجلس دور افتاده بود. پس از مجاورت مجلس با کتابخانه در مجلس هفتم، تلاش کردیم تا منابع این مرکز را افزایش دهیم و همچنین برای راه اندازی موزه مجلس تلاش شد.

حدادعادل به اهمیت کتاب‌های موجود در کتابخانه مجلس سنا اشاره کرد که پس از انقلاب به کتابخانه مجلس اضافه شد و گفت: کتابخانه مجلس سنا گنجینه عظیمی از منابع ایران‌شناسی بود و بسیاری هنوز هم خبر ندارند که در این کتابخانه چه منابعی وجود داشته است. تعدادی از اشخاص دغدغه‌مند در کتابخانه مجلس سنا، در سطح دنیا جست‌وجو کرده و هرکتابی را که در هر کشوری درباره ایران‌شناسی منتشر شده بود، خریداری کرده و به این کتابخانه منتقل می‌کردند. تا مجلس هفتم این کتاب‌ها صرفاً در کارتن‌هایی در انبار بود. ایده بازدید عموم از موزه مجلس نیز از مجلس هفتم کلید خورد که خوشبختانه امروز از موزه مجازی هم رونمایی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش‌هایش برای حضور نمایندگان در کتابخانه مجلس شورای اسلامی و استفاده آنها از منابع این کتابخانه اشاره کرد و گفت: ایده من این بود، حال که نمایندگان به کتابخانه مجلس نمی‌آیند، ما کتابخانه را به صحن مجلس خواهیم برد. به همین دلیل نزدیک صحن مجلس، مکانی را اختصاص دادیم تا منابع کتابخانه مجلس برای نمایندگان در نزدیک صحن قابل دسترسی باشد که متاسفانه مدتی است آن مکان جمع شده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی به ضرورت پژوهش روی منابع کتابخانه مجلس نیز اشاره کرد و گفت: به عقیده من کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، کتابخانه ملی ایران و… معدن‌های ناکاویده‌اند.

. آنچه از این کتابخانه‌ها شناخته شده مانند همان کوه یخی است که قسمتی از آن خارج از آب است و حجم عمده‌اش زیر آب قرار دارد. متاسفانه بسیاری از پژوهشگران ما هنوز نمی دانند که چه منابع ارزشمندی در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود و این مرکز پر از منابع ناکاویده و کشف نشده است.

وی از زحمات مدیران ادوار گذشته کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز تشکر کرد و با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم استاد حائری اظهار کرد: ایشان سرمایه‌ای برای کشور و متعلق به کتابخانه مجلس بود و مقام معظم رهبری، ارتباط بسیار خوبی با وی داشتند و برای وی احترام بسیاری قائل بودند.

حداد عادل اضافه کرد: حضرت آقا برای وی احترام فوق‌العاده‌ای قائل بودند و روزی به من فرمودند که دوست دارم با ایشان تجدید دیدار کنم. پس از آن من به همراه مرحوم حائری روزی را به دیدن آقا رفتیم و شاهد بودم که حضرت آقا و ایشان چقدر به هم احترام می‌گذاشتند و چه خاطراتی را تعریف و بازگو کردند. مرحوم حائری کتاب‌شناسی کم نظیر بودند و زحمات بسیاری را برای حفظ کتابخانه مجلس کشیدند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید