عامل دخالت دولت در بازار ارزهای دیجیتال بسیار کمرنگ‌تر است، اما ورود هیجان زده و کم دانش همچنان می‌تواند باعث قربانی شدن هر سرمایه‌گذاری از هر جای دنیا در بازار ارزهایی دیجیتال شود.

آیا بیت کوین ایرانی‌ها را بدبخت می‌کند؟ / موج فروپاشی بورس در بیت‌کوین تکرار می‌شود؟ / به جای بیت کوین چه چیزی بخریم؟

سلام نو سرویس اقتصادی: این روزها علاقه مردم ایران به بازار ارزهای دیجیتال یا به معنای دقیق‌تر «دارایی‌های دیجیتال» افزایش یافته است. مردمی که در بورس ایران ضرر هنگفتی داده‌اند حالا جایی را پیدا کرده‌اند که نه تنها می‌توانند ضرر خود را جبران کنند، بلکه می‌توانند به فکر سود هم باشند.

با این همه به تازگی هشدارهای مختلفی درباره سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال شنیده می‌شود و حرف‌های متفاوتی درباره انواع خطراتی که این نوع از سرمایه‌گذاری دارد زده می‌شود، حرف‌هایی که یادآور سقوط بورس در ایران است.

یک دسته از این هشدارها مربوط به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و ایرانیان است. تحریم‌های آمریکا باعث شده تا بسیاری از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال اجازه فعالیت به ایرانی‌ها ندهند.

دسته دوم هشدارها اما مربوط به نگاه‌های اقتصادی به ارز دیجیتال می‌شود. در این دسته از هشدارها اقتصاددان و فعالین بازارهای موازی به اهالی دنیای ارزهای دیجیتال هشدار می‌دهند که مراقب سقوط بیت کوین باشند.

از جمله علی سعدوندی، استاد اقتصاد و مشاور سرمایه گذاری و تامین مالی، در توییتی هشدار دهنده می‌نویسد:

فعالان بازار کریپتو:

امروز بیت کوین در شرایط سهام در سال ۹۸ قرار دارد. از امروز هر ماه ۱۰ درصد از موجودی رمزارز خود را فروخته و در موارد زیر سرمایه گذاری کنید:

۱.سهام بنیادی بورس

۲.اوراق

۳.سپرده بانکی بلندمدت

۴. ارز

به اصل متنوع سازی دارایی ها دقت کنید!

این دو گونه هشدار عمده که این روزها مُدام تکرار می‌شود تا چه اندازه جدی است؟ تحریم‌های آمریکا باعث توقیف دارایی ایرانی‌ها می‌شود؟ آنچنان که سعدوندی گفت بیت کوین بلایی مثل بلای سال ۹۸ بازار بورس را سر فعالینش می‌آورد؟

تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ایرانیان جدی است. از واردات نفت تا خرید بیت کوین این مسئله شامل ایرانیان می‌شود و این خطر در بازار درایی‌های دیجیتال نیز وجود دارد. اما این تهدید چندان جدید و ناشناخته نیست. اگر کمی با دنیای دارایی‌های دیجیتال آشنا باشید حتما این توصیه را شنیده‌اید که برای فعالیت در پلتفرم‌های مختلف معاملاتی حتما از VPN یا VPS معتبر استفاده کنید.

پس تهدید اول چیز جدیدی نیست. پیش از این نیز در یک مطلب کوتاه و کاربردی چند راه برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال را معرفی کردیم. دقت و احتیاط، استفاده از تمام راه‌های دور زدن تحریم و البته استفاده از ظرفیت‌های غیرمتمرکز دنیای دارایی‌های دیجیتال از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان در این راستا به آن‌ها اشاره کرد. 

همچنین باید توجه داشت که تا زمان حل شدن ماجرای برجام و گسترش مذاکرات بین ایران و آمریکا مسئله تحریم وجود دارد و ما باید انواع محدودیت‌ها و تحریم‌های بازار را به روز دنبال کنیم. هر گونه جدی نگرفتن این تهدید مساوی با خطر توقیف شدن دارایی‌ها در هر لحظه از شبانه روز است.

پرسش دوم اما این است که آیا بیت کوین و دیگر دارایی‌های دیجیتال قرار است بلایی شبیه بلای بورس را بر سر سرمایه‌گذاران ایرانی خود بیاورند؟ برای پاسخ به این پرسش باید بدانیم آن چه در بورس ایران رخ داد محصول عوامل متعدد از جمله دو نکته مهم بود؛ دخالت بی‌جا و بی حد و مرز دولت در بازار و دانش کم و هیجان زیاد مردم نسبت به بازار.

عامل دخالت دولت در بازار ارزهای دیجیتال بسیار کمرنگ‌تر است، اما این بازار نیز غول‌های خود را دارد. برای فهم اثر چنین غول‌هایی کافی است ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد دنیا را دنبال کنید. از طرف دیگر ورود هیجان زده و کم دانش به بازار ارزهای دیجیتال نیز همچنان می‌تواند باعث قربانی شدن هر سرمایه‌گذاری از هر جای دنیا در بازار ارزهایی دیجیتال شود.

بازار ارزهای دیجتال از هر بازار اقتصادی دیگری بی‌رحم‌تر است. بیت کوین که امروز به ۶۵ هزار دلار هم رسیده می‌تواند در یک روز به ۴۰ هزار دلار و حتی کمتر برسد. یک پروژه جدید می‌تواند کلاه برداری باشد یا یک پروژه به نتایج مطلوب نرسد و قیمتش چندان افزایش پیدا نکند.

آن چنان که پیش از این به چند نکته درباره ورود به بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال اشاره کردیم شما باید با مدیریت سرمایه و در نظر گرفتن ریسک‌های بازار کریپتو و مشاوره از آگاهان این بازار وارد آن شوید. اگر چنین نکنید حتما و حتما ضررهایی بدتر از ضرر بورس را تجربه خواهید کرد و هیچ کس هم به شما پاسخگو نخواهد بود.

در نتیجه می‌توان گفت نیازی نیست چندان نگران فروپاشی بازار ارزهای دیجیتال باشید، اما انتظار نداشته باشید این بازار همیشه مثل یک سال اخیر پر بازده و جذاب باشد. همچنین به خاطر بسپارید که بازار ارزهای دیجیتال هنوز بازار نوپایی است و کلاهبردار ایرانی و خارجی در آن زیاد است. تنها با مشاوره، مطالعه و دقت پول خود را روی پروژه‌های مختلف بگذارید.

اگر این مسائل را رعایت کنید و سبد سرمایه‌گذاری متنوع داشته باشید و به اشتباه تمام زندگی خود را روی ارزهای دیجیتال- یا دلار یا هر دارایی دیگر- سرمایه‌گذاری نکرده باشید چندان نیاز نیست نگران باشید و دنبال خرید چیز دیگری به جای بیت کوین باشید. بیت کوین بخرید اما به بورس، ملک و طلا هم دقت کنید. آن چنان که علی سعدوندی نیز گفت به اصل متنوع سازی دارایی ها دقت کنید! هوشیار و منعطف بودن از اصول سرمایه‌گذاری است.

کد خبرنگار: ۹
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • حامد IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    4 1
    قطعا بی گدار به آب زدن و عین احمق‌ها رفتار کردن صاحب هر سرمایه ای را در هر بازاری بدبخت میکند. اما نکته بسیار مثبت ارزهای دیجیتال کوتاهی دست دولتها در آن است. بخصوص حکومت فخیمه کشورمان !

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید