بیگدلی با اشاره به شرایط امروز ایران گفت: از یک طرف حلقه‌های امنیتی علیه ایران در چهار سوی کشور در حال تنگ‌تر شدن است و از طرف دیگر فشارهای اقتصادی ما را به سمت وضعیتی سوق می‌دهد که راهی جز مذاکره نداشته باشیم.

مقاماتی که در دوره روحانی مذاکره را خیانت می‌دانستند فهمیدند که راهی جز مذاکره نیست / اگر تحت تاثیر دلواپسان قرار نگیریم با امیرعبدالهیان و باقری هم مذاکرات به نتیجه می‌رسد

سلام نو سرویس بین‌الملل: آن طور که علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفته است تیم دیپلماتیک دولت جدید ۸ آذر به طور رسمی به مذاکرات احیای برجام باز می‌گردد.

باقری در حساب توییتر خود نوشت: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

این یعنی ایران پس از یک توقف چند ماهه قرار است دوباره مذاکرات را از سر بگیرد، آن هم با دولتی که قول داده چیز بیشتری از آن چه دولت قبلی به دست آورده کسب کند. حالا ظاهرا بعد از چند ماه دولت جدید اهرم‌هایی مثل ذخیره اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی را در دست دارد. اما سوال این جا است که چنین اهرم‌هایی تا چه اندازه دست آوردهای دولت را بهبود می‌بخشد؟

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش سلام نو می‌گوید: برخلاف آنچه گفته می‌شود من فکر نمی‌کنم دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده ما نسبت به قبل از امتیاز چشم‌گیری برخوردار باشد. این که ایران غنی‌سازی خود را به ۶۰ درصد رسانده و مقدار قابل توجهی اورانیوم ذخیره کرده تنها می‌تواند کار ما را پیچیده‌تر کند.

وی ادامه داد: مسئله‌ای مثل غنی‌سازی ۶۰ درصدی هرچند باعث شود که ما با قدرتی کاذب وارد مذاکرات شویم، اما نوعی رویین‌تنی نیز در طرف مقابل ایجاد می‌کند و آن‌ها نیز جبهه‌گیری جدی می‌کنند. آن چنان که می‌بینیم وزیر امورخارجه آمریکا هم گفته است قدرت نمایی ایران تغییری در اصل مذاکرات ایجاد نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به یک نقطه ضعف احتمالی در تیم مذاکره کننده ایران گفت: اگر ما بخواهیم با همان دیدگاه‌های قبلی وارد مذاکره شویم به نتیجه نمی‌رسیم. اگر می‌خواهیم مذاکره به نتیجه برسد باید انتظارات خود را کاهش دهیم. به جز این باید قواعد ناظر بر مذاکرات را بپذیریم چون شرایط امروز ما با سال ۲۰۱۵ متفاوت است.

وی با اشاره به شرایط امروز ایران گفت: از یک طرف حلقه‌های امنیتی علیه ایران در چهار سوی کشور در حال تنگ‌تر شدن است و از طرف دیگر فشارهای اقتصادی ما را به سمت وضعیتی سوق می‌دهد که راهی جز مذاکره نداشته باشیم. همین اجبار باعث شده تا مقاماتی که در دوره روحانی مخالف مذاکره بودند و هر مذاکره‌ای را خیانت می‌دانستند به این نتیجه برسند که راهی جز مذاکره نیست.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل:

امکان رسیدن به توافق دور از انتظار است/ لغو تحریم‌ها در اختیار بایدن نیست/ این که گفته می‌شود همه تحریم‌ها باید برداشته شود تا وارد مذاکره با آمریکا شویم، امر محالی است

بیگدلی با تاکید بر ضرورت واقع‌گرایی افزود: حالا که وارد مذاکره شدیم باید انتظارات خود را کاهش دهیم و به عنوان نمونه ابتدا اصرار کنیم که تحریم‌های برجامی برداشته شود و مشکل مملکت کمی حل شود و بعد به مذاکرات مرحله بعد چشم داشته باشیم، مذاکراتی که آمریکایی‌ها می‌خواهند در آن درباره مسائل موشکی و منطقه گفت‌وگو کنند. این که همچنان دنبال لغو یک جای تمام تحریم‌ها باشیم چندان واقع‌گرایانه نیست. نکته دیگر هم این است که باید بداینم آمریکا از برجام بیرون آمده و ما باید مستقیم با آمریکا گفت‌وگو کینم و انتظارات خود را صریح مطرح کنیم و اروپا را واسطه قرار ندهیم.

مقاماتی که در دوره روحانی مذاکره را خیانت می‌دانستند فهمیدند که راهی جز مذاکره نیست / اگر تحت تاثیر دلواپسان قرار نگیریم با امیرعبدالهیان و باقری هم مذاکرات به نتیجه می‌رسد

این استاد دانشگاه با اشاره به تهدید رژیم صهیونیستی برای ایران گفت: ما باید توجه کنیم که اسرائیل در حال تشکیل جبهه جدیدی با ترکیه، عربستان و مصر است که علیه ایران فعالیت کند. این جبهه می‌تواند امنیت ما تهدید کند. از طرف دیگر اسرائیل دنبال تشکیل یک ائتلاف غربی علیه ایران است. مقامات ما باید به این موضوع توجه کنند و تهدید اسرائیل را آسان نگیرند.

وی با اشاره به اینکه با تیم امیرعبداللهیان و باقری هم می‌توان به نتیجه رسید گفت: آقای امیرعبداللهیان از نظرشخصی نرمش‌های مرسوم دیپلماسی را ندارد ولی به هر حال با همین شرایط و با همین کادر فعلی اگر سطح انتظارات خود را کاهش دهیم و تحت فشار دلواپسان قرار نگیریم و شرایط مردم را مدنظر قرار دهیم می‌توانیم در مذاکرات به نتایج برسیم، چون اگر نرسیم کار بسیار مشکل خواهد شد.

بیگدلی در انتها با تاکید بر ضرورت انعطاف در دیپلماسی گفت: ما امروز می‌بینیم که برخلاف برخی حرف‌ها تاریخ شروع مذاکرات تعیین شده و ظاهرا ایران هم مایل نیست از مذاکرات قبلی چشم ‌پوشی کند. امیدواریم که نرمش‌هایی اعمال کنیم  چون شرایط، شرایط بسیار حساسی است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید