در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است: ما از همه ذینفعان می‌خواهیم تا به روند قانونی احترام گذاشته و بررسی قضایی درخواست‌های انتخاباتی را تسهیل کنند.

درخواست شورای امنیت برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات در عراق

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از تمام احزاب سیاسی عراق خواست تا با استفاده از ابزار قانونی و مسالمت‌آمیز برای حل اختلافات انتخاباتی خود اقدام کنند.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است: ما از همه ذینفعان می‌خواهیم تا به روند قانونی احترام گذاشته و بررسی قضایی درخواست‌های انتخاباتی را تسهیل کنند.

شورای امنیت همچنین تاکید کرد سازمان ملل بر هرگونه اقدام غیرقانونی برای تضعیف روند انتخابات نظارت خواهد کرد.

اعضای شورای امنیت با اشاره به اظهارات آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از همه احزاب سیاسی و طرف‌ها در عراق خواستند صبور باشند و هر مسأله باقیمانده را با استفاده از کانال های قانونی حل کنند.

شورای امنیت اعلام کرد این شورا علاقه‌ مند به تشکیل مسالمت‌آمیز یک دولت فراگیر در عراق است تا بتواند اصلاحات معنا دار اجرا کرده و به نیازها و آرزوهای مردم عراق رسیدگی کند.

این شورا همچنین از آزادی، حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی عراق حمایت کرد.

شورای امنیت بار دیگر ترور نافرجام نخست وزیر عراق، استفاده از خشونت برای حل اختلاف انتخاباتی و تلاش برای بی اعتبار کردن انتخابات را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل پیش از این نیز ۲۲ اکتبر (۳۰ مهرماه ۱۴۰۰) در تایید انتخابات اخیر عراق، قبل از اینکه نهادهای ذیربط عراقی آن را نهایی کنند، بیانیه ای صادر کرده بود که  با مواضع انتقادی جریان های سیاسی عراق مواجه شد.

بیانیه شورای امنیت که به گفته ناظران بسیار شتابزده صادر شده و پیش از اینکه دستگاه های ذیربط در عراق، نتایج نهایی را تایید کنند، پیشدستی کرده و آن را تایید کرد، جامعه ملتهب پساانتخابات این کشور را بیش از پیش دچار شکاف سیاسی کرد.

انتخابات پارلمانی اخیر عراق در ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ (۱۰ اکتبر ۲۰۲۱)  برگزار و نتایج آن با مخالفت برخی جریان های سیاسی عراقی روبرو شد؛ نتایجی که با طرح اتهام دستکاری و تقلب از سوی برخی گروه‌های سیاسی به اعتراضات خیابانی در برخی شهرهای عراق و عمدتا در ورودی های منطقه سبز بغداد و کشته شدن چند معترض منجر شد.

در این میان با وجود گذشت بیش از یک ماه از برگزاری این رویداد اعتراض ها و مخالفت های سیاسی و مردمی با اقدام های کمیسیون انتخابات این کشور همچنان ادامه دارد.

معترضین معتقدند که نتایج الکترونیکی انتخابات دهم اکتبر گذشته در معرض دستکاری اینترنتی قرار گرفته و کشورهای امارات، آمریکا، رژیم صهیونیستی به علاوه «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق متهم به دست داشتن در این دستکاری شده اند.

چارچوب هماهنگی گروه ها و احزاب سیاسی شیعه تاکنون چندین بیانیه در رد نتایج انتخابات پارلمانی عراق صادر کرده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید