علیرغم گذشت مدتی طولانی از زمان پیدایش وبینارها، آن‌ها همچنان روشی محبوب برای تعامل و ارتباط با مخاطبان هستند. اطلاع از نحوه راه‌اندازی و میزبانی وبینارهای فوق‌العاده مؤثر و همچنین استفاده از بهترین ابزارها و ایده‌ها می‌تواند راهی فراهم کند تا امکان برقراری ارتباط با مخاطبان بیشتری را داشته باشید.

وبینار چیست؟ | تعریف سمینار آنلاین یا webinar و نحوه برگزاری آن به زبان ساده

وبینار که از ترکیب کلمات وب و سمینار تشکیل شده است یک رویداد آنلاین است که با میزبانی یک سازمان یا شرکت برای گروهی منتخب از افراد به صورت اینترنتی برگزار می‌شود. (گاهی اوقات به یک وبینار «پخش اینترنتی (Webcast)»، «رویداد آنلاین (Online Event)» یا «سمینار وب (Web Seminar)» نیز گفته می‌شود). در حال حاضر استفاده از وبینارها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند، به خصوص به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا که از مردم خواسته می‌شود در خانه بمانند، برای حفظ مشاغل و کسب و کارها، افراد به پلتفرم‌های کار از خانه متوسل می‌شوند.

وبینارها امکان به اشتراک‌گذاری ارائه‌های پاورپوینت، ویدئوها، صفحات وب یا سایر محتواهای چندرسانه‌ای را با مخاطبانی که می‌توانند در هر مکانی حضور داشته باشند فراهم می‌کنند.

وبینارها معمولاً به صورت صوتی و تصویری هستند. بخش بصری یک وبینار از طریق ابزار کنفرانس وب یا مرورگر اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود. بخش صوتی آن نیز معمولاً از طریق ابزار مورد استفاده مخاطب (رایانه یا تلفن) پخش می‌شود.

وبینار چیست؟

وبینار همچنین به سازمان یا شرکت میزبان اجازه می‌دهد تا با مخاطبان تعامل داشته باشد. مخاطبان می‌توانند از سخنران یا مدیر (که وبینار را هدایت می‌کند) به صورت آنلاین و در همان زمان برگزاری وبینار از طریق ارسال پیام یا برقراری ارتباط صوتی یا تصویری سؤالات خود را بپرسند.

ویژگی شاخص وبینارها

در اینجا چند مورد را در مورد وبینارها بیان می‌کنیم:

· وبینارها تعاملی هستند. شرکت‌کنندگان می‌توانند در طول یک وبینار سؤال بپرسند، نظرسنجی‌ها را پر کنند یا بازخورد خود را به اشتراک بگذارند.

· نمایش اسلاید، نمایش تخته سفید، یک جلسه تیمی، یک ویدئوی زنده، به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش شما، یا حتی یک ویدئوی از پیش ضبط شده همگی می‌توانند یک وبینار باشند.

· استادان و معلمان از وبینارها برای به اشتراک گذاشتن مفاهیم جدید، استراتژی‌های مهم و آموزش استفاده می‌کنند و در عین حال با دانشجویان و دانش‌آموزان ارتباط برقرار می‌کنند.

· شرکت‌ها و برندها از وبینارها برای به اشتراک گذاشتن دانش و آگاهی در مورد محصولات و همچنین تعامل با مصرف‌کنندگان خود استفاده می‌کنند.

· برندها همچنین از وبینارها برای راه‌اندازی محصولات جدید و نشان دادن تخصص یا قدرت خود در یک صنعت استفاده می‌کنند.

· صاحبان مشاغل کوچک و وبلاگ نویسان از وبینارها برای به اشتراک گذاشتن تخصص خود استفاده می‌کنند.

علیرغم گذشت مدتی طولانی از زمان پیدایش وبینارها، آن‌ها همچنان روشی محبوب برای تعامل و ارتباط با مخاطبان هستند. اطلاع از نحوه راه‌اندازی و میزبانی وبینارهای فوق‌العاده مؤثر و همچنین استفاده از بهترین ابزارها و ایده‌ها می‌تواند راهی فراهم کند تا امکان برقراری ارتباط با مخاطبان بیشتری را داشته باشید. سایت فرادرس با ارائه آموزش‌های کاربردی آموزش مهارت‌های ارائه، آموزش شیوه‌های ارائه علمی، آموزش افزایش مهارت سخنرانی و همچنین برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای مختلف به شما در رسیدن به اهدافتان یاری می‌رساند.

• آموزش مهارت‌های ارائه — کلیک کنید

مراحل ایجاد وبینار موفق

پس از انتخاب ابزار وبینار خود، به نحوه ایجاد وبینار می‌پردازیم.

۱. شناسایی مخاطب و هدف

از آنجایی که وبینارها کاربردهای مختلفی دارند، هدف شما از آن‌ها باید از ابتدا مشخص باشد. قبل از اینکه بخواهید هدف خود را مشخص کنید، ابتدا مخاطبان خود را بشناسید.

از خود بپرسید: دغدغه مخاطب من چیست؟

هنگامی که بدانید مخاطبان شما می‌خواهند مطلبی را بدانند یا علاقمند به یادگیری هستند، هدف خود را برای رسیدن به این موضوع تعیین می‌کنید.

از خود بپرسید: هدف من از این وبینار چیست؟

آیا می‌خواهم:

- راهنمایی‌های بیشتری برای تیم فروش خود ایجاد کنم؟

- به دانش‌آموزانم که از خانه درس می‌خوانند آموزش بدهم؟

- یک ایده یا مفهوم را به مشتریان بالقوه خود بفروشم؟

پس از تعیین یک هدف، شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را مشخص کنید. این امر معیار شما برای موفقیت خواهد بود.

هنگامی که اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد شما تعیین می‌شود، مطمئن شوید که هر کاری که در وبینار خود انجام می‌دهید با این موارد مطابقت دارد، به این معنی که برای مثال اگر هدف شما تدریس است، وبینار شما نباید فروش باشد.

۲. پیوستن به سایر وبینارها

برای اینکه مشخص کنید با وبینار خود چه کاری می‌توانید انجام دهید، باید با شرکت در وبینارهای رقبای خود دریابید که چه کاری انجام می‌دهند.

با جستجوی شرکت‌هایی که با موفقیت وبینارهایی را برای آموزش یا فروش برگزار می‌کنند، شروع کنید. در وبینارهای آن‌ها شرکت کنید و از آنجا خواهید فهمید که کدام‌یک موفق هستند و کدام‌یک شکست خورده. شما همچنین می‌توانید تعیین کنید که چه چیزی باعث موفقیت و شکست آن‌ها شده است.

همان‌طور که در وبینارها شرکت می‌کنید، متوجه می‌شوید که چه کارهایی را می‌توانید متفاوت یا بهتر انجام دهید، مانند تعامل بهتر با مخاطب، پرسش و پاسخ تعاملی بیشتر، یا محتوای بهبود یافته.

تا جایی که می‌توانید یادداشت‌برداری کنید.

وبینار چیست؟

۳. مشخص کردن محتوای خود

شروع به جمع‌آوری محتوای مناسب برای وبینار خود کنید. با ایجاد یک طرح کلی برای محتوای وبینار خود شروع کنید. البته باید با هدف شما همسو باشد. طرح کلی بسیار حیاتی است زیرا به شما کمک می‌کند تا بر موضوع خود متمرکز بمانید و تنها اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

۴. طراحی اسلایدهای ارائه وبینار

می‌توانید از الگوهای ارائه آماده استفاده کنید یا می‌توانید الگوهای خود را بسازید، هر کدام برای شما راحت‌تر است.

اسلایدهای خود را با توجه به طرح کلی خود طراحی کنید. اطمینان حاصل کنید که موارد مختلفی مانند تصاویر، ویدیوها، فایل‌های GIF و غیره را در آن قرار داده‌اید. اسلایدها را طوری تنظیم کنید که به راحتی قابل خواندن باشند.

اطمینان حاصل کنید که طرح نیز متناسب با مخاطب شما باشد. اگر مخاطبان شما بچه هستند، احتمالاً اسلایدهای رنگارنگ جذاب‌تر خواهند بود. در حالی که برای افرادی که در زمینه تجارت کار می‌کنند، اسلایدهایی با طراحی خاص به احتمال زیاد بهتر است.

پس از اتمام اسلایدها، یادداشت‌های خود را ایجاد کنید. این به شما کمک می‌کند تا از موضوعات منحرف نشوید.

پس از اتمام کار، تمرین را فراموش نکنید. این امر حیاتی است، به خصوص اگر در حال ارائه به جمعیت زیادی به صورت آنلاین هستید.

اگر بعد از وبینار برای جمع‌آوری بازخوردها، یک نظرسنجی هم در پایان ارائه خود داشته باشید بسیار کمک خواهد کرد! چنین نظرسنجی‌هایی به شما در بهبود وبینارهای آینده کمک می‌کند.

ویژگی‌های وبینارها

ابزارهای وبینار در دسترس شما می‌توانند به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشند تا ویژگی‌هایی را ارائه دهند که مخاطبان را در تعامل با خود نگه دارید.

برخی از ویژگی‌هایی است که اکثر ابزارهای وبینار ارائه می‌دهند عبارت‌اند از:

۱. چت متنی

چت ساده‌ترین روش برای تعامل با مخاطبان است که از طریق آن می‌توانند از شما سؤال کنند یا به سؤالات شما پاسخ دهند. به طور طبیعی، از آنجایی که شما آنلاین هستید و با مخاطبان خود در یک اتاق نیستید، پرسیدن سؤالات از مجریان بدون چت متنی آسان نیست. پاسخ به سؤالات آن‌ها به شما کمک می‌کند تا اعتماد و اقتدار خود را نیز تقویت کنید.

۲. اسلایدها

حفظ تعامل چالش‌برانگیز است، اسلایدهای آراسته و مناسب به شما کمک می‌کند تا در حین صحبت کردن محتوای مناسبی را نیز به مخاطبان ارائه دهید. شما باید یک برنامه واضح برای شرکت‌کنندگان خود ارائه دهید تا مشارکت و تشویق آن‌ها را نیز داشته باشید.

۳. ضبط کردن

اکثر وبینارها به صورت زنده برگزار می‌شوند تا مخاطبان بتوانند در همان زمان برگزاری سؤال بپرسند و پاسخ دریافت کنند. علاوه بر این، وبینار از پیش ضبط شده ممکن است جذابیت کمتری داشته باشد. با این حال، با ضبط وبینار کسانی که جلسه زنده را از دست داده‌اند نیز می‌توانند آن را مشاهده کنند. همچنین کسانی که شرکت کردند می‌توانند محتوا را مرور کنند.

۴. اشتراک‌گذاری صفحه نمایش

از این ویژگی برای نمایش در طول وبینار استفاده کنید. مخاطبان شما می‌بینند که چه اقداماتی را روی صفحه خود انجام می‌دهید و درک فرآیند را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

۵. تخته وایت‌برد

این ویژگی زمانی ایده‌آل است که موضوعات پیچیده را به صورت زنده توضیح می‌دهید. استفاده از این ویژگی این امکان را به شما می‌دهد که یادداشت‌برداری کنید، ایده‌ها را ترسیم کنید، یا برای نشان دادن یک فرآیند، فلش‌ها را نشان دهید. ویژگی تخته وایت‌برد همچنین به مخاطبان شما این احساس را می‌دهد که در کلاس درس با شما هستند.

۶. نظرسنجی‌ها

تنها استفاده از چت متنی ممکن است در نهایت باعث از هم گسیختگی اطلاعات شود، به خصوص زمانی که شرکت‌کنندگان زیادی دارید. یک نظرسنجی در طول وبینار به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های مختلف را ارائه دهید و مخاطبان شما می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند و در عین حال پاسخ‌های آن‌ها را نگه دارید. نظرسنجی‌ها مشارکت مخاطبان را نیز آسان‌تر می‌کند.

• آموزش مهارت‌های کامپیوتری — کلیک کنید

وبینار چیست؟

انواع مختلف وبینار

انواع مختلف وبینارها برگزار می‌شوند که شما باید با توجه به محتوا و مخاطبان موردنظر خود گزینه مناسب را انتخاب کنید.

۱. وبینارهای بازاریابی و مشارکت

بسیاری از شرکت‌ها وبینارهایی را برای افزایش تولید و درآمد برگزار می‌کنند. حتی می‌توانید وبینارهای مشترک برگزار کنید و با شرکت‌های دیگر شریک شوید تا به مخاطبان آن‌ها نیز دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، همکاری با شرکت‌ها به شما و محتوای شما اعتبار و اقتدار می‌بخشد و باعث می‌شود مردم شما را معتبر بدانند. اگر مخاطبان شما ارزش وبینار شما را ببینند، دیگر نیازی به تبلیغات زیاد برای محصول خود نخواهید داشت. وبینارها ابزارهای بازاریابی مفیدی برای ترغیب شرکت‌کنندگان به خرید هستند.

۲. وبینارها برای آموزش

در چند سال گذشته، حتی مؤسسات دانشگاهی نیز از وبینارها برای آموزش دانشجویان استفاده می‌کنند. از آنجایی که دانش‌آموزان می‌توانند در خانه خود آموزش ببینند، این یکی از بهترین راه‌ها برای دستیابی به دانش‌آموزان و تعامل با آن‌ها شده است. همه‌گیری کرونا حتی کالج‌ها و دانشگاه‌ها را مجبور به استفاده از آموزش از راه دور کرد و باعث محبوبیت وبینارها شد.

۳. وبینارها برای نمایش محصولات

وبینارها در بین شرکت‌ها برای نمایش محصولات، کمک به فروش محصولات و ایجاد روابط با مشتریان احتمالی خود محبوب شده‌اند. وبینارهای نمایش محصول، فرصتی برای شماست تا مطالعات خود را به نمایش بگذارید تا ارزش محصولات را برای مشتریان احتمالی ثابت کنید. شما می‌توانید به مخاطبان خود نشان دهید که چه کسانی از محصول شما سود برده‌اند و برای آن‌ها نیز چگونه این محصولات می‌توانند مفید باشند. با چنین وبیناری، می‌توانید بازخوردهای مهم مشتریان را جمع‌آوری کنید تا محصولات خود را بهتر کنید.

۴. وبینارها برای آموزش کارکنان

می‌توانید از وبینارها برای آموزش کارمندان جدید و فعلی نیز استفاده کنید. این‌گونه وبینارها، هنگام کار با یک تیم از راه دور یا تیمی بسیار بزرگ که در یک مکان نیستند، مفید است. می‌توانید در وبینارها انتظارات، چشم‌انداز و مأموریت شرکت خود را تشریح کنید و در عین حال سؤالاتی را نیز برای بهتر کردن عملکرد شرکت مطرح کنید. از وبینارها برای برجسته کردن فرهنگ سازمانی و ارزش آن استفاده کنید. هر چیزی که می‌خواهید به کارمندان خود آموزش دهید می‌تواند از طریق وبینارها منتقل کنید.

چرا وبینارها مؤثر هستند؟

وبینارها مؤثرتر از رویدادهای فیزیکی یا کارگاه‌های آموزشی هستند زیرا شما به عنوان میزبان وبینار نیازی به اجاره فضایی برای برگزاری سمینار خود ندارید. شما همچنین از تدارکات پیچیده‌ای که با تهیه و میزبانی یک رویداد حضوری همراه است، رها می‌شوید. در حال حاضر، مزایای بی‌شمار وبینارها نسبت به رویدادهای فیزیکی تعداد سازمان‌هایی را که رویدادهای مجازی را میزبانی می‌کنند دو برابر کرده است.

وبینار چیست؟

چالش‌ها در وبینارها

میزبانی وبینارها مزایای زیادی دارد، اما همیشه با چالش‌هایی نیز همراه هستند. در ادامه، چند چالش که ممکن است هنگام برگزاری وبینارها با آن مواجه شوید آورده شده است:

۱. مسائل فنی

شاید این جهانی‌ترین چالش در وبینارهای مربوط به صنایع، فعالیت‌ها و مردم در سراسر جهان باشد. این چالش طیف گسترده‌ای از مسائل از اتصال به اینترنت گرفته تا نرم‌افزار مورد استفاده را شامل می‌شود. آماده‌سازی، بهترین راه حل برای این چالش است. موارد زیر را حداقل یک روز قبل بررسی کنید:

- محیط: دوربین، نور، اتصال به اینترنت و صدا

- ابزارهای وبینار: سهولت استفاده، اشتراک‌گذاری صفحه، گزینه‌های چت، ویژگی‌های نظرسنجی و اسلایدها

- مخاطب: درک آن‌ها از استفاده از هر عملکرد موردنیاز

۲. ارتقاء و پیشرفت

به طور طبیعی، شما باید مطمئن شوید که شرکت‌کنندگانی در وبینار خود خواهید داشت. در غیر این صورت، برگزاری وبینار هیچ معنایی نخواهد داشت. به طور کلی، موفقیت وبینارها ناشی از تبلیغات درست و به موقع است. در غیر این صورت، ممکن است مخاطبی جذب نکنید. اطلاع‌رسانی برای هر نوع وبیناری را می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی انجام دهید. این کار رایگان، آسان و راهی عالی برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر است.

به یاد داشته باشید که یک روز یا یک ساعت قبل از ارائه وبینار خود یک یادآوری برای ثبت‌نام کنندگان ارسال کنید.

۳. تعامل با مخاطب

به مخاطبان خود فرصتی برای مشارکت بدهید. تا حد امکان بالا بردن دست، پرسش و پاسخ یا نظرسنجی را در ارائه خود بگنجانید.

در این دنیای تکنولوژی که همیشه در حال تغییر است، همگامی با آخرین ترندها ضروری است. زمانی که میزبانی وبینارها به درستی انجام شود، می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای شما و کسب و کارتان ایجاد کند. سایت فرادرس با ارائه آموزش‌های مفید توسط اساتید مجرب شما را برای برگزاری موفقیت‌آمیز وبینارها و تعامل با مخاطبانتان آماده می‌کند. با استفاده از این آموزش‌ها می‌توانید کسب و کارتان را رونق دهید یا در امر آموزش همگام با فناوری‌های جدید پیش بروید.

• برای مشاهده آموزش افزایش مهارت سخنرانی — کلیک کنید

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید