برخی خبرها حکایت از آن دارد که اندیشکده بروکینگز در واشنگتن به صورت پنهانی با یک موسسه بانفوذ عربستانی نزدیک به ولیعهد سعودی همکاری کرده تا در تدوین سیاست‌های عمومی بهتر در جریان قتل خاشقچی به ریاض کمک کند.

سند همکاری اندیشکده آمریکایی با بن سلمان در قتل خاشقچی لو رفت

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، در جریان رخداد ماجرای قتل وحشتناک جمال خاشقجی که فشارهای جهانی و عظیمی بر ولیعهد سعودی وارد کرد، اندیشکده «بروکینگز» آمریکا موضعی کم و بیش جنگ طلبانه در مورد بن سلمان به دلیل نقش او در قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه اتخاذ کرد.

یکی از اعضای ارشد بروکینگز با تاکید بر اینکه ایالات متحده نباید اعمال تحریم‌ها علیه عربستان را متوقف کند، نوشت: «در قتل خاشقجی، دولت سعودی یک هنجار دیپلماتیک دیرینه را زیر پا گذاشت: اینکه دولت‌ها به دنبال منتقدان خود در خاک خارجی نروند».

همچنین یک محقق دیگر این اندیشکده نیز از دولت آمریکا خواست از فروش تسلیحات گسترده خود به ریاض به عنوان اهرمی علیه بن سلمان استفاده کند.

اما در پشت صحنه، اندیشکده بروکینگز، از جمله برخی از اعضای ارشد آن در آن زمان، مشغول تجارت با یک عامل پر نفوذ بن سلمان بود که از نفوذ زیادی در دربار سلطنتی سعودی برخوردار است.

در اوایل دسامبر ۲۰۱۷، یادداشت تفاهمی بین مؤسسه بروکینگز و مرکز پشتیبانی از تصمیمات عربستان (DSC) برای تقویت همکاری بین بروکینگز و اندیشکده های سعودی امضا شد. دو مقام ارشد نزدیک به یاسر الرمیان، رئیس هیئت مدیره DSC و یوهان آلن، رئیس بروکینگز، نقش کلیدی در امضای این تفاهم نامه ایفا کردند که قرار است به مدت پنج سال ادامه داشته باشد و با این حساب، این تفاهم نامه هنوز به قوت خود باقی است.

Progressive hypocrisy: Brookings worked with Riyadh during Khashoggi murder

در راستای این تفاهم نامه، بروکینگز پیش‌نویس توافقنامه پروژه‌ای را برای تشریح زمینه‌های همکاری بین دو طرف تهیه کرد. هدف اصلی این پروژه برای بروکینگز، ارزیابی بخش اندیشکده عربستان و همچنین ارزیابی نقاط قوت، ضعف و میزان پایداری اندیشکده های سعودی است. همچنین هدف دیگر آن، ارزیابی راه‌های دستیابی سعودی‌ها به تأثیرگذاری بیشتر در محیط بین المللی بود. در واقع، این پروژه تلاشی از سوی بروکینز برای ارائه خدمات خود به دربار سلطنتی عربستان تعریف شد که البته در این امر موفق شدند.

این پروژه، سعودی‌ها را متقاعد کرد تا مبلغ هنگفت ۷۰۰ هزار دلار آمریکا را برای قرارداد با بروکینگز هزینه کنند. بر اساس این قرارداد، بروکینگز متعهد به ارزیابی این موضوع شد که آیا اندیشکده‌های سعودی به مهم‌ترین موضوعات و اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث مربوط به سیاستگذاری می‌پردازند یا خیر.

این قرارداد توسط یاسر الرومیان، رئیس هیئت مدیره DSC و یوهان آلن، رئیس بروکینگ به امضا رسید و تا پایان تراژدی خاشقجی ادامه یافت. الرمیان این قرارداد را در اواسط دسامبر ۲۰۱۷ امضا کرد و این در حالی بود که آلن آن را در اواسط فوریه ۲۰۱۸ به امضا رساند.

چند ماه بعد، خاشقجی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و هرگز بیرون نیامد. در آن زمان بود که بروکینگز شروع به جنجال علیه بن سلمان کرده و در عین حال از وی دلار نیز دریافت کرد.

به عنوان مثال، برخی از کارشناسان بروکینگز گلایه کردند که دولت ترامپ در واقع تلاش کرده تا سیاست‌های منطقه را به عربستان سعودی واگذار کند، اما بن سلمان در عوض برای واشنگتن دردسر ایجاد کرده است. بروکینگز و کارشناسان آن مدام از بن سلمان انتقاد می‌کردند. اخیراً، آلن خواستار تغییر در سیاست ایالات متحده در قبال عربستان سعودی، به ویژه جنگ این کشور در یمن شد.

اما اسناد مشاهده شده توسط تهران تایمز نشان می‌دهد که آلن اقدام به امضای قرارداد با الرومیان کرده است. بر اساس اسنادی که توسط افراد نزدیک به الرومیان فاش شده، بسیاری از کارشناسان و کارکنان بروکینگز دهها هزار دلار در قالب این قرارداد دریافت کرده‌اند. طبق قرارداد بروکینگز با DSC، تنها یکی از مقامات بروکینگز بیش از ۵۰ هزار دلار از عربستان سعودی دریافت کرد.

ریاست DSC بر عهده الرومیان است. این مرکز، کار ویژه خود را به عنوان «مرکزی برای حمایت از تصمیم‌گیری و سیاست‌های عمومی، وابسته به دربار سلطنتی از نظر سازمانی و با هدف حمایت از تصمیم‌گیری در پادشاهی عربستان سعودی و بهبود اثربخشی و کارایی آن در زمینه‌های مختلف، از طریق علمی و علمی تعریف می‌کند؛ مکانیسم‌ها و ابزارهای عملیاتی که از تصمیم‌گیری (پادشاهی عربستان سعودی) حمایت می‌کنند».

هادی عمرو، تحلیلگر ارشد غیرمقیم در مرکز سیاست خاورمیانه بروکینگز، بیشترین سهم مالی را از قرارداد عربستان با بروکینگز دریافت کرده و بیش از ۱۱۰ هزار دلار از این قرارداد پر سود را تصاحب کرد.

طبق اسناد مشاهده شده توسط تهران تایمز، در قالب این قرارداد همچنین به خالد الگیندی، کارشناس ارشد غیرمقیم در مرکز سیاست خاورمیانه در بروکینگز و شارلوت بالدوین مدیر عامل بروکینگز نیز به ترتیب، ۳۵ هزار دلار و ۱۰ هزار دلار پرداخت شده است.

کارمندان بروکینگز از پروازهای «کلاس تجاری» از واشنگتن به ریاض و بالعکس استفاده کردند و البته ممکن است در طول این پروازها با خاشقجی نیز ابراز همدردی کرده باشند!

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید