حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.

وزرای خارجه ایران و فرانسه تلفنی گفتگو کردند

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه امروز در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص موضوعات مختلف از جمله مناسبات دوجانبه و گفتگوهای فرا روی وین به بحث و رایزنی پرداختند.

در ابتدای این مکالمه وزیر خارجه فرانسه وضعیت سلامت و درمان وزیر امور خارجه کشورمان را جویا شده و برای دکتر امیرعبداللهیان بهبودی سریع آرزو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از احوالپرسی وزیر خارجه فرانسه و اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران هم در روابط دوجانبه و هم در گفتگوهای هسته‌ای رویکردی عملگرایانه و نتیجه محور دارد، ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌های تهران و پاریس به پیشبرد عملی همکاری‌ها میان دو کشور منجر شود.

امیرعبداللهیان ایران و فرانسه را دارای ظرفیت‌هایی بزرگ خواند و تصریح نمود که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه‌جانبه روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک آمادگی دارد و می‌توان مناسبات را در حوزه‌های مختلف بیش از پیش گسترش داد.

در همین چارجوب طرفین با اشاره به دو بار تماس روسای جمهور ایران و فرانسه، و همچنین گفتگوی امیرعبداللهیان و ماکرون در حاشیه نشست بغداد و نیز دیدار حضوری اخیر وزرای خارجه دو کشور، در مورد مناسبات دوجانبه و فرصت همکاری‌ها بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با یادآوری مسئولیت آمریکا در بروز وضعیت کنونی برجام و نقش سکوت سه کشور اروپایی در زیاده‌خواهی آمریکا، تصریح نمود که ایران خواستار دستیابی به یک توافق خوب است، اما این امر لازمه‌هایی دارد از جمله بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود و لغو موثر تحریم‌ها.

امیرعبداللیهان با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، این اقدام را تاییدی بر تداوم بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی به آمریکا خواند و بر لزوم ارائه تضمین و انجام راستی‌آزمایی موثر تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان برنامه دفاعی ایران را حق حاکمیتی هر کشوری دانست و افزود بی اعتنا به رفتار غیر سازنده تحریمی آمریکا بر افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات و آمادگی در رسیدن فوری به توافق خوب، با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از سیاسی‌کاری اجتناب نماید، بر ادامه همکاری فنی ایران با این نهاد تأکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز در این تماس با بیان اینکه پاریس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام حمایت می‌کند و هرآنچه در توان داشته باشد در این راستا انجام می‌دهد، ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای پیش رو در وین با پیشرفتی سریع همراه شود.

در این تماس سلام آقای ماکرون به رییس جمهور کشورمان و پاسخ متقابل از طریق وزرای خارجه منعکس شد.

گفتگوهای دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور امروز توسط معاونین سیاسی در پاریس تداوم دارد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید