وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود پیرامون موضوعاتی از جمله امنیت انرژی، تغییرات اقلیمی و موضوع هسته‌ای ایران به رایزنی پرداخت.

گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه چین و آمریکا

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا از رادیو بین المللی چین، وانگ یی در این تماس تلفنی گفت که رئیس جمهور «شی جین پینگ» و «جو بایدن» همتای آمریکایی وی ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) یک نشست ویدیویی برگزار خواهند کرد. این نشست که توجه جهانی را جلب کرده، نه تنها یک رویداد مهم در روابط چین و آمریکا محسوب می‌شود، بلکه یک اتفاق مهم در روابط بین‌الملل خواهد بود.

وزیر خارجه چین تاکید کرد: مردم دو کشور و جامعه جهانی امیدوارند که این نشست به نتایجی برسد که برای هر دو کشور و جهان مفید باشد. سران دو کشور نقش کلیدی در هدایت جهت پیشرفت روابط چین و آمریکا دارند و باید در یک مسیر حرکت کنند. آمریکا و چین ضمن آمادگی خود برای این دیدار، باید اطمینان حاصل کنند که این نشست مهم با موفقیت برگزار می‌شود و روابط چین و آمریکا را به مسیر توسعه سالم و با ثبات باز می‌گرداند.

بلینکن نیز در این رایزنی تلفنی گفت که جهان توجه زیادی به دیدار آنلاین سران آمریکا و چین دارد و هر دو طرف برای این اقدام آمادگی کامل دارند و پیشرفت مثبتی صورت گرفته است.

وی افزود: ایالات متحده در انتظار آن است که در این دیدار نظرات خود درباره روابط دوجانبه با چین را براساس روح احترام متقابل به اشتراک گذارد و سیگنال قوی به جهان صادر کند.

وانگ یی در ادامه طی واکنش به سخنان و اقدامات اشتباه اخیر ایالات متحده در خصوص موضوع تایوان، موضع قاطعانه چین را بیان کرد و گفت: اگر ایالات متحده واقعاً خواهان حفظ صلح در تنگه تایوان است، باید صریح و قاطعانه با هرگونه اقدام جدایی طلبانه تایوان مخالفت کند و به تعهدات روشن سه بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند بماند.

به گفته وی دولت آمریکا باید سیاست چین واحد را به مرحله اجرا درآورد و دیگر سیگنال‌های اشتباه را به نیروهای جدایی طلب تایوان ارسال نکند.

دو طرف همچنین درباره موضوعاتی مانند امنیت انرژی، تغییرات اقلیمی و موضوع هسته ای ایران تبادل نظر و بر ادامه رایزنی برای مقابله با چالش‌های مختلف جهانی توافق کردند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید