این مریخ‌نورد در کنار جست‌وجوی حیات میکروبی، نمونه‌هایی از خاک مریخ را نیز به زمین خواهد آورد تا دانشمندان بتوانند تاریخچه دقیق‌تری از اقلیم این سیاره تهیه کنند.

مریخ‌نورد پرسویرنس: در حال نگاه کردن به چیزی‌ام که تا به حال هیچ‌کس ندیده است

به گزارش سلام نو به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مریخ‌نورد پرسویرنس (Perseverance) با خراشیدن سنگ‌های سطح مریخ «چیزی را مشاهده کرده که پیش از این هیچ‌کس ندیده است.»

به گزارش ایندیپندنت، این مریخ‌نورد از ۲۵ اکتبر روی سیاره سرخ است و به عنوان بخشی از برنامه جست‌وجوی ناسا به دنبال حیات فرازمینی، ناحیه سیتای جنوبی دهانه جزرو (Jezero) را بررسی می‌کند؛ اما اخیرا در جریان مقارنه خورشیدی که در آن خورشید، ارتباط بین زمین و مریخ را برای سازمان فضایی قطع کرد، توقف کوتاهی داشت.

این مریخ‌نورد در کنار جست‌وجوی حیات میکروبی، نمونه‌هایی از خاک مریخ را نیز به زمین خواهد آورد تا دانشمندان بتوانند تاریخچه دقیق‌تری از اقلیم این سیاره تهیه کنند. مریخ‌نورد از ابزار سنگ‌خراش خود برای تراشیدن سنگ‌های ناشناخته استفاده می‌کند تا مواد معدنی درون آن‌ها را بررسی کند.

حساب رسمی توئیتر مریخ‌نورد این مطلب را منتشر کرده است: «در حال نگاه کردن به چیزی‌ام که تا به حال هیچ‌کس ندیده است. یک تکه کوچک از این سنگ را خراشیدم تا لایه سطحی آن را کنار بزنم و به زیرش نگاهی بیندازم. آماده برای هدف بعدی جمع‌آوری نمونه‌های مریخ»

مریخ‌نورد از حلقه‌ای متنوع از مواد معدنی و رسوبات درون یکی از سنگ‌های لایه‌ای دهانه جزرو رونمایی کرده است که دانشمندان می‌توانند از آن برای تشخیص این استفاده کنند که این مواد چه زمانی شکل گرفته‌اند و شرایط اقلیمی چگونه بوده است. اخیرا آشکار شد که دهانه جزرو ، میزبان دلتای یک رودخانه باستانی بوده و با وجود آب، احتمال اینکه زمانی در مریخ حیات وجود داشته باشد، بیشتر می‌شود.

پرسویرنس ۴۳ نمونه لوله آزمایشگاهی در اختیار دارد تا بقایای خرده‌ریز [سنگ‌های] مریخ را برای مطالعه و تحقیق دانشمندان به زمین بیاورد و اخیرا اولین نمونه سنگی خود را (پس از آنکه نمونه قبلی به‌طور اسرارآمیزی گم شد!) گردآوری کرد. احتمالا سازمان فضایی [ناسا] نمونه‌ای جدید از این ناحیه جمع‌آوری خواهد کرد. در این صورت، این سنگ‌ها ممکن است از نمونه‌های جمع‌آوری شده قبلی نیز قدیمی‌تر باشند.

ویویان سان، یکی از دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی، در ماه اوت ۲۰۲۱ گفته بود: «احتمالا سنگ‌های قدیمی‌تری پیش روی ما در ناحیه «سیتای جنوبی» وجود دارد. بدین ترتیب، در اختیار داشتن این نمونه‌های جدیدتر می‌تواند به ما کمک کند که در [تدوین] تاریخچه تغییرات زمانی جزرو بازبینی کنیم.»

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید