جوانانی که امروز در پیک سن ازدواج یعنی ۲۰ تا ۳۰ سالگی هستند به دلیل مشکلات اجتماعی، سخت‌گیری‌های خانواده‌ها و البته بحران‌های اقتصادی قید ازدواج را زده و به دوستی‌های ساده یا ازدواج سفید پناه برده‌اند، آن وقت مدافعان چند همسری از حق و حقوق چه کسانی دفاع می‌کنند؟

چند زن می‌توانیم بگیریم؟ / مدافعان چند هسری از حق چه کسانی دفاع می‌کنند؟

سلام نو – سرویس اجتماعی: با روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی برخی جریان‌های خاص که در دولت حسن روحانی تریبون رسمی در اختیار نداشتند و برای تبلیغ خود با اندک موانعی روبه‌رو بودند حالا تریبون‌های رسمی را در اختیار دارند و با قدرت افکار خود را منتشر می‌کنند.

یکی از این موارد جریانی است که حامی چند همسری و ازدواج دو یا سه باره مردان است، جریانی که در این سال‌ها با مقاومت و مخالفت بخش مهمی از جامعه روبه‌رو شده، اما حامیانی در میان لایه‌های قدرت دارد که از آن حمایت می‌کنند.

تنها در یک نمونه حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با تاکید بر این که باید درباره قوانین ازدواج به زندگی پیامبر و امامان دقت کنیم، گفت: پیامبر اکرم چندین همسر داشتند، امامان ما هیچ کدام تک همسر نبودند، پس آن‌ها چگونه زندگی می‌کردند؟

اما ماجرا به همین دفاعیات کلامی ختم نمی‌شود و در سال‌های گذشته گروه‌هایی بودند و هنوز هم هستند که به صورت سازمان یافته از چند همسری دفاع کرده و آن را ترویج می‌کنند.

یکی از این مجموعه‌ها  موسسه «وطن توحیدی حیات حُسنی» است که خود را به‌اختصار "حیات حُسنی" می‌خواند. این موسسه در آبان ۹۸ و به خاطر برگزاری کارگاه چند همسری در مرکز توجه قرار گرفت. در نهایت هر چند کارگاه مذکور برگزار نشد، اما مشخص شد پیش از آن چند کارگاه با همین موضوع توسط همین موسسه برگزار شده است.

از جمله این موارد می‌توان به کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری که بهمن و اسفند ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸ با حضور سید محمدهادی ذاکری موسوی، سید منذر حکیم، حجت‌الاسلام سید محمدحسن آیت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا قاسمیان و حجت‌الاسلام محمد عسگری برپا شد، اشاره کرد.

به جز استدلال‌های به ظاهر شرعی، یکی از استدلال‌های مدافعان چند همسری این است که آن‌ها نگران تجرد زنان بالای ۳۰ سال و سرپرستان خانوار هستند.

فارغ از نقدهای شرعی و مذهبی، اخلاقی، جامعه شناختی و روانشناختی که می‌تواند به چند همسری در جامعه امروز وارد کرد باید از مدافعان این مسئله پرسید که آیا آنان در جامعه امروز ایران زندگی می‌کنند یا خیر؟ آیا مشکلات مختلف جامعه را لمس می‌کنند یا خیر؟ آیا درکی از بحران‌های اجتماعی و به خصوص اقتصادی کشور دارند یا خیر؟

جوانانی که امروز در پیک سن ازدواج یعنی ۲۰ تا ۳۰ سالگی هستند به دلیل مشکلات اجتماعی، سخت‌گیری‌های خانواده‌ها و البته بحران‌های اقتصادی قید ازدواج را زده و به دوستی‌های ساده یا ازدواج سفید پناه برده‌اند، آن وقت مدافعان چند همسری از حق و حقوق چه کسانی دفاع می‌کنند؟

وقتی یک شخص در اوج جوانی و علاقه به ازدواج به دلایل مشکلات اقتصادی و اجتماعی از ازدواج فرار می‌کند چه کسی حاضر است دنبال چند همسری برود؟ جز انگشت شمارانی که عقاید خاص مذهبی دارند و معدود  مُرفهانی که برای شهوت‌رانی شخصی خود دنبال ادله شرعی و قانونی هستند؟

مدافعان چند همسری اگر نگران زنان مجرد بالای ۳۰ سال و سرپرست خانوار هستند تلاش کنند تا قبح بی‌جای ازدواج مجدد زنان بریزد یا امکان یک ازدواج معمولی برای جوانان فراهم شود. در شرایط فعلی که امکان ازدواج جوانان هر روز محدودتر می‌شود سخن گفتن از چند همسری از تریبون‌هایی مثل تریبون مجلس چیزی جز توهین به جامعه زنان، نمک پاشیدن روی زخم جوانان و البته ضربه زدن به جایگاه نمایندگی نیست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید