در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور طوری است که مردم سعی می‌کنند به جای خرید خانه نو با امکانات متنوع و جدید، با هزینه کمتر مسکن فعلی خود را تعمیر کنند.

شرایط استفاده از تسهیلات تعمیر مسکن بانک ایران زمین

به گزارش سلام نو، بنابر اعلام بانک ایران زمین، چون اگر ملک خود را بفروشند، با در نظر گرفتن تناوب شرایط اقتصادی و تورم کنونی، تا پیدا کردن یک خانه مناسب، عقد قرارداد و گذراندن مراحل مختلف برای سکونت در مسکن جدید، ارزش پول آن‌ها بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. البته هزینه‌های تعمیر مسکن هم چندان کم نیست و برای این بخش نیز مردم نیاز به دریافت تسهیلات و وام دارند. تسهیلات تعمیر مسکن بانک ایران زمین که طی قرارداد جعاله به آن‌ها واگذار می‌شود، در چنین مواقعی به کمک متقاضیان می‌آید.

مصالح ساختمانی، دستمزد تعمیرکار، رنگ، ابزارهای ساختمانی و چنین مواردی، از جمله هزینه‌های تعمیر یک ساختمان محسوب می‌شود. قیمت تک تک این مصالح در شرایط حاضر رشد زیادی داشته و تهیه‌شان با هزینه شخصی برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار و گاهی غیرممکن است. در چنین شرایطی قراردادهای مختلف بانکی می‌تواند چاره ساز باشد. از جمله عقود پرکابرد برای تعمیر مسکن «تسهیلات جعاله» است.

قرارداد جعاله چیست و چه کاربردی دارد؟

این قرارداد پرکاربرد برای حوزه‌های مختلفی به کار می‌رود که در واقع یکی از آن‌ها مربوط به بخش تعمیر مسکن است. جعاله در واقع عقدی است که به موجب آن بانک در مقام عامل یا کارفرما امور اجرایی طرح‌ها یا فعالیت‌های مجاز اقتصادی متقاضیان آن کار را برعهده می‌گیرد. حال این کار ممکن است تعمیر مسکن، محل کار یا مواردی از این قبیل باشد. در واقع هدف بانک از این کار تامین مالی متقاضیان وام برای اجرای راحت‌تر امور یا فعالیت مربوطه است.

طبق شروط عقد جعاله اگر کسی به فرد، شرکت، بانک یا هر شخص حقیقی و حقوقی دیگری کاری را بسپارد و از او بخواهد که آن را انجام دهد باید طبق قراردادی به وی دستمزد بپردازد. بانک هم در قبال انجام کار طی قرارداد جعاله اجرت دریافت می‌کند. مبلغ اجرت معمولا توسط بانک عامل مشخص می‌شود. در واقع متقاضی تسهیلات جعاله بعد از دریافت آن یا به صورت یکجا یا اقساط ماهیانه اجرت انجام کار را به بانک عامل پرداخت می‌کند.

جعاله برای فعالیت‌های مختلفی مثل تعمیر مسکن و مواردی این چنینی کاربرد دارد. هر بانکی هم برای ارائه تسهیلات جعاله در حوزه فعالیت مورد نظر مدارک یا شرایط خاص خود را دارد. در صورتی که فردی بخواهد تسهیلات جعاله تعمیر مسکن یک بانک را دریافت کند باید پیش شرط‌های لازم مثل عاقل و بالغ بودن و سند مالکیت ملک را داشته باشد تا بتواند از این تسهیلات بهره ببرد.

شرایط استفاده از تسهیلات تعمیر مسکن بانک زمین

شرایط لازم برای دریافت تسهیلات جعاله بانک ایران زمین

بانک ایران زمین هم مانند دیگر بانک‌ها این تسهیلات را به مشتریان واجد شرایط خود ارائه می‌دهد. البته اعطای این تسهیلات دارای زمان و سقف معینی است که توسط اداره مرکزی تعیین و به شعب این بانک ابلاغ می‌شود.

اگر فردی خواهان دریافت تسهیلات جعاله تعمیر مسکن بانک ایران زمین بوده و پیش شرط‌های یاد شده را هم داشته باشد، باید ضمن ارائه تقاضای کتبی در خصوص دریافت جعاله تعمیر ملک به این بانک، هزینه‌های لازم جهت تعمیرات ضروری را هم تعیین کرده و به شعبه ارائه دهد. ضمنا این درخواست کتبی باید دارای اطلاعات دیگری شامل مشخصات ملک، میزان سرمایه لازم برای انجام کار، ارزش فعلی یا ثبتی املاک موضوع معامله، نحوه تسویه و واریز تسهیلات درخواستی و وثیقه‌ها و تضمین‌های قید شده هم باشد.

مدارک لازم برای دریافت تسهیلات جعاله علاوه بر برگه درخواست، فتوکپی اسناد یا مدارک مالکیت متقاضی، تطبیق شده با اصل توسط شعبه، فتوکپی شناسنامه فرد خواهان تسهیلات و سایر مدارک و مجوزهای موردنظر بانک است.

مدت زمان قرارداد جعاله بانک ایران زمین

طبق اطلاعات وبسایت بانک ایران زمین، مدت قرارداد جعاله برای دوره تعمیر حداکثر شش ماه و برای بازپرداخت حداکثر سه ساله با اقساط مساوی ماهیانه است. در صورتی نیاز به تعمیرات اساسی و دریافت مجوزهای لازم از شهرداری، این مجوزها باید گرفته شود. ضمن اینکه مجوزهای مهم در پرونده معاملاتی متقاضی تا پایان کار نگهداری خواهند شد. ملک مورد نظر برای تعمیرات باید شهری و در مجاورت فعالیت شعبه پرداخت کننده تسهیلات باشد.

لازم به ذکر است متقاضی در صورتی امکان دریافت این تسهیلات را دارد که از بابت تعمیر مسکن، قرض الحسنه یا وام‌های موضوع این دستورالعمل، هیچ نوع بدهی به بانک‌ها نداشته باشد. در غیر این صورت امکان تقاضا برای دریافت تسهیلات جعاله تعمیر مسکن بانک ایران زمین را نخواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید