لباس سنتی زنان کردستان از لباس‌های بسیار رنگارنگ تشکیل شده است. معمولا یک لباس یا لباس مجلسی بلند می‌پوشند که روی آن ژاکت یا جلیقه می‌پوشند. کمربندهای رنگارنگ و همچنین شلوارهای رنگارنگ نیز جز جدایی‌ناپذیر این لباس‌های زیبا هستند.

تاریخچه لباس کردی در ایران

لباس کردی از مرد تا زن متفاوت است و از کشوری به کشور دیگر نیز متفاوت است. برخی می‌گویند با نگاه کردن به لباس کردی می‌توان فهمید افراد اهل کدام منطقه هستند.

لباس سنتی زنانه کردی

لباس سنتی زنان کردستان از لباس‌های بسیار رنگارنگ تشکیل شده است. معمولا یک لباس یا لباس مجلسی بلند می‌پوشند که روی آن ژاکت یا جلیقه می‌پوشند. کمربندهای رنگارنگ و همچنین شلوارهای رنگارنگ نیز جز جدایی‌ناپذیر این لباس‌های زیبا هستند.

کفش های سنتی برای زنان کرد نیز رنگارنگ است و ممکن است با مهره یا سنگ‌های قیمتی گلدوزی شده باشد.

در طول سال‌ها این سبک نیز مانند بقیه سبک‌های لباس تغییراتی داشته است. امروزه زنان مسن‌تر رنگ‌های تیره‌تر و کم‌رنگ‌تر می‌پوشند، در حالی که زنان و دختران جوان کرد، لباس‌های سنتی با رنگ‌های روشن را به تن می‌کنند.

زیورآلات رایج است و همه خانم‌ها صرف نظر از سنشان می‌توانند زیورآلات زیادی را داشته باشند.

در برهه‌ای از زمان، کیفیت و کمیت جواهرات زنان حاکی از موقعیت اجتماعی آنها بود. امروزه این سنت، صادق نیست، اما ممکن است در برخی از جوامع سنتی کردی اعمال شود.

لباس سنتی مردانه کردی

لباس سنتی مردان در کردستان از شلوارهای گشاد تشکیل شده است که ممکن است رنگارنگ باشند، اما بیشتر رنگ‌های خاکی خاموش هستند. مردان پیراهن‌های ساده می‌پوشند و عموما جلیقه یا ژاکت روی پیراهن خود دارند. این لباس با یک کمربند یا ارسی بزرگ که به دور کمر بسته شده است تکمیل می‌شود.

لباس سنتی برای کردهای مرد شامل عمامه‌ای است که دور سر پیچیده شده و به طور سنتی خنجر در ارسی بزرگ در کمر قرار می‌گیرد.

لباس سنتی کردی در فرهنگ مدرن

تاریخچه لباس کردی در ایران

لباس سنتی کردی در فرهنگ مدرن امروزی به طور فزاینده‌ای در حال از بین رفتن است. کردها لباس کشور میزبان خود را برگزیده‌اند و در پذیرفتن لباس و فرهنگ غربی معروف هستند.

در ایران، زنان کرد از لباس سنتی اسلامی استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد پارچه‌ای روی لباس پوشیده شود و حجابی که موها را می‌پوشاند.

در ترکیه سکولار بودن حکومت باعث ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها و مشاغل دولتی شد. البته در مورد این ممنوعیت اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما بر نحوه پوشش زنان کرد تأثیر گذاشته است.

لباس کردی در ایران

کردها را می‌توان به راحتی از روی لباسشان شناخت که دارای ویژگی‌های کاملا متمایزی است، اگرچه بین مناطق و طبقات اجتماعی تفاوت‌های قابل‌توجهی وجود دارد. جمعیت کردهای ایران در چهار منطقه اصلی متمرکز است آذربایجان غربی‌، کردستان، کرمانشاه و خراسان.

در آذربایجان غربی مهاباد مرکز اصلی شهری کردها است.

در جنوب کردستان که شهر اصلی آن سنندج است، لباس زنانه اصلی تا حدودی با آذربایجان متفاوت است.

در کرمانشاه، زنان شلوار را زیر لباسی بلند و پر می‌پوشند، یقه باز و بدون سورانی در آستین‌ها. روی لباس یک نیم تنه یا جلیقه تا کمر و یک مانتو بلند ( قبا ) وجود دارد که در قسمت نیم تنه بسته است، اما از کمر تا مچ پا باز است. یک کلاه پولک دار با یک یا چند روسری پیچیده می‌شود.

در قوچان، شهری در خراسان با جمعیت کرد، لباس کردی با سایر مناطق کاملا متفاوت است. عناصر اصلی آن عبارتند از: لباسی تا روی زانو با یقه گرد و آستین‌هایی بدون سورانی که زیر تونیک تا باسن و دامن پوشیده می‌شود. جوراب بلند ضخیم و یک روسری تقریبا ۱.۵ متر مربع این لباس را کامل می‌کند.

لباس مردانه کردی در ایران

تاریخچه لباس کردی در ایران

لباس مردان کردی از ناحیه‌ای به منطقه دیگر تفاوت چندانی ندارد، به جز لباس‌های خراسان در اطراف قوچان. در آذربایجان، کردستان و کرمانشاه، مردان کرد عموما پیراهنی ( کراس ) با یقه گرد و آستین‌هایی که در مچ به سورانی ختم می‌شود، می‌پوشند.

لباس مردان قوچان کاملا متفاوت است: پیراهن بدون یقه قرمز یا سفید آستین‌دار بدون سورانی، شلوار باریک، لباسی تا روی زانو، نوعی ساق ( پاتاوا ) به پهنای ۲۰ سانتی متر و ۱ متر طول، یک کمربند چرمی باریک و یک کلاه نمدی یا خزدار.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید