در این کارآزمایی بالینی تقریبا ۴۰ بیمار تصادفی ۶۷.۸ گرم از داروی AXA۱۱۲۵ یا دارونمای مشابه را به مدت ۲۸ روز دریافت خواهند کرد.

ساخت دارو برای درمان کرونای طولانی مدت توسط دانشگاه آکسفورد

به گزارش سلام نو به نقل از برنا، در حال حاضر دانشگاه آکسفورد فاز دوم آزمایش بالینی داروی جدید AXA۱۱۲۵ را برای آزمایش اثربخشی آن در درمان ضعف عضلانی و خستگی ناشی از کرونای طولانی‌مدت هدایت می‌کند.

از ابتدای شیوع این بیماری بیش از ۲۴۰ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان ثبت شده است. طبق نتایج یک تحقیق در ایالات متحده نزدیک ۲۵ درصد از این موارد منجر به تعداد بی‌شماری از علائم طولانی‌مدت شده که در مجموع به‌ عنوان کووید طولانی‌مدت شناخته می‌شود.

بر این اساس اگرچه اکثر افراد پس از ۱۲ هفته از ابتلا به کرونا به‌ طور کامل بهبود می‌یابند اما علائم آن می‌تواند برای مدت طولانی‌تری باقی بماند. کووید طولانی‌مدت ممکن است حتی زمانی که علائم اولیه ویروس کرونا خفیف باشد، رخ دهد. علائم شایع کووید طولانی‌مدت شامل خستگی شدید، تنگی نفس، مه مغزی و ضعف عضلانی است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این علائم می‌تواند ناشی از میتوکندری‌های ناکارآمد باشد.

دکتر بتی رامان، پژوهشگر ارشد و محقق اصلی مرکز تحقیقاتی بنیاد قلب بریتانیا در مرکز آکسفورد، در این خصوص گفت: کووید طولانی‌مدت تاثیر خیلی مخربی بر افراد بی‌شمار در سراسر جهان دارد و بسیاری را با احساس ناامیدی مواجه می‌کند.

وی افزود: به دلیل عدم درمان تایید شده برای کووید طولانی‌مدت نیاز به ادامه نوآوری ضروری است؛ من خوشحالم که تحقیقات AXA۱۱۲۵ را برای درک ظرفیت آن برای بازگرداندن انرژی سلولی و رفع نیازهای بیماران انجام می‌دهم.

در این کارآزمایی بالینی تقریبا ۴۰ بیمار تصادفی ۶۷.۸ گرم از داروی AXA۱۱۲۵ یا دارونمای مشابه را به مدت ۲۸ روز دریافت خواهند کرد.

این کارآزمایی توسط دپارتمان پزشکی رادکلیف دانشگاه آکسفورد رهبری می‌شود و در مرکز تحقیقات تشدید مغناطیسی بالینی آکسفورد مستقر در بیمارستان جان رادکلیف انجام خواهد شد.

داروی AXA۱۱۲۵ در مرحله بالینی توسط شرکت بیوتکنولوژی Axcella Therapeutics مستقر در ایالات متحده تولید شده است. در حال حاضر برای بیماران مبتلا به استئاتوهپاتیت غیرالکلی(NASH) در کارآزمایی بالینی جهانی EMMPACT فاز ۲b در حال آزمایش است.

مجوز کارآزمایی بالینی این شرکت(CTA) توسط آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا(MHRA) در ۲۲ اکتبر پذیرفته شد.

دکتر آلیسون شتر، رئیس بخش تحقیق و توسعه در Axcella، گفت: در حالی که بار عظیم و مشکلات اجتماعی اقتصادی طولانی کووید بر همگان آشکار شده، پاتوفیزیولوژی زیربنایی آن اکنون در حال ظهور است.

در ۲ مطالعه بالینی موفق قبلی و در مدل‌های پیش بالینی AXA۱۱۲۵ توانایی معکوس کردن اختلال میتوکندری و بهبود کارایی انرژی را از طریق افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب، بازیابی هموستاز سلولی و کاهش التهاب نشان داده است.

این موارد به ما اطمینان می‌دهد این دارو ظرفیت لازم برای کمک به تعداد فزاینده بیمارانی که مدت‌ها پس از ابتلا به ویروس از اثرات ناتوان‌کننده کووید رنج می‌برند را دارد.

هدف اصلی این کارآزمایی ارزیابی بهبود عملکرد میتوکندری در عضلات اسکلتی خواهد بود که با استفاده از طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی انجام خواهد شد.

اهداف ثانویه کلیدی شامل اندازه‌گیری میزان خستگی و سطوح لاکتات و همچنین یک پیاده‌روی ۶ دقیقه‌ای در طول آزمایش است.

محققان ایمنی و تحمل دارو را نیز اندازه گیری خواهند کرد.

کارآزمایی بالینی قرار است در پایان سال جاری آغاز شود و انتظار می‌رود تا اواسط سال ۲۰۲۲ داده‌های برتر ارائه شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید