وی که زاده تبریز بود در دوران کودکی پدر و مادر خود را از دست داد. بعد از مرگ پدر، به مکتب رفت و تحصیلات ابتدایی خود را سال ۱۲۹۶ به پایان رساند.

به بهانه روز کتاب و کتابخوانی و بزرگداشت علامه طباطبایی

سید محمدحسین طباطبایی، نویسنده کتاب تفسیر المیزان، معروف به علامه طباطبایی فیلسوف، فقیه و مفسر قرآن است. معروفیت علامه طباطبایی به دلیل تفسیر مطالب بعد از دوره صفویه در حوزه های شیعه و احیای فلسفه و حکمت بوده است.

سالروز درگذشت این عالم ربانی را که ۲۴ آبان است را به عنوان روز بزرگداشت وی و روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین کرده‌اند. این عالم فرزانه، ۷۹ سال عمر گرانبهای خود را برای شکوفایی معارف اسلامی در راه درست صرف کرد.

ولادت

علامه طباطبایی  متولد سال ۱۲۸۱ شمسی در تبریز است و در ۲۴ آبان ماه ۱۳۶۰ هجری شمسی دار فانی را وداع گفت. علامه طباطبایی علاوه بر مسائل دینی در زمینه معرفت‌شناسی نیز فعالیت داشته‌اند. ایشان با نوشتن کتاب‌های زیادی در مورد اندیشه‌های غربی مانند مارکسیسم، اندیشه‌های دینی را حتی در غرب دوباره احیا کرد.

خلاصه‌ای از زندگی علامه طباطبایی

وی که زاده تبریز بود در دوران کودکی پدر و مادر خود را از دست داد. بعد از مرگ پدر، به مکتب رفت و تحصیلات ابتدایی خود را سال ۱۲۹۶ به پایان رساند.

تحصیلات علوم دینی را از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۰۴ فرا گرفت و به تعبیر خود "دروس متن در غیر فلسفه و عرفان" را به پایان رساند.

دانششان به اینجا ختم نشد و زیر نظر استاد علی‌نقی خطاط به خوشنویسی پرداخت. سپس به فراگیری ادبیات عرب و فقه و اصول در مدرسه طالبیه تبریز پرداخت.

علامه طباطبایی بعد از  به پایان رساندن تحصیلات در تبریز، به مدت ده سال به همراه برادرش به نجف رفتند.

در نجف به فراگیری علوم ریاضی زیر نظر آقا سیدابوالقاسم خوانساری (نوه آیت‌الله سید ابوالقاسم موسوی خوانساری معروف به میرکبیر) پرداخت.

یکی از آثار شاخص علامه طباطبایی، تفسیر المیزان است.

روحیه حقیقت‌جویی

روحیه حقیقت جویی یکی از بهترین خصلت‌های این عالم بزرگوار بوده است که یکی از آشنایان در موردشان این چنین گفته‌اند: "مرحوم علامه طباطبایی، زندگی و سرمایه عمر خود را در راه حقیقت طلبی صرف کرد. ایشان، پیش از آنکه به دنبال جریان های رایج باشد، به دنبال حقیقت بود و هر گاه حقیقت را می‌یافت و با تأمل و تحقیق، چیزی را کشف می‌کرد، در بیان و اظهار آن تردید روا نمی داشت. ایشان، اهل هیاهو و جوسازی هم نبود و تنها از راه تدریس و گفتار و نوشتار معارف، نظرات خود را مطرح می‌ساخت".

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید