به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری خودرو از اختیار شورای رقابت خارج و به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است. اما آیا این موضوع تغییری در فرایند قیمت‌گذاری ایجاد می‌کند؟

تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده می‌شود؛ آیا تغییری در فرایند قیمت‌گذاری ایجاد می‌کند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، پس از دو روز پرحاشیه در مورد لغو افزایش قیمت خودروسازان، در نهایت اعلام شد که تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده می‌شود.

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگویی تلویزیونی، این خبر را اعلام و بر حمایت همه جانبه دولت از صنایع خودروسازی تاکید کرد.

به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری خودرو از اختیار شورای رقابت خارج و به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است. اما آیا این موضوع تغییری در فرایند قیمت‌گذاری ایجاد می‌کند؟

پاسخ برخی کارشناسان به این پرسش منفی است.

ستادی مستقل از واقعیت‌های جامعه

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: ستاد تنظیم بازار نشان داده که مستقل از واقعیت‌های جامعه، به فکر آمارسازی است.

او می‌افزاید: برای این ستاد، کیفیت و کمیت محصول اهمیتی ندارد و فقط به دنبال این است که در گزارش ارائه شده به مقامات بالادست، قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده باشند.

انتظار تصمیم‌گیری صحیح نمی‌رود

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: عملکرد شورای رقابت با حضور تعدادی اقتصاددان، تاثیری بسیار منفی بر صنعت خودرو گذاشت.

او می‌افزاید: ستاد تنظیم بازار نهادی تعزیراتی است که اساس آن بر تصمیم‌گیری منطقی قرار ندارد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت در مورد قیمت خودرو نیز تصمیم درستی را اتخاذ کند.

به گفته زاوه، بدون شک خروجی تصمیم این ستاد، قیمت‌های شناور از مبدا کارخانه نیست.

قدرت در دست خودروسازان است

همچنین عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت پیامد مثبتی در بازار نداشت اما با انتقال تصمیم‌گیری به ستاد نیز تغییر خاصی رخ نمی‌دهد.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: زمانی قیمت‌گذاری خودرو روند صحیحی پیدا می‌کند که خودروسازان در بازار نفوذ نداشته باشند.

جعفری می‌افزاید: با توجه به قدرت خودروسازان، آنها با استفاد از اهرم کاهش عرضه بر قیمت‌ها اثر می‌گذارند و شکاف میان نرخ کارخانه و بازار نیز خریدار را به صرافت کسب سود می‌اندازد.

در فضای غیررقابتی، آزادسازی قیمت تاثیری ندارد

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: تا زمانی که بازار خودرو غیررقابتی و واردات ممنوع باشد، آزادسازی قیمت‌ها تاثیر مثبتی ندارد و به حذف شکاف قیمتی میان بازار و کارخانه منجر نمی‌شود.

به گفته او، خودروسازان حتی در صورت آزادسازی قیمت‌ها نیز با استفاده از دلال‌هایی که در بازار دارند، روند آن را صعودی نگه می‌دارند.

جعفری می‌گوید: در بازاری که به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان دولتی است، آنها هر رفتاری در قبال مشتری انجام می‌دهند.

رفتارهای هیجانی

او در مورد هدف از انتقال قیمت‌گذاری به ستاد تنظیم نیز توضیح می‌دهد: در دولت سیزدهم شاهد تصمیم‌گیری‌های هیجانی برای جلب نظر افکار عمومی هستیم.

جعفری می‌افزاید: رئیس‌جمهور در جلسه سران قوا در مورد آزادسازی قیمت خودرو حضور داشت اما دو روز پس از افزایش قیمت آن را لغو کرد. این نشان می‌دهد که هدف فقط آرام‌سازی افکار عمومی است.

کاهش قیمت خودرو ممکن نیست

او می‌گوید: وزیر صمت نیز به همین دلیل خبر از ارزانی خودرو تا پایان سال می‌دهد؛ در حالی که این وعده عملی نیست.

به گفته جعفری، افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو نیاز به وجود زنجیره تامین قوی دارد؛ تا زمانی که خودروسازان ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی معوق به قطعه‌سازان دارند، این هدف محقق نمی‌شود.

پیش‌شرط رقابتی‌شدن صنعت و بازار خودرو

در عین حال، سعید مدنی‌، مدیرعامل پیشین سایپا معتقد است آزادسازی قیمت و سوددهی مناسب خودروسازان، پیش‌شرط رقابتی‌شدن صنعت و بازار خودرو است.

او در یادداشتی در این مورد توضیح داده است که با وجود تداوم قیمت‌گذاری دستوری خودرو، خروج شورای رقابت از تعیین ضوابط قیمت خودرو گامی مؤثر است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید