تحقیق جدید دلیل مرگ برخی از افراد در اثر ابتلاء به کووید ۱۹ و زنده ماندن عده‌ای دیگر را فاش کرده است.

محققان دلیل مرگ در اثر ابتلا به کرونا را کشف کردند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، ایونینگ استاندارد نوشت: محققان دانشگاه آکسفورد در تحقیق خود بخشی از دی ان ای را کشف کرده‌اند که ریسک مرگ در نتیجه ابتلاء به ویروس کرونا را دو برابر می‌کند.

 این ژن LZTFL۱ نام دارد و اجازه نمی‌دهد سلول‌های ریه با ویروس کرونا مقابله کنند. علاوه بر آن ژن مذکور ممکن است به نارسایی تنفسی منجر شود. طی این فرایند اکسیژن به اعضای اصلی بدن انسان نمی‌رسد.

به عبارت دیگر تحقیق جدید دلیل مرگ برخی از افراد در اثر ابتلاء به کووید ۱۹ و زنده ماندن عده‌ای دیگر را فاش کرده است.

به نوشته خبرنامه دانشگاه آکسفورد، در تحقیقات پیشین یک دی ان ای روی کروموزوم۳ شناسایی شده بود که ریسک مرگ افراد بالای ۶۵ سال در نتیجه ابتلاء به کووید ۱۹ را ۲ برابر می‌کرد. اما محققان شیوه عملکرد این نشانگر ژنتیک و ارتباط آن با افزایش ریسک را نمی‌دانستند.

در تحقیق جدید که در نشریه «نیچر ژنتیکس» منتشر شده، جیمز دیویس و جیم هیوز از دانشگاه آکسفورد با استفاده از فناوری‌های نوین روی ژنی تحقیق کردند که ریسک بالای مرگ و میر در نتیجه ابتلاء به کووید ۱۹ را در بر دارد.

محققان یک الگوریتم هوش مصنوعی را آموزش دادند تا انبوهی از داده‌های ژنتیک مربوط به صدها نوع سلول از بخش‌های مختلف بدن را بررسی کند. این روند نشان داد سیگنال ژنتیکی مذکور به احتمال زیاد روی سلول‌های ریه تأثیر می‌گذارد.

در مرحله بعد محققان با استفاده از یک تکنیک با دقت بالا روی دی ان ای در سیگنال ژنتیک زوم کردند.

دامیان داونز (مدیر آزمایشگاه محل انجام تحقیق) در این باره می‌گوید: داده‌ها نشان داد یک ژن بررسی نشده به نام LZTFL۱ روی سلول‌های ریه تأثیرگذار است.

محققان متوجه شدند ژن با ریسک بالاتر مرگ و میر اجازه نمی‌دهد سلول‌های دستگاه تنفسی و ریه‌ها نسبت به ویروس واکنش مناسب نشان دهند. اما نکته مهم‌تر آنکه ژن مذکور روی سیستم ایمنی تأثیر نمی‌گذارد. بنابراین محققان معتقدند بدن افراد دارای این ژن نسبت به واکسن‌های کووید ۱۹ به طور نرمال واکنش نشان می‌دهد.

جیمز دیویس در این باره می‌گوید: عامل ژنتیکی که ما رصد کردیم، نشان می‌دهد چرا برخی از افراد پس از ابتلاء به کووید ۱۹ به شدت بیمار می‌شوند. همچنین این یافته نشان می‌دهد در این بیماری شیوه واکنش ریه نسبت به ویروس بسیار حیاتی است. اهمیت این بخش از آنجا است که بیشتر درمان‌ها روی تغییر واکنش سیستم ایمنی به ویروس تمرکز کرده‌اند و توجه کمتری به واکنش ریه شده است.

طبق این پژوهش ۶۰ درصد افرادی از تبار جنوب شرقی آسیا ژن با ریسک بالا را دارند. این در حالی است که ژن مذکور در ۱۵ درصد از افراد از تبار اروپایی وجود دارد. همچنین این تحقیق نشان داد ۲ درصد از افراد با تبار آفریقایی- کارائیب این ژن را دارند.

دیویس در این باره می‌گوید: عوامل اجتماعی اقتصادی نیز نقش مهمی در جوامعی دارند که به شدت تحت تأثیر پاندمی کووید ۱۹ قرار گرفته‌اند. هرچند نمی‌توان ژنتیک بدن انسان‌ها را تغییر داد، اما نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد افراد با ژن ریسک بالاتر از مزایای واکسن بهره می‌برند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید