تفاله‌ هویج جزو ۱۰ تفاله‌ میوه‌ای است که بسیار پرخاصیت و پرمصرف هستند و خواص قابل توجهی دارند که خواهیم گفت.

فواید تفاله‌های هویج که از آن بی اطلاعید

به گزارش سلام نو به نقل از صبحانه، اغلب افراد بعد از نوشیدن آب هویج تفاله آن را دور می‌ریزند، اما اگر از خواص و فواید باورنکردنی تفاله هویج مطلع باشید هرگز این کار را انجام نمی‌دهید.

هویج سرشار از مواد مغذی و ویتامین است که برای سلامتی شما بسیار مفید است و حتما در برنامه روزانه خود قرار دهید همان‌طور که می‌دانید هویج سرشار از ویتامین آ و برای سلامت بدن به ویژه چشم‌ها بسیار مفید است. اما امروز می‌خواهیم درباره تفاله هویج و خواص آن با شما صحبت کنیم.

سعی کنید وقتی آب هویج می‌گیرید تفاله آن را دور نریزید و از آن برای خوشمزه و خوشبو کردن بعضی از غذاها استفاده کنید؛ تفاله‌ هویج جزو ۱۰ تفاله‌ میوه‌ای است که بسیار پرخاصیت و پرمصرف هستند و خواص قابل توجهی دارند که خواهیم گفت.

آیا تفاله هویج مغذی است؟

خوردن هویج و یا نوشیدن آب هویج، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین A را که برای حفظ چشم و پوست شما مفید است مهیا می‌کند. هویج همچنین منبع خوبی برای پتاسیم و ویتامین K است. مواد مغذی اصلی که در آبمیوه‌های هویج وجود ندارد، ولی در کل هویج یافت می‌شود، فیبر است؛ اکثر مواد مغذی دیگر، آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکول‌ها در هویج یافت می‌شوند – کیفیتشان در فرایند آبگیری از بین نمی‌رود.

تفاله هویج سرشار از فیبر

ماده مغذی اصلی که از طریق آب هویج از بین می‌روند فیبر است. حدود هشت هویج بزرگ برای تولید ۸ اونس یا یک فنجان آب هویج استفاده می‌شود. در چهار هویج بزرگ ۸ گرم فیبر وجود دارد، اما در یک فنجان آب هویج تنها ۲ گرم فیبر وجود دارد، شش گرم فیبر در تفاله بعد از آبگیری باقی می‌ماند و این فیبر برای تنظیم هضم شما ضروری است و همچنین سطح کلسترول شما را سالم نگه می‌دارد.

مؤسسه پزشکی توصیه می‌کند که زنان روزانه ۲۱ تا ۲۵ گرم فیبر دریافت کنند و مردان روزانه ۳۰ تا ۳۸ گرم، خوردن چهار هویج بزرگ به جای آب هویج کمک خواهد کرد که به این هدف برسید.

ویتامین A از خواص تفاله هویج

آب هویج حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیتو شیمیایی‌های زیادی است که در کل هویج وجود دارد؛ هویج و آب هویج هر دو غنی از ویتامین A هستند فقط مقدار بسیار کمی از آن با آبگیری از بین می‌رود. ویتامین A برای حفظ سلامت چشمان، پوست، استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است و فقط یک فنجان آب هویج تقریبا ۳۲۲ درصد نیاز روزانه شما را برای ویتامین A فراهم می‌کند.

تفاله هویج پتاسیم و ویتامین K دارد

هویج منبع خوبی از ویتامین K و پتاسیم نیز است و هیچ یک از این مواد مغذی توسط آبگیری از بین نمی‌رود. پتاسیم کافی برای حفظ تعادل مایع بدن مفید است و به انتقال عصب کمک خواهد کرد و ویتامین K برای لخته شدن خون و تشکیل پروتئین در استخوان‌ها، عضلات و کلیه ضروری است.

یک فنجان آب هویج ۲۰ درصد از نیاز روزانه شما را برای پتاسیم و حدود ۳۵ درصد نیاز شما به ویتامین K را تامین می‌کند. برای جلوگیری از هدر رفتن فیبر، می‌توانید تفاله را بعد از صرف آب هویج بخورید، هرچند بسیار جذاب نیست.

بهتر است تفاله را به مافین و یا کیک هویج اضافه کنید. تفاله باقی مانده از آب هویج را نیز می‌تواند به غذای جوجه‌های خود اضافه کنید.

اگر شما به سادگی تفاله را دور می‌ریزید، یعنی فیبرهایش را هدر می‌دهید. تا زمانی که مقدار زیادی فیبر از دیگر منابع دریافت می‌کنید، نوشیدن آب هویج یک راه آسان برای اضافه کردن مواد مغذی اضافی به رژیم غذایی روزمره است وقتی با دستگاه آبمیوه‌گیری آب هویج می‌گیرید تفاله‌هایش را دور نریزید؛ می‌توانید با بسته‌بندی و نگهداری آن‌ها در فریزر از این مواد ظاهرا بلااستفاده در آشپزی‌های آینده خود استفاده بهینه کنید.

۵ استفاده مفید از تفاله‌های هویج/ چگونه ته‌دیگ هویج درست کنیم؟

۱. وقتی قصد پخت خورش فسنجان دارید، می‌توانید به اندازه پودر گردو از این تفاله‌های نگهداری شده هویج استفاده مجدد کنید.

۲. آن‌ها را در روغن تفت دهید و به خورش بیفزایید. با این کار، خورش فسنجان علاوه بر مزه بهتر رنگ هویج می‌گیرد انگار که به آن زعفران زده‌اید.

۳. وقتی سوپ تهیه می‌کنید مقداری از تفاله‌های هویج را در آن بریزید تا هم زودتر بپزد هم این‌که سوپتان لعاب بیشتری بیندازد.

۴. هنگام پخت کوکوی سبزی یا سیب زمینی، مقداری از تفاله‌های هویج را به مایه کوکو اضافه کنید (البته بهتر است در این مورد تفاله‌ها فریز نشده باشند) کوکوی شما خوش‌طعم‌تر خواهد شد. در زمان پخت مرغ، پیاز را رنده کرده، از این تفاله‌های هویج به آن اضافه کنید تا به مرغ طعم بهتری داده شود و بوی مرغ به‌شدت کاهش می‌یابد.

۵. هنگام پخت برنج، با تفاله‌های هویج می‌توانید ته‌دیگ هویج درست کنید. کمی از آن‌ها را با ماست و تخم مرغ و زعفران و نمک مخلوط کرده، از برنج آبکش‌شده یکی دو کفگیر به مواد اضافه کنید و ته قابلمه برنجتان که از قبل روغن در آن داغ کرده‌اید پخش کنید و برنج را روی آن بریزید. ته‌دیگی بسیار خوشمزه عایدتان خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید