روز قبل شاهد خروج ۳۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم که از این مقدار خروج، ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از صنعت خودرو خارج شده است.

تاثیر اخبار خودرویی بر بورس چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناس بازار سرمایه گفت: امروز صنعت خودرو بیشترین تاثیر را بر فضای کلی بازار سرمایه دارد.

کوروش آسایش در رابطه با وضعیت روز گذشته معاملات بورس اوراق بهادار افزود: شاخص کل بورس بیش از ۱۷ هزار واحد ریزش داشت که می‌توان مهم‌ترین دلیل این ریزش را خبرهای مرتبط با قیمت‌گذاری دستوری خودرو دانست. این در شرایطی است که در هفته گذشته بازار در وضعیت مناسبی به سر می‌برد. 

وی اضافه کرد: شاخص کل در هفته گذشته ۵۰ هزار واحد افزایش داشت و ارزش معاملات روند صعودی به خود گرفته بود. به همین علت پیش‌بینی‌ها به این سمت بود که در این هفته بازار پر قدرتی را شاهد باشیم. صنایع کوچک و مرتبط با شاخص هم وزن نیز در هفته گذشته وضعیت مناسبی داشتند و  آماده رشد بودند، اما اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ داد باعث ایجاد جو منفی روز گذشته در بازار شد. به طوری که روز قبل شاهد خروج ۳۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم که از این مقدار خروج،  ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از صنعت خودرو خارج شده است. 

آسایش در رابطه با وضعیت نمادهای گروه خودرو گفت: اکثر نمادها خودرویی در محدوده منفی معامله شدند و دامنه این منفی‌ها به جز شرکت‌های اصلی به سایر شرکت‌ها صنعت خودرو مانند قطعه‌سازها  به صورت غیر مستقیم اثر گذاشت و می‌گذارد. زمانی که قیمت‌گذاری برای خودروسازها دستوری باشد خودروسازها، قطعه سازها را مجبور به عرضه با قیمت پایین‌تر می‌کنند. به همین علت قطعه سازها نیز وضعیت سودآوری خوبی نخواهند داشت. بنابراین بعضی از شرکت‌های قطعه‌سازی را مشاهده می‌کنیم که فروش بالایی دارند، اما از نظر سودآوری وضعیت خوبی ندارند. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این موضوع که گروه خودرویی در حال حاضر لیدر بازار شده است گفت: گروه خودرو مخصوصا نمادهای خساپا و خودور برای شرکت‌های کوچک‌تر یا اکثرا شرکت‌هایی که با شاخص هم وزن مرتبط هستند، محور و لیدر شناخته می‌شوند. اما صنایع پتروشیمی، فلزات، پالایشی‌ها چون دلار محور هستند و در بسیاری از مواقع مخالف روند کلی بازار عمل می‌کنند، از این اخبار کمترین تاثیر را می‌گیرند. 

وی ادامه داد: در منفی روز گذشته بازار عدم اعتماد نقش داشت. زیرا زمانی که یک نهادی تصمیمی می‌گیرد و ان را  لغو می‌کند، باعث می‌شود  بازار در اکثر صنایع احساس ترس کند، در این مواقع اگر رئیس سازمان یا وزیر اقتصاد از صنعت حمایت نکنند، صنعت مورد نظر به خطر می‌اُفتد. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند امروز بازار عنوان کرد:  احتمالا کلیت بازار با افزایش قیمت دلاری که روز گذشته  اتفاق افتاد و آمدن خبر تصمیم به اصلاح مجدد قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار، رشد می‌کند و بورس متعادل‌ خواهد شد. 

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید