ساداتیان در پاسخ به این پرسش که آیا تیم حسین امیرعبداللهیان و علی باقری می‌توانند در مذاکرات موفق شوند یا خیر، گفت: واقعیت این است که شخص محمدجواد ظریف این قدر توانمندی داشت که خدمت رهبری و شورای عالی امنیت ملی استدلال‌های خود را مطرح کند و بخشی از تیم تصمیم‌گیر باشد. آیا تیم جدید هم بخشی از آن حلقه تصمیم‌گیر هستند؟

آیا غنی‌سازی ۶۰ درصد نقطه قوت ایران در مذاکرات وین است؟ / تیم امیرعبداللهیان و باقری در مذاکرات موفق می‌شوند؟

سلام نو کیوان پیشرویان: تیم مذاکره کننده ایران چه می‌کند؟ این مهم‌ترین سوالی است که این روزها ذهن تمام تحلیلگران مسائل ایران را به خود مشغول کرده است. دور جدید مذاکرات برجامی وین ۸ آذر آغاز می‌شود و مردم، رسانه‌ها و حتی تحلیلگران حرفه‌ای مسائل سیاست خارجی ایران تصویر روشنی از سیاست‌ها، رویکردها و اهرم‌های تیم مذاکره کننده ایران ندارد.

در چنین شرایطی مذاکرات از کجا آغاز خواهد شد؟ ایران چه خواسته‌هایی دارد؟ آیا غنی‌سازی سطح بالا اهرم مذاکرات ایران با طرف‌های مقابل است و می‌تواند باعث افزایش دست آوردهای تیم دولت سیزدهم در مذاکرات شود؟

سید جلال سادتیان، دیپلمات ایرانی و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو می‌گوید: ایران در تلاش بوده تا در چهار ماه اخیر، که یک ماهش در آخر دولت قبل بوده و دوران انتقال بوده، غنی‌سازی را در ابعاد مختلف افزایش دهد و میزان ذخیره غنی‌سازی خود را آن چنان که گفته شده به چیزی نزدیک ۵ تن رسانده است. اما این مسئله الزاما تبدیل به نقطه قوت ایران می‌شود؟

وی ادامه داد: به نظر من این‌ها نمی‌تواند نقطه قوتی برای ایران در مذاکرات وین باشد؛ اما چرا؟ چون بسیار بعید است که اروپایی‌ها و آمریکا بپذیرند نقطه عزیمت بازگشت ایران به برجام، نقطه قوت ایران باشد و حتی احتمال دارد حرف‌های جدیدی هم در این مورد داشته باشد. این موضوع را البته به متن مذاکرات واگذار می‌کنیم، اما این جا یک مسئله اساسی‌تر هم وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: تیم ایران باید توضیح دهد که طرح و برنامه‌اش برای شروع دوباره مذاکرات چیست؟ مبنا مذاکرات برای ایران چیست چیست؟ آیا مذاکرات از همان‌جایی که تیم ظریف و عراقچی به پایان رساندند شروع خواهد شد یا طرح جدیدی در میان است؟ این طرح و مبنای جدید چیست؟ آیا بر اساس آنچه قبلا به رسانه‌ها اعلام شده تیم ایران هم‌چنان بر برداشتن همه تحریم‌های آمریکا – از جمله تحریم‌های هسته‌ای، بهانه‌های حقوق بشری و کنگره- و راستی آزمایی آن توسط ایران و بعد بازگشت آمریکا به برجام تاکید دارد یا نه از این حرف دست برداشته است؟ تیم جدید دیپلماسی ایران از تضمین ایالات متحده برای عدم خروج دولت‌های آینده از برجام سخن گفته بود، آیا این مسئله پذیرفته شده است یا خیر؟

ساداتیان با اشاره به راه‌های پیش روی تیم مذاکره کننده گفت: تیم ایران اگر بخواهد همان مذاکرات قبلی را ادامه دهد نیازی به سه ماه تاخیر نداشت و می‌شد همان روز اول کار را ادامه داد. اگر تیم ایران از نظرات قبلی گذشته‌اند چه چیزی موجب شده که این تیم طرح جدیدی برای مذاکرات خود در پیش بگیرند؟ اگر برای ملت ایران محرمانه نیست، به مردم بگویند که با چه میزان و سنجه‌ای می‌خواهند مذاکرات را پی بگیرند.

آیا غنی‌سازی ۶۰ درصد نقطه قوت ایران در مذاکرات وین است؟ / تیم امیرعبداللهیان و باقری در مذاکرات موفق می‌شوند؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تیم حسین امیرعبداللهیان و علی باقری می‌توانند در مذاکرات موفق شوند یا خیر، گفت: واقعیت این است که شخص محمدجواد ظریف این قدر توانمندی داشت که خدمت رهبری و شورای عالی امنیت ملی استدلال‌های خود را مطرح کند و بخشی از تیم تصمیم‌گیر باشد. آیا تیم جدید هم بخشی از آن حلقه تصمیم‌گیر هستند؟ به نظر من بعید است و دیگران به این‌ها می‌گویند که در چه چهارچوبی حرکت کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ما موفقیت مذاکرات بروکسل و بازگشت تیم جدید به مذاکرات را تبریک می‌گوییم، اما با توجه به روشن نبودن مسائل، حتی بعد از این مذاکرات، به نظر می‌رسد تیم جدید صرفا مجری چیزی است که به آن‌ها گفته می‌شود و برعکس تیم قبلی نقشی در حلقه تصمیم‌گیری ندارد. حالا پرسش این است که مجموعه فعلی وزارت خارجه توان این را دارد که با این تعداد از کشورها وارد دیپلماسی شود و تصمیمات بالا دستی را به خوبی اجرا کند؟

وی ادامه داد: این مسائل کاملا در ابهام است و هیچ صحبتی حتی با تحلیلگران و مرتبطین با مسائل دیپلماسی هم نشده است. در نتیجه ما نمی‌دانیم تیم مذاکره کننده ایران چه در دست دارد و چه قوتی در موضوع بحث و توانمندی تیم مذاکره کننده دارد.

ساداتیان در انتها با آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره کننده ایران گفت: با تمام این مسائل من به عنوان یک ایرانی بسیار شایق و علاقه‌مند هستم که تیم جدید به موفقیت برسد و این موفقیت تاثیر خود را بر زندگی و به خصوص معیشت مردم نشان دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید