ایران درگیر بحران‌هایی مثل بحران مدیریت منابع آبی است که باعث کوچ مردم شده است. این مسئله نیز خود می‌تواند افزایش جمعیت در نقاط محدود را منجر شود که خدمات رسانی را با دشواری همراه کرده و آسیب‌هایش بیش از سودش است.

تشویق به فرزند آوری چطور می‌تواند تبدیل به تهدید امنیت ملی شود؟

سلام نو سرویس سیاسی: افزایش زاد و ولد و تشویق به فرزند آوری این روزها تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی شده است. از یک طرف فروش ابزار یا قرص‌های پیشگیری از بارداری با مشکل مواجه می‌شود و از طرف دیگر هر کسی طرحی برای تشویق به فرزندآوری ارائه می‌دهد.

گام اصلی در این زمینه را مجلس یازدهم یک سال پیش برداشت و و طرح «جمعیت و تعالی خانواده» را تصویب کرد. حالا هم  کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به طور تخصصی روی افزایش جمعیت کار می‌کند.

قانون جدید مجلس چه مشوق‌هایی برای ازدواج فرزند آوری دارد؟ این‌ها بخشی از مصوبات قانون جدید است: وام ۲۰۰ و ۱۴۰ میلیونی ازدواج، وام ۵۰ میلیونی تامین مسکن با بازپرداخت ۱۰ ساله، ایجاد و به‌سازی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین، تامین ۵۰ درصدی ودیعه مسکن دانشجویان متاهل و تشویق سالانه شاغلان متاهل.

افزایش سه برابری یارانه فرزندان خانواده‌های دهک‌های پایین، پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی، معافیت مالیاتی به ازای هر فرزند ۱۵ درصد، نیم‌بها شدن هزینه اماکن گردشگری، ورزشی و سینماها، افزایش سنوات خدمت به میزان یک‌سال هم از دیگر حمایت‌های این قانون است.

برخی از حمایت‌های قانون در حوزه اشتغال هم این‌هاست: افزایش حق عائله‌مندی برای ۵ سال، افزایش امتیاز در جذب و استخدام، افزایش محدوده سنی در استخدام، ممنوع شدن تعدیل نیروهای کار دارای ۳ فرزند و تخفیف ۲۵ درصدی حق بهره‌برداری زمین برای ایجاد اشتغال.

به جز این‌ها حمایت‌های دیگری از مادران در حوزه اشتغال و تغذیه نیز صورت می‌گیرد و هر روز وعده جدیدی به لیست وعده‌های این طرح افزوده می‌شود، وعده‌هایی که افراد، نهاد و گروه‌های مختلف می‌دهند.

اظهارنظرهای حمایتی از این طرح و رویکرد افزایش جمعیت هم این روزها بیشتر شده است. مثلا  امیرقلی جعفری، نماینده بروجن در مجلس که عضو کمیسیون کشاورزی هم هست، ضمن انتقاد از بی‌توجهی به حوزه کشاورزی، گفت: ایران به دلیل شرایط اقلیمی، این ظرفیت را دارد که بتواند جمعیت ۷۰۰ میلیونی همسایگان خود را از انواع محصولات کشاورزی تأمین کند.

از طرف دیگر بسیاری با این استدلال که جمعیت ایران در حال پیر شدن است معتقدند باید به فکر جوان کردن جمعیت بود و از زیر پرچم طرح فرزند کمتر زندگی بهتره که القا دشمنان بود و به ضرر کشور تمام شده خارج شویم.

اما آیا همه چیز به همین سادگی است؟ به نظر اینطور نمی‌رسد. ایران اکنون مجموعه‌ای از بحران‌ها است. پیش از همه چیز ایران درگیر بحران اقتصادی، تورم فزاینده و فشار سنگین خط فقر روی شانه‌های مردم است. در شرایطی که از نظر مالی چنین بغرنج است اضافه شدن بیش از حد فرزند نه تنها هیچ مزیتی برای خانواده، به خصوص خانواده شهری، ندارد بلکه می‌تواند باعث خلق بحران‌هایی نیز شود.

از سوی دیگر ایران درگیر بحران‌هایی مثل بحران مدیریت منابع آبی است که باعث کوچ مردم شده است. این مسئله نیز خود می‌تواند افزایش جمعیت در نقاط محدود را منجر شود که خدمات رسانی را با دشواری همراه کرده و آسیب‌هایش بیش از سودش است.

در چنین اتمسفری افزایش جمعیت محسوس و قابل توجه نه تنها امنیت غذایی را در خطر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند در دو دهه آینده منجر به شکل‌گیری جمعیتی ناراضی، غیربرخوردار و پر از مشکل شود که شورش‌ها و مشکلات بسیاری را برای آینده ایران و حتی نظام سیاسی ایجاد کنند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    بزرگترین. مشکل. مسکن. است اجاره. خونه. ها بالاست دولت هم کمک نکرده نمیکند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید