۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 55306155

قبل از هر سخنی بهتر است از ناسا (NASA) بابت این اختراع بزرگ تشکر کنیم. فوم حافظه دار یا مموری فوم تحت قرارداد ناسا با Stencel Aero Engineering Corporation در دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت.

تقابل ناسا و آکسون

تقابل ناسا و آکسون

از لحاظ فنی، ناسا فوم های حافظه دار را اختراع نکرد، اما برای توسعه آن سرمایه گذاری کلانی را انجام داد. مسئولیت تحقیقات هواشناسی و فضایی (همچنین برنامه فضایی غیرنظامی و تحقیق در زمینه هوا و فضا) به آن‌ها اجازه داد تا راه حل‌هایی را برای مشکلات سفرهای فضایی پیدا کنند.

اولین تحقیق و توسعه درباره فوم های حافظه دار مربوط به سال ۱۹۳۷ است. اتو بایر و همکارانش با مخلوط پلیمرهای پلی‌اورتان کار می‌کردند که در آینده باعث تولید فوم حافظه دار شد. در ۱۹۵۰، آن‌ها با مخلوط پلی‌اورتان در آب و هیدروکربن‌ها، اولین مموری فوم را اختراع کردند.

با این حال، تا سال ۱۹۶۵ طول کشید تا برای نخستین بار از این فوم استفاده شود. پرستاران از مموری فوم ها برای بیماران بهره می‌بردند، زیرا کشف کردند که این فوم‌ها از زخم‌های زایمان زودرس و یا زخم‌ بستر جلوگیری می‌کنند. تحقیقات بیشتر نشان داد که مموری فوم ها نسبت به باکتری نیز کاملا مقاوم هستند.

تقریبا در همان زمان‌، ناسا نیز در حال توسعه محصول خود بود، زیرا صندلی‌های فضاپیماها راحت نبودند، همچنین مشکل بزرگی دیگری با نام نیروی جی (G) برای خلبانان وجود داشت. این نیروی اضافی یا نیروی گرانشی است که در شرایط شتاب افقی ایجاد می‌شود که فشار زیادی را بر بدن وارد می‌کند. علاوه بر این، فضانوردان زمان زیادی را در فضاپیما هستند و ناسا در این مورد انعطاف پذیری بیشتری نیاز داشت تا آنها بیشتر در فضا بمانند.

چارلز یوست، مهندس هواپیما در گروه سیستم دینامیک شرکت هواپیمایی آمریکای شمالی بود که توسط ناسا برای کمک به پروژه قرارداد بست. یوست فوم حافظه دار پلیمری را ایجاد کرد که ما امروز آن را به نام مموری فوم می‌شناسیم. در سال ۱۹۶۹ یوست شرکت Dynamic Systems, Inc را تاسیس کرد تا تکنولوژی جدید خود را به فروش برساند.

و در نهایت مموری فوم برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ برای کاربردهای تجاری عرضه شد و با ساخت مواد جدیدتر، مموری فوم با نیازهای مختلف افراد و محیط زیست سازگارتر شد.

بالش مموری فوم طبی  آکسون چیست؟

ایده بالش فوم مموری فوق العاده ساده است. از لحاظ فنی «Viscoelastic» نامیده می‌شود: visco (گران‌روی، حالتی از ماده بین جامد و مایع بودن) به این معناست که وقتی نیرویی اعمال می‌کنید (مثل نیرویی که سر در هنگام خوابیدن به بالش وارد می‌کند)، ماده در جهت آن نیرو تغییر شکل می‌دهد، Elastic (کشسانی) بدین معنی است که وقتی نیرویی

تقابل ناسا و آکسون

حذف می‌شود، ماده به شکل اولیه خود باز می‌گردد.

فوم به خوبی از سرو گردن، شانه‌ها و باسن حمایت می‌کند و سر و گردن و ستون فقرات را در موقعیت ایده آل خود قرار می‌دهد. به طور کلی، باعث عدم فشار و تنش در تک تک اعضای بدن می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم از این بالش‌ها برای کاهش علائم مشکلاتی مانند: درد گردن، دیسک کمر و آرتروز (التهاب مفاصل) استفاده می‌کنند. اگر موقعیت خود را به هر نحوی تغییر دهید، بالش به همان نسبت با موقعیت جدید شما سازگار خواهد شد.

بنابراین، مموری فوم (فوم حافظه دار) تبدیل به یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت تشک تخت و بالش شد. این تنها ماده‌ای است که می‌تواند به طور کامل مطابق با فرم بدن تغییر شکل دهد باشد، برای مثال: زمانی این بالش را زیر سر یا پاهای قرار می‌دهید، بسته به فرم بدن، بالش شکل گرفته و در نتیجه فشاری از سوی بالش به بدن وارد نمی‌شود.

هدف استفاده از بالش مموری فوم طبی

هدف و چرایی استفاده از بالش‌ مموری فوم طبی چیست؟

مشکلات ناشی از وضعیت خوابیدن نامناسب به استخوان‌های بدن مربوط می‌شود، اگر فقط انسان تنها از یک عضله یا توده چربی بزرگ خلق شده بود، تصور داشتن خوابی راحت دور از انتظار نبود.

تقابل ناسا و آکسون متأسفانه یا خوشبختانه!، تمام بافت بدن در اطراف ساختار اسکلتی پیچیده بدن واقع شده است. تخت‌ها و بالش‌های سنتی به خوبی به سیستم بدنی پاسخ نمی‌دهند.

اگر به پشت بخوابید، باسن تحت فشار خواهد بود و بخش‌هایی از ستون فقرات به خوبی پشتیبانی نمی‌شود؛ به صورت بالقوه در روز بعد دچار کمر درد می‌شوید. اگر در به سمت چپ یا راست بخوابید، ستون فقرات و شانه‌ها بیشترین فشار را تحمل می‌کنند و در حالت دمر (خوابیدن به سمت شکم)، گردن، ستون فقرات، و اندام‌های داخلی بدن در بدترین وضعیت خود قرار می‌گیرند.

فارغ از آنکه نحوه درست خوابیدن به چه صورت است! باید بیان کنیم که بالش مموری فوم در هر وضعیتی از بدن به خوبی پشتیبانی می‌کند. برای این منظور، لازم است در زمان خوابیدن به پشت، بالشی برای سر و زیر زانو تهیه کنید، برای خوابیدن به پهلو از بالشی برای سر و زیر کمر استفاده کنید، همچنین در زمان دمر خوابیدن لازم است برای سر و زیر شکم بالش مناسب خریداری شود.

انواع بالش مموری فوم طبی آکسون

در حال حاضر، اگر شما به دنبال بهترین بالش‌های مموری فوم هستید، بهتر است با انواع آنها نیز آشنا شوید:

  • بالش سنتی:
    بالش فوم حافظه سنتی تقریبا به عنوان بالشی معمولی در نظر گرفته می‌شود، به جز اینکه مواد اولیه آن از فوم حافظه ساخته شده است. بر خلاف سایر انواع بالش‌های مموری، اینها جریان هوای را به خوبی در هنگام خواب به گردش می‌اندازند که منجر به خنک شدن بالش می‌شود.
  • بالش کانتور:
    بالش کانتور یکی از محبوب‌ترین انواع بالش‌های فوم حافظه است. در حقیقت، بهترین پشتیبانی را از سر و کردن را ارائه می‌دهد. به راحتی می توانید این نوع بالش را تشخیص دهید، زیرا در بخش مرکزیش، مقدار گودافتادگی وجود دارد. این بالش می‌تواند از گودی گردن به خوبی حمایت کند. همچنین، گفته می‌شود که در کاهش خروپف، وضعیت بهتر ستون فقرات و بهبود گردش خون مفید است.
  • بالش دور گردنی:
    بالشی استوانه‌ای شکل می‌باشد و برای کسانی که از درد کمر و گردن رنج می‌برند، مناسب است. اگرچه برای استفاده شبانه مفید است، ولی به دلیل ابعاد کوچک و اشغال فضای کم، در زمان مسافرت بهترین انتخاب است. با این حال، ممکن است بهترین نوع بالشی که به دنبال آن هستید نباشد.
  • بالش گُوه‌ای شکل:
    یکی دیگر از انواع محبوب بالش فوم حافظه، بالش گُوه‌ای است. به این معنا که کاملا شبیه گُوه و باعث می‌شود در زمان خواب سر کمی بالاتر قرار گیرد. این بالش برای افرادی مناسب است که مشکلات خروپف، رفلکس اسید معده، درد پا، سوزش سر دل و غیره… دارند.
  • بالش V شکل:
    محبوبیت بالش شکل V به سرعت در حال رشد است. بسیاری از ما معمولا از یک یا دو بالش در زیر سر و کنارین خود استفاده می‌کنیم. افرادی که بر روی شکم یا به پهلو می خوابند، طرفداران پروپاقرص این بالش‌ها هستند، زیرا این نوع به خوبی از گردن حمایت کرده و بیشترین راحتی را فراهم می‌کند.
  • بالش پروانه ای:
    این شکل از بالش نیز طرفداران پر و پا قرص خود را دارد، به دلیل وجود جایگاه مناسب گردن در این بالش راحتی فوق العاده ای را هنگام خواب به ارمغان می آورد.
  • بالش تخم مرغی:
    این بالش معمولا به شکل شانه تخم مرغ است و می‌تواند پشتیبانی خوبی را ارائه دهد. از آنجا که فوم حافظه گرما را نگه می‌دارد، این نوع بالش انتخابی عالی برای بهبود جریان هوا در زیر سر است.

تقابل ناسا و آکسون

فواید بالش طبی مموری فوم

بالش مموری فوم به دلیل مزایای شناخته شده‌اش، انتخاب بسیاری محبویی در بین همه مردم است. ویژگی های منحصر به فرد این بالش ممکن است بیش از چیزی باشد که ما در پایین به آن اشاره خواهیم کرد، برخی از این ویژگی ها عبارتند از :

   ۱.رفع درد و فشار
 

   ۲.پشتیبانی از سر و گردن
 

   ۳.تعمیرات کم
 

   ۴.دوام
 

درست به مانند بسیاری از محصولات موجود در بازار امروز، این بالش‌ها دارای نقاط ضعفی نیز هستند، از جمله:

  1. نگهداری گرما (در بالش های مموری فوم بدون ژل)
    از آنجا که فوم مموری گرما را حفظ می‌کند، این می توان در محیط های گرم تا حدودی ناراحت کننده باشد. انواعی از روش‌ها برای این مشکل وجود دارند که شامل: ژل‌های خنک کننده، ویژگی‌های تهویه یا سایر مواد خنک‌کننده.
  2. قیمت
    بالش‌های مموری فوم در مقایسه با سایر بالش‌ها گران‌تر هستند. در برخی موارد قیمت یک بالش حافظه فوم می‌تواند برابر با قیمت ۳ تا ۵ بالش معمول باشد.

تقابل ناسا و آکسون

دیدن بالش مموری فوم طبی ژل دار آکسون برای افرادی که طبع گرمی دارند و از تعرق زیاد در ناحیه سر و گردن هنگام خواب رنج می برند.


و در آخر باید گفت …

تکنولوژی شگفت انگیز است و بالش مموری فوم طبی یکی از نوآورترین‌های این عرصه است. فوم های حافظه دار امروزه محصولات بسیار مفیدی برایمان هستند، زمانی که برای دقایقی یا در تمام طول شب سر بر بالین می‌گذاریم، آنها بهترین دوستمان می‌شوند. همین‌که صبح از خواب بیدار می‌شویم و احساس گرفتگی (اسپاسم) و درد در نواحی گردن و کمر نداریم، تا چه میزان شاداب خواهیم بود؟! به طور یقین، خواب آرام شبانه، سرزندگی صبحگاهی و همه و همه، به بالشی که بر روی آن می خوابیم بستگی دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید