خرید و فروش بیت کوین در ایران آزاد است اما با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خرید و فروش این رمز ارز برای ایرانیان از صرافی‌های مطرح در سطح جهان با مشکلات زیادی روبه رو است.

سوالات رایج درباره خرید و فروش بیت کوین

ارزهای دیجیتال از زمان پیدایش تاکنون، به پدیده اقتصادی قرن ۲۱ تبدیل شده است. بیت کوین (BTC) اولین ارز دیجیتالی بود که پا به این عرصه گذاشت و تا امروز مهم‌ترین و با ارزش‌ترین ارز دیجیتال معرفی شده می باشد. رمز ارزهای زیادی در طول زمان به لیست بلند بالای ارزهای دیجیتال وارد شده‌اند اما هنوز هم بیت کوین پرطرفدارترین رمز ارز موجود، باقی مانده است. در این مقاله قصد داریم تا با این رمز ارز برتر بیشتر آشنا شده و به برخی از سوالات مهم درباره خرید و فروش بیت کوین پاسخ دهیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی دنیا بود که در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط فرد و یا گروهی ناشناس با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» به وجود آمد. بیت کوین نوعی پول دیجیتال است که با بهره گیری از فناوری بلاکچین ایجاد شده است. این پول دیجیتال در واقع رشته‌ای از رمزهای دیجیتالی هستند که طی فرآیندی تحت عنوان ماینینگ توسط دستگاه های مخصوصی تولید و عرضه می شود. ویژگی منحصر به فرد ارزهای دیجیتال و از جمله بیت کوین این است که توسط هیچ دولت و یا  نهاد خاصی در دنیا کنترل نمی شود.

چگونه بیت کوین بخرم؟ خرید و فروش بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

خرید و فروش بیت کوین در ایران آزاد است اما با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خرید و فروش این رمز ارز برای ایرانیان از صرافی‌های مطرح در سطح جهان با مشکلات زیادی روبه رو است. شما می‌توانید بیت کوین را از افراد حقیقی به صورت مستقیم خرید کنید اما این کار ممکن است با مخاطراتی روبه‌رو باشد. در ایران شما می‌توانید با کارت بانکی خود از صرافی‌های معتبر ایرانی مانند همتاپی خرید بیت کوین را انجام دهید. برای این منظور باید مراحل زیر را طی کنید:

۱.      نصب کیف پول ارز دیجیتال یا اصطلاحا والت که ابزاری برای نگهداری ارزهای دیجیتال است.

۲.      کسب اطلاعات و پیدا کردن صرافی معتبر ایرانی برای خرید و فروش بیت کوین با جستجو در اینترنت و یا پرس و جو از کارشناسان این حوزه

۳.      احراز هویت با استفاده از ارسال تصویر کارت ملی و کارت بانکی در سایت صرافی ایرانی

۴.      انتقال پول به حساب صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خرید بیت کوین در ازای ریال

سوالات رایج درباره خرید و فروش بیت کوین

چگونه بیت کوین بفروشم؟

ممکن است شما بخواهید در ازای فروش بیت کوین، ریال دریافت کنید. برای این منظور، استفاده از خدمات صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی بهترین راهکار است. برای این کار شما بیت کوین را از کیف پولتان به کیف پول صرافی معتبر ایرانی منتقل کرده و در ازای فروش بیت کوین به صرافی‌، ریال دریافت می‌کنید. اما اگر بخواهید در ازای آن ارزهای دیجیتالی دیگر دریافت کنید، باید بیت کوین را در صرافی با ارز دیجیتال دیگری معاوضه کنید. در حالت سوم اگر می‌خواهید به جای بیت کوین دلار دریافت کنید، باید حساب ارزی و یا کارت‌های معتبر بین المللی داشته باشید.

بیت کوین را چگونه نگهداری کنم؟

همانطور که پول کاغذی را در کیف پول نگهداری می‌کنیم، نگهداری بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر نیز به کیف پول نیاز دارد. کیف پول‌ها انواع گوناگونی دارند:

۱.      اپلیکیشن‌هایی که بر روی تلفن همراه نصب می‌شوند و کاربری آسانی دارند.

۲.      نرم افزارهایی که بر روی کامپیوتر اجرا می‌شوند.

۳.      کیف پول‌های سخت افزاری که شبیه فلش‌هایی است که برای ذخیره دارایی های دیجیتال استفاده می‌شوند. این روش بسیار امن است اما امکان خرید و فروش بیت کوین در آن وجود ندارد.

۴.      ذخیره بیت کوین در کیف پول ارائه شده توسط وب سایت صرافی های ارز دیجیتال به صورت آنلاین

کارمزد خرید و فروش بیت کوین چقدر است؟

همانطور که پیش تر گفتیم بهترین راه خرید و فروش بیت کوین استفاده از صرافی های معتبر داخلی می باشد. برخی از این صرافی ها برای ارائه خدمات به کاربران از آنها کارمزد دریافت می کنند و میزان کارمزد در صرافی های مختلف متفاوت می باشد. اما برخی دیگر مانند صرافی ارز دیجیتال همتاپی از کاربران خود کارمزد دریافت نمی کنند.

 یکی از نکاتی مهمی که هنگام برداشت یا انتقال ارزهای دیجیتال باید در نظر داشته باشیم کارمزد شبکه (transaction fee) می باشد. همانطور که می دانید این کارمزد توسط شبکه ارز دیجیتال تعیین شده و در واقع به ماینرها برای تایید تراکنش ها پرداخت می شود و بسته به شرایط شبکه ممکن است کم یا زیاد شود.

چطور تراکنش بیت کوین خود را رهگیری کنیم؟

همه تراکنش‌ها در شبکه ارزهای دیجیتال شفاف است و همه به راحتی می توانند این تراکنش ها  را مشاهده و رهگیری نمایند. مشاهده وضعیت این  تراکنش ها در سایت‌هایی با عنوان «اکسپلورر» و یا «تراکنش‌یاب» انجام می شود. گاهی ممکن است به دلیل پایین بودن کارمزد تراکنش و یا مشکلات دیگر، معامله بیت کوین ما به انجام نرسد. در چنین شرایطی ، شما باید وارد یکی از این سایت‌ها مانند Blockchain.com شوید. پس از آن با وارد کردن آدرس مبدا یا مقصد تراکنش و یا  شناسه تراکنش (TxID)، تراکنش مورد نظر خود را رهگیری کنید و از وضعیت آن در شبکه مطلع شوید.

سخن آخر

خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، نیاز به پلتفرم‌هایی امن و با سرعت بالا دارد. صرافی ارز دیجیتال همتاپی یکی از بهترین و ایمن‌ترین پلتفرم‌های مربوط به خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال در ایران است. این سامانه که شامل پلتفرم معاملات، کیف پول، تالارهای معامله جفت ارزها و ابزارهای تحلیلی گوناگون در این حوزه می باشد، شما می توانید به صورت ۲۴ ساعته, بدون کارمزد و با بهترین قیمت به صورت اتومات به خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برتر از جمله اتریوم (ETH), تتر (USDT), لایت کوین (LTC), بیت کوین کش و غیره بپردازید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید