رودخانه‌ها دو مزیت اصلی برای یک تمدن در حال توسعه دارند. آنها آب را برای آبیاری مزارع تامین می‌کنند و ساده‌ترین روش حمل و نقل را برای جامعه ارائه می‌دهند. رودخانه ها نقش مهم به وجود آمدن تمدن سند و شمال چین را نیز ایفا کردند.

گذری بر تاریخچه تمدن جهانی

قبل از اینکه یک جامعه انسانی به سطحی از پیچیدگی که معمولا به عنوان تمدن از آن یاد می شود، پیشرفت کند، عناصر مختلف باید با هم جمع شوند. اولین مورد وجود سکونتگاه‌هایی است که به عنوان شهرک طبقه‌بندی می‌شوند. این امر مستلزم آن است که تولید مواد غذایی به اندازه کافی کارآمد باشد تا اقلیت بزرگی از جامعه به فعالیت‌های تخصصی‌تری بپردازند، مانند ایجاد ساختمان‌های باشکوه یا آثار هنری، تمرین جنگ‌های ماهرانه و بالاتر از همه اداره یک بوروکراسی متمرکز.

تمدن حداقل به خدمات مدنی ابتدایی نیاز دارد.

در سازمان خدمات ملکی، سیستم نوشتاری کمکی تقریبا ضروری است. توسعه نویسندگی تمدن را بسیار افزایش می دهد.

دانش ما از ماقبل تاریخ از اشیاء بازمانده و شواهد باستان شناسی ناشی می‌شود. در مقابل، تاریخ مبتنی بر اسناد است. این پیوندهای گوناگون به این معناست که تاریخ، تمدن و نوشتن همگی همزمان آغاز می‌شوند. آن زمان حدود ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد است.

بین النهرین و مصر: ۳۱۰۰ ق.م

در حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد، دو تمدن اولیه در منطقه‌ای که جنوب غربی آسیا به شمال شرق آفریقا می‌پیوندد، توسعه یافت. رودخانه‌های بزرگ بخش مهمی از داستان هستند. سومری که اکنون جنوب عراق است، بین فرات و دجله و مصر در نوار باریک طولانی دره نیل توسعه یافته است و اولین تمدن‌ها هستند.

رودخانه‌ها دو مزیت اصلی برای یک تمدن در حال توسعه دارند. آنها آب را برای آبیاری مزارع تامین می‌کنند و ساده‌ترین روش حمل و نقل را برای جامعه ارائه می‌دهند. رودخانه ها نقش مهم به وجود آمدن تمدن سند و شمال چین را نیز ایفا کردند.

مشخص نیست که آیا تماس با بین النهرین الهام بخش اولین تمدن هند است یا اینکه آیا این یک توسعه محلی خود به خودی است، اما در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد روستاهای نوسنگی در امتداد سواحل سند در آستانه ادغام به یک فرهنگ یکپارچه و پیچیده هستند.

دریای اژه: ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد

منطقه بعدی برای توسعه تمدن متمایز در دریای اژه متمرکز است. خلیج‌ها و ورودی‌های نواحی ناهموار ساحلی یونان و بسیاری از جزایر کوچک که مانند مروارید بر روی این دریا پناه گرفته شده‌اند، این منطقه را به منطقه‌ای ایده‌آل برای تجارت (و دزدی دریایی) در میان افراد تبدیل می‌کنند.

چین: ۱۶۰۰ ق.م

طولانی‌ترین تمدن ثابت در داستان بشر تا کنون تمدن چین است. به نظر می‌رسد این امپراتوری وسیع شرقی از بقیه جهان جدا شده است، به شدت به سنت های خود افتخار می‌کند و در برابر تأثیرات خارجی مقاومت می‌کند. تاریخ آن به شیوه‌ای مشخصا مستقل آغاز می‌شود.

هیچ سابقه قابل شناسایی برای تمدن سلسله شانگ که در حدود ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد در چین ظهور کرد وجود ندارد. متون مکتوب آن کاراکترهایی را معرفی می‌کند که به طور قابل تشخیصی با نوشتار چینی امروزی مرتبط هستند.

 آمریکا: ۱۲۰۰ ق.م

تقریباً در این زمان، نخستین تمدن‌های آمریکایی آغاز شد، با اولمک‌ها در آمریکای مرکزی و چاوین در آند .

هر دوی این فرهنگ‌ها شهرهای بزرگی را ایجاد کردند که بر معابد متمرکز بودند. هر دو اکنون به دلیل مجسمه سازی خود مشهور هستند. و هر کدام، در منطقه خود، در آغاز متوالی تمدن‌هایی هستند که مستقیما به دو تمدن منتهی می‌شوند که در قرن شانزدهم توسط اسپانیایی‌ها کشف و نابود شدند، آزتک‌ها در آمریکای مرکزی و اینکاها در آند.

دریای مدیترانه: از ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد

اولین تمدن مدیترانه‌ای متمایز، تمدن اژه‌ها ، در حدود ۱۲۰۰ قبل از میلاد به پایانی ناگهانی و هنوز غیرقابل توضیح می رسد. حدود ۲۰۰ سال بعد، دریانوردان پرانرژی، فنیقی‌ها ، به تاجران گسترده تبدیل شدند. آنها از پایگاه خود در لبنان مستعمراتی را در امتداد سواحل آفریقا و حتی در اقیانوس اطلس ایجاد کردند.

نمونه آنها به عنوان امپریالیست‌های مدیترانه‌ای توسط یونانی‌ها و سپس رومی‌ها دنبال شد .

گذری بر تاریخچه تمدن جهانی

 تمدن‌های منطقه‌ای: ۴۰۰ - ۱۵۰۰ پس از میلاد

با تسلط یونان و روم در غرب (هر دو با موفقیت انتقال از امپراتوری‌های بت پرست به مسیحی)، چین در شرق و فرهنگ‌های شدیدا فردی در آمریکای مرکزی و جنوبی شکل گرفت. گاهی اوقات تحولاتی رخ می‌دهد که فرهنگ کاملا جدیدی را در بخش‌های از قبل متمدن جهان معرفی می‌کند.

یکی از آنها اسلام است. استقرار خلافت در دمشق و سپس بغداد به تمدن‌های مسلما مسلمان در کمربندی ناگسستنی از شمال آفریقا تا شمال هند منجر شد.

تمدن جهانی: قرن ۱۶ تا ۲۰

اولین تماس پایدار بین اروپا و آمریکا، در قرن شانزدهم، دری را به روی مفهوم جدیدی بازکرد. تمدن‌های سراسر جهان که از طریق مستعمرات و امپراتوری‌ها تکامل می‌یابند. تمدن اسپانیا به آمریکای لاتین انتقال پیدا کرد. فرهنگ انگلیسی در امپراطوری که شامل هند، استرالیا، نیوزلند، کانادا و در نهایت بسیاری از بخش‌های آفریقا می‌شود، حتی بیشتر گسترش یافت.

از قرن شانزدهم تا نوزدهم، این انگیزه امپراتوری است که تمدن اروپایی را در سراسر جهان حمل می‌کند، اغلب به عنوان روکشی نازک بر فرهنگ‌های محلی قدیمی‌تر عمل می‌کند.

برای بسیاری از قرن بیستم ایدئولوژی نیروی محرکه در صدور دو مفهوم کاملا متفاوت از تمدن، سرمایه‌داری آمریکایی و کمونیسم روسی بوده است. در عین حال ارتباطات جمعی امکان صدور فرهنگ عامه یک منطقه را به سایر نقاط جهان به ویژه فرهنگ آمریکا از طریق رادیو، سینما و تلویزیون فراهم کرده است.

سایر تأثیرات، چه شرکت های چند ملیتی یا اینترنت، تأثیر مشابهی دارند. اما یک مزیت مربوطه وجود دارد. در محدوده‌های اقتصادی، جوامع بشری اکنون آزادند تا جنبه‌های تمدنی را که برایشان جذاب است بدون توجه به اینکه در کجای این سیاره هستند، بپذیرند.

           

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید