حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که یک شریان شاخص و مهم بطور کامل مسدود شود و یک اورژانس پزشکی محسوب میگردد.

مهم ترین نشانه های سکته قلبی

ورم و درد پا یکی از نشانه های سکته قلبی است.

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد (Myocardial Infarction) که به شکل مخفف (MI) نامیده می شود همچنین تحت عنوان حمله قلبی نیز نامیده میشود. حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که یک شریان شاخص و مهم بطور کامل مسدود شود و یک اورژانس پزشکی محسوب میگردد.

 اگر شما یا هر شخص دیگر دارای نشانه های زیر باشید، مراقبتهای فوری پزشکی مورد پیگیری قرار می گیرد.

علائم و نشانه ها :

· درد، سنگینی، فشار، سوزش در سینه، پشت، بازوی چپ، فک، گردن

· دشواری تنفس

· گیجی، ضعف و بیحالی

· تهوع، استفراغ

· ضربان قلب نامنظم

نشانه حیاتی سکته قلبی را بخوانید و همواره به یاد داشته باشید.

نشانه های سکته قلبی

۱.سوء هاضمه یا حالت تهوع

این نشانه یکی از علائمی است که به آن توجه نمی‌شود. علائم می‌تواند شامل سوءهاضمه خفیف، حالت تهوع شدید، درد و استفراغ باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد می‌کنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به‌احتمال‌زیاد این علائم را تجربه می‌کنند بی‌آنکه بدانند این علائم با بیماری‌های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران‌کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

۲.درد فک، گوش، گردن و شانه

بی‌حسی در شانه و دست از نشانه های سکته قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علائم را تجربه نمی‌کنند. به‌جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش‌درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. ازآنجا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده می‌شود.

۳.خستگی مفرط

خستگی مفرط و ادامه‌دار که برای چندین روز باقی می‌ماند، علامت دیگر سکته قلبی است. طی بررسی ۷۰ درصد زنان داوطلب، خستگی مفرط چند هفته یا چند ماه قبل از حمله را گزارش کردند. منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می‌شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده‌اید، با پزشک خود مشورت کنید.

۴.کمبود نفس و سرگیجه

نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می‌شود.

۵.ورم و درد پا

هنگامی‌که عضله قلب درست عمل نمی‌کند باعث ورم می‌شود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغازشده و هنگامی‌که خون کافی به بافت‌ها نمی‌رسد، درد نیز ایجاد می‌شود.

۶.خواب‌آلودگی، بی‌خوابی و اضطراب

تحقیقات نشان داده، افرادی که با سکته قلبی روبه‌رو شده بودند یک ماه یا چند هفته قبل از حمله به‌طور نامعلوم دچار کم‌خوابی شده بودند.

۷.علائم مشابه آنفلوآنزا

عرق کردن، احساس سبکی در سر، خستگی مفرط و ضعف علائم آنفلوانزا نیست بلکه ممکن است علائم یک حمله قلبی باشد. علائم حاد مشابه آنفلوانزا بدون تب و سرفه حاد ممکن است علائم سکته قلبی باشد.

۸.ضربان تند و نامنظم قلب

به گفته متخصصان، در این مواقع احساسی که به فرد دست می‌دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می‌کنند.

بعد از یک روز کاری فردی به‌تنهایی به خانه برمی‌گردد. به‌شدت خسته و غمگین بوده و ناگهان یک درد شدید در ناحیه سینه خود احساس می‌کند که به‌طرف بازو و نیز به آرواره زبانه می‌کشد. فاصله خانه تا نزدیک‌ترین بیمارستان حدود ۷ تا ۸ کیلومتر است. اما متأسفانه، نمی‌داند که آیا می‌توان تا رسیدن به بیمارستان این مشکل را تحمل کند.

بسیاری از مردم، زمانی که با حمله قلبی مواجه می‌شوند، تنها و بدون کمک هستند. شخصی که ضربان قلب او نامنظم است و کسی که شروع به احساس ضعف می‌کند، تنها حدود ۱۰ ثانیه پیش از دست دادن هوشیاریش وقت دارد. به‌ هرحال، این قربانیان می‌توانند با سرفه‌های مکرر و شدید به خود کمک کنند. پیش از هر سرفه باید نفس عمیق کشید، و سرفه باید عمیق و کش‌دار باشد و خلط سینه را از عمق سینه ایجاد کند. توالی یک‌نفس و یک سرفه باید حدود هر ۲ ثانیه یک‌بار بدون توقف تکرار شود تا کمک برسد یا ضربان قلب دوباره به حالت عادی بازگردد.

نفس‌های عمیق اکسیژن را به داخل شش‌ها می‌کشد و حرکت‌های سرفه موجب فشار به قلب و تداوم جریان گردش خون توسط آن می‌شود. همچنین این فشار فشرده‌کننده روی قلب موجب بازیابی ریتم نرمال ضربان آن می‌شود. بدین طریق، قربانیان سکته های قلبی می‌توانند تا رسیدن به بیمارستان حیات خود را حفظ کنند.

علت انفارکتوس میوکارد چیست؟

آترواسکلروزیس، فرایند انسدادی پلاک در داخل یک شریان تا بسته شدن آن، شایعترین عامل حمله قلبی است. حمله قلبی همچنین می تواند ناشی از اسپاسم عضله قلب و یا مشکلات ارثی قلب باشد.

موارد زیر موجب افزایش خطر حمله قلبی می شود:

– کشیدن سیگار

– رژیم پر چربی، وزن بدن بالا

– تاریخچه خانوادگی سکته قلبی اخیر

– دیابت

– داروهای ضد بارداری خوراکی

– فشار خون بالا

– مردان مسن یا زنانی که وارد دوران یائسگی شدند

– سوء مصرف کوکائین یا آمفتامین

اقدامات مورد انتظار از تیم پزشکی :

اگر شما فکر می کنید که دچار حمله قلبی شده اید فورا با مراقبین پزشکی تماس حاصل کنید( تلفن مرکز اورژانس 115) اقدام به درمان در طی مدت 90 دقیقه میتواند جان فرد را نجات دهد. در اتاق فوریتها، برای تشخیص حمله قلبی به شرح ذیل سه اقدام صورت میگیرد :

تهیه نوار قلب از بیمار (EKG )

درمانگر بجهت مراقبت درمانی، در مورد نشانه های حمله قلبی از بیمار سؤالاتی میکند و اقدام به معاینات فیزیکی می نماید.

انجام آزمایش خون برای ارزیابی سطح آنزیمهای قلبی

انتخاب نوع درمان :

خون باید فورا به پشت منطقه تحت تاثیر قرار گرفته قلب رسانده شود. برای انجام این کار سه روش وجود دارد که شامل دارو درمانی، آنژیوپلاستی ( استفاده از یک یا چندین راه برای زدودن انسداد در عروق خونی، بطور مثال باد کردن یک بالون در داخل رگ یا باز نگه داشتن آن با وسیله ای که استنت Stent نامیده میشود) و جراحی است.

درمانهای پیشنهادی تناوبی و تکمیل کننده :

درمانهای تناوبی بیشتر برای کاهش خطرات اولیه سکته قلبی، به حداقل رساندن تخریب ناشی از حمله قلبی و کاهش خطرات بعدی اختصاص داده می شود. بهتر است که بیمار توسط یک پزشک متبحر به یک حالت مشخص و پایدار دست پیدا کند.

شما قادر هستید که خطر حملات قلبی را با اجتناب از عوامل خطیر شناخته شده کاهش دهید. ورزشهای هوازی ( مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا ) را برای کمتر از 20 دقیقه ، سه بار در هفته انجام دهید. اگر شما در کذشته سابقه ورزش فراوان نداشته اید، پیاده روی بعنوان شروع، بهترین روش محسوب میشود. کاهش استرس و هیجان میتواند به تخفیف خطر سکته قلبی کمک نماید.

تکنیک های کاهش استرس (تنفس عمیق و مدیتیشن Meditation ) را بیاموزید. ورزشهای آرام مانند یوگا و تای چی میتواند به کاهش سطح استرس در شما کمک کند.

رژیم کم چربی را رعایت کنید و در یک وزن مناسب باقی بمانید. اگر شما دیابت یا فشار خون بالا دارید از دستورالعملهای فرد معالجه کننده متابعت کنید تا همواره در زیر سطح کنترل قرارگیرید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید