نشست تخصصی رویکرد تدوین برنامه هفتم توسعه با هدف بررسی رویکرد ملی، بخشی و یا منطقه ای این برنامه برگزار شد.

برنامه هفتم توسعه کشور؛ ملی، بخشی یا منطقه‌ای؟

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، در ابتدای این نشست، دکتر مسجدی، مدیر علمی نشست، ضمن آسیب شناسی برنامه‌های پیشین و نقد روش برنامه‌ریزی جامع، به ساختار ناهماهنگ برنامه­ریزی در تدوین و اجرا اشاره نمودوبرنامه‌ریزی مسئله محور را به عنوان رویکرد برنامه هفتم توسعه پیشنهاد کرد.

درادامه دکتر امیر باقری، به عنوان سخنران نخست، ضمن تاکید بر رویکرد آمایشی در برنامه هفتم توسعه و موضوع محور بودن برنامه، بیان نمود که چارچوب تدوین برنامه هفتم باید با سه اقدام اساسی همراه باشد. وی این سه اقدام چنین گفت:در تدوین برنامه هفتم توسعه، چارچوب کلان اقتصادی (به معنای جدول کلان اقتصادی) تهیه گردد. و همچنین اهداف تعریف شده برای برنامه توسعه باید امکان تحقق داشته باشند. و در آخر الزامات تحقق اهداف به صورت شفاف در نظر گرفته شود.

باقری همچنین برنامه‌ریزی غلتان را به عنوان رویکرد پیشنهادی برنامه هفتم توسعه مطرح نمودند.

 در ادامه این نشست دکتر داود بهبودی، ضمن آسیب شناسی برنامه‌های توسعه در ایران از جهت فرایند برنامه‌ریزی، پیش نیاز برنامه‌ریزی، حوزه اجرا و محتوای برنامه‌ریزی، عوامل تحقق رشد اقتصادی را برشمرد و با اشاره بر موانع و مسائل توسعه منطقه‌ای در ایران، بر استفاده از اسناد آمایش سرزمین در تدوین این برنامه تاکید کرد.

در بخش آخر نشست، حاضرین پیرامون سوالات و مباحث مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است هفتمین نشست از سلسله نشست های برنامه هفتم توسعه با موضوع «شناسایی رویکرد مناسب در تدوین برنامه هفتم توسعه» در تالار کنفرانس مجازی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در تالار کنفرانس مجازی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری برگزار شد و سخنرانان، دکتر امیر باقری (معاون اقتصادی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری) و دکتر داود بهبودی (عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی) به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

لازم به توضیح است که مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری، به عنوان بازوی فکری سازمان برنامه و بودجه کشور، با هدف اصلاح روندها و پیگیری تحقق پژوهش‌های روندساز، بررسی ابعاد تدوین برنامه هفتم توسعه را یکی از رسالت های خود می‌داند، بر این مبنا این مرکز به قصد تبیین ارتباط بایسته‌های تدوین برنامه هفتم توسعه، سلسله نشست هایی را تحت عنوان « شناسایی رویکرد مناسب در تدوین برنامه هفتم توسعه» برگزار خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید