حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود گفت: موانع و مشکلات محدودی در مسیر تجار دو کشور مورد شناسایی قرار گرفت که نسبت به رفع آن توافق کردیم تا در اسرع وقت اقدام لازم به عمل آید.

گفتگوهای مفیدی در خصوص مسائل متنوع منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم / روابط دو کشور تاریخی، دوستانه و صمیمانه است

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، نشست خبری مشترک حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ظهر امروز (دوشنبه) در محل وزارت امور خارجه کشورمان آغاز شد.

امیرعبداللهیان گفت: امیدوار هستیم در سفری که در آینده اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران خواهند داشت بتوانیم نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم.

وی ادامه داد: توافق کردیم که برسر مفاد نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور گفتگوهای دیپلماتیک خود را شروع کنیم و امیدوار هستیم در جریان سفر آینده و پیشروی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به تهران، این سند در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.

امیرعبداللهیان گفت: گفتگوهای مفیدی در خصوص مسائل متنوع منطقه‌ای و بین المللی با یکدیگر داشتیم. تمرکز بر تحولات در افغانستان، ضرورت توسعه، ثبات، امنیت و آرامش در حوزه غرب آسیا و توجه به سیاست همسایگی دو کشور انجام شد و تأکید ما بر این بود که هر دو دولت مستقر در تهران و آنکارا، دولت‌های عمل گرایی هستیم و باید به سرعت هر گونه موانع احتمالی را که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد، برطرف کنیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همچنین در این جلسه به مکانیزم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های دو جانبه رسیدیم. در حوزه سرمایه گذاری‌های متقابل و فعالیت بخش خصوصی، ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور وجود دارد. در عین حال موانع و مشکلات محدودی هم در مسیر تجار دو کشور مورد شناسایی قرار گرفت که نسبت به رفع آن توافق کردیم تا در اسرع وقت اقدام لازم به عمل آید.

وی ادامه داد: مایل هستم، تأکید کنم روابط دو کشور، روابطی تاریخی، دوستانه و صمیمانه است و در مسیر توسعه همکاری‌ها به روابط تاریخی و عمیق دو کشور توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در مذاکرات امروز، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی، تسهیل تردد ترانزیتی، تقویت تجارت‌های مرزی و موضوعات کنسولی مورد توجه ویژه قرار گرفت و موانع جدی در مسیر شتاب بخشیدن به این همکاری‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: آنچه در دو سال گذشته بر بخشی از روابط دو جانبه ما سایه افکنده است، متأثر از شرایط کرونایی حاکم بر جهان است که مایلم با کمال خرسندی اعلام کنم که حتی در این شرایط ما توانستیم سطح تبادل تجاری خودمان را حفظ و بلکه در حوزه‌هایی افزایش دهیم.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: موضوع صیانت از محیط زیست و مقابله با تهدیدات زیست محیطی یکی از نگرانی‌های امروز جهانی است که مورد توجه تهران و آنکارا است.

خانه دوست را در تهران دیدم/تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است

به گزارش مهر، «مولود چاووش اوغلو» با بیان اینکه از امیرعبداللهیان به خاطر میزبانی گرم او خیلی تشکر می کنم،گفت: از اینکه بعد از دو سال به ایران سفر کردم، خوشحال هستم.

وی با اشاره به اینکه به خاطر زلزله‌ای که در هرمزگان پیش آمد، ابراز همدردی و تسلیت می‌کنم،افزود: ترکیه همواره در کنار برادر خود (ایران) آماده است هرگونه خدمات را ارائه دهد.

وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرد:  همانگونه که برادرمان «امیرعبداللهیان» گفت، ما توسعه همکاری‌ها را در همه حوزه‌ها بازبینی کردیم.

چاووش اوغلو اضافه کرد: در عین حال امروز با همتای ایرانی در خصوص آماده‌سازی هفتمین شورای عالی همکاری دو کشور صحبت کردیم و بر اساس پیشنهاد طرف ایرانی، نقشه راه بلندمدت بین دو کشور آماده می‌شود و در حاشیه برگزاری این شورا به امضا می‌رسد.

وی افزود: در خصوص مسائل مختلف از جمله مهاجرت غیرقانونی، قاچاق و مسائل مرزی هم گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: در سال جاری حجم مراودات تجاری ۷۱ درصد افزایش داشته است که این امیدوارکننده است اما از اهدافی که مشخص کردیم  خیلی دور هستیم و باید فعالیت بیشتری کنیم.

چاووش اوغلو با بیان اینکه ما معتقد هستیم که تحریم‌های علیه ایران ظالمانه است و آن را هم به زبان آورده ایم،گفت:  کسانی که از برجام خارج شده‌اند باید به این چارچوب برگردند و تحریم‌های یک جانبه‌ای را که متوجه ایران کردند، باید لغو کنند. 

وی با اشاره به شروع مجدد مذاکرات در وین، اظهار داشت: من آغاز مجدد مذاکرات را تبریک میگ‌ویم و امیدوارم که این مذاکرات به نتیجه مثبت برسد و در ثبات منطقه نیز نتیجه مثبت آن را داشته باشد. 

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: در حال حاضر همکاری دو کشور نه تنها در خصوص مسائل دوجانبه بلکه در مسائل منطقه‌ای مانند افغانستان، عراق و ثبات در منطقه قفقاز جنوبی است و آماده همکاری در چارچوب ۳+۳ پیشنهاد شده با ایران هستیم.

چاووش اوغلو درباره نگاه ترکیه به عراق و سوریه هم افزود: در مورد عراق خواهان ثبات هستیم و مجددا حمله به نخست وزیر این کشور را محکوم می‌کنیم. در خصوص سوریه نیز امیدوار هستیم که بتوانیم در سطوح عالی نشست‌هایی را برگزار کنیم.

وی پیرامون وضعیت افغانستان، تصریح کرد: در خصوص ثبات افغانستان ما دیدگاه مشترکی با ایران داریم و در سایر مسائل منطقه‌ای با ایران هم پوشانی بسیار زیادی وجود دارد. 

وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: در خصوص افغانستان و مسائل انسانی در این کشور، نگرانی‌هایی داریم و معتقدیم که یک حکومت فراگیر می تواند راه حل این مسائل باشد. به هرحال ما حملات تروریستی داعش علیه هزاره‌ها و دیگر اقشار افغانستان را محکوم می‌کنیم.

چاووش اوغلو  تاکید کرد: ما آماده همکاری در خصوص افغانستان هستیم و در کنار روابط عمیق با ایران، در حوزه منطقه‌ای نیز می‌خواهیم همکاری‌ها با ایران را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: دیدار امروز ما یک شتاب بیشتری را برای روابط دو کشور ایجاد می‌کند و به همکاری ما در حوزه بین‌المللی نیز کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: من یک شعر را از شاعر معاصر ایران، سهراب سپهری می‌خواهم به زبان بیاورم در مورد اینکه خانه دوست کجاست؟ من همواره خانه دوست را در تهران دیدم.

چاووش اوغلو در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر به لبنان پس از سفر امروز او به تهران، گفت: در لبنان دولت جدیدی شکل گرفته است و از مدت‌ها قبل برای دیدار با مقامات لبنانی دعوت شده بودم و دو ماه پیش ما درباره این سفر تصمیم گرفتیم و تاریخ را نیز مشخص کردیم.

وی افزود: اینکه پس از سفر به تهران به آنجا(لبنان) می رویم، اتفاق خوبی است چرا که که ما از دو کشور برادر دیدار خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: البته وقتی که موضوعات منطقه‌ای را بررسی می‌کنیم، امکان ندارد که موضوع لبنان در آن نباشد، اما پشت سر هم بودن این دو سفر یک تصادف مثبت است.

چاووش اوغلو در پاسخ به سوال دیگر در خصوص جزئیات برگزاری هفتمین شورای عالی دو کشور، گفت: ما امروز این موضوع را بررسی کردیم و می‌خواهیم تا پیش از پایان سال میلادی انجام شود.

وی اظهار داشت: در ترکیه و ایران دولت‌های نتیجه گرا وجود دارد و ما نباید صرفا برای اینکه شتابی به روابط دو کشور داده شود این نشست را برگزار کنیم بلکه،  اسناد زیادی است که باید به امضا برسد.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه در هر دو طرف دیپلمات‌های مجرب وجود دارند و ما به عنوان وزارت خارجه دو کشور باید مسئولیت برگزاری این شورا را به عهده داشته باشیم، گفت: انشاءالله این کار در کوتاه ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید