باید توجه داشته باشیم که قیمت‌ها علامت هستند و علت را باید در جایی دیگر بررسی کرد. در حالی که ما با قیمت‌ها مبارزه می‌کنیم در واقع خودمان را از علامت‌ها محروم می‌کنیم و با سایه‌ها جدال می‌کنیم.

بازگشت ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود شده به ایران بسیار بعید است

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بازگشت این منابع به ایران بسیار بعید به نظر می‌رسد چراکه مستلزم انتقال اسکناس به کشورمان بوده و این اقدام بسیار سختی است به همین دلیل معمولا با کشورهایی که پول بلوکه شده ایران را در اختیار دارند، توافق می‌شود که به‌ازای آن اقلام و کالای بشر دوستانه وارد شود.

احمد عزیزی درباره انتشار خبر آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته توجه شود که بازگشت این منابع به ایران بسیار بعید به نظر می‌رسد چراکه مستلزم انتقال اسکناس به کشورمان بوده و این اقدام بسیار سختی است به همین دلیل معمولا با کشورهایی که پول بلوکه شده ایران را در اختیار دارند، توافق می‌شود که به‌ازای آن اقلام و کالای بشر دوستانه وارد شود.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اثرگذاری انتشار این خبر در بازار ارز گفت: اگر امروز در بازار ارز التهابی ایجاد شده باشد این روند بازار دقیقا برعکس و خلاف نیت و هدف منتشرکنندگان این خبر بوده که این نشان می‌دهد که بازار نه تنها به این اخبار اعتماد ندارد بلکه این دست از اخبار را منفی تلقی می‌کند.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه البته این واکنش بازار فقط به یک عامل بستگی ندارد، ادامه داد: اساسا اگر فرض کنیم این موضوع عامل مهمی در خبرهای روز بوده و در بازار اثر داشته، این روند بازار نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران و مراجع رسمی اعتبار خود را بین مردم و بازار از دست داده‌اند و مردم براساس تجربه خودشان این اخبار را تفسیر می‌کنند.

عزیزی افزود: فارغ از اینکه این تفکر و باور درست است یا نه  مردم اینطور تشخیص داده‌اند که این اخبار برای منظورهای خاص و پوشش واقعیت‌های دیگری منتشر می‌شوند.  

وی تاکید کرد: فرض بر اینکه این خبر اثر مثبتی در بازار به دنبال داشت و باعث کاهش قیمت ارز می‌شد اما با توجه به ساختار اقتصادی و انتظارات منفی، بعد از چند روز شاهد آن بودیم که اثر آن مستهلک شده و دوباره قیمت ارز بالا می‌رفت که معتقدم  این بی‌ثباتی قیمت‌ها ناشی از بی‌اعتمادی و عدم تعادل در بازار است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که قیمت‌ها علامت هستند و علت را باید در جایی دیگر بررسی کرد. در حالی که ما با قیمت‌ها مبارزه می‌کنیم در واقع خودمان را از علامت‌ها محروم می‌کنیم و با سایه‌ها جدال می‌کنیم.وی درباره نحوه ورود این پول‌های بلوکه شده، گفت: نزدیک به یقین کشورهای طرف معامله با ایران که بخشی از پول‌های کشورمان را به صورت بلوکه شده در اختیار دارند، مجوزهایی را از مقامات خزانه‌داری امریکا دریافت کرده‌اند که بتوانند به ازای این مبالغ کالا آن‌هم در محدوده اقلام بشر دوستانه با ایران تهاتر کنند.  

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سؤال چرایی غیبت خبر در رسانه‌های جهان تاکید کرد: برای بازار ارز در دنیا اخباری از این دست اهمیتی ندارد چراکه حجم معاملات ارز در روز به چیزی حدود ۶ هزار میلیارد دلار می‌رسد بنابراین در بازار وسیع ارز در دنیا این ارقام قابل توجه نیستند که دنیا به آن بپردازد و برای رسانه‌های جهانی این موضوع جذابیتی ندارد و فقط برای بازار ایران مهم به نظر می‌رسد.    

عزیزی گفت: البته این ارقام در مقابل نیازهای کشورمان قابل توجه نیست چراکه قبل از تحریم‌ها متوسط سالانه حجم تجارت خارجی کشور نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال بود اما در حال حاضر با تقاضای سرکوب شده و معوق این عدد به یک سوم حجم تجارت ایران در  سال ۱۳۹۰ رسیده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید