اکثر مردان در خصوص تاثیر ابتلا به کرونا و نیز واکسیناسیون بر باروری خود نگران هستند. در این بررسی به تأثیر عفونت کووید-۱۹ و نیز واکسیناسیون بر اختلال نعوظ، تورم بیضه‌ها و تعداد اسپرم‌ها پرداخته می شود.

اختلال نعوظ، تورم بیضه‌ها و تعداد اسپرم‌ها پس از واکسیناسیون و ابتلا به کرونا

از تکراری‌ترین عقاید غیرعلمی درباره واکسیناسیون کرونا (کووید-۱۹)، نگرانی در خصوص باروری است. آیا واکسن‌های کووید-۱۹ باعث تورم بیضه‌ها، اختلال نعوظ (ED) و کاهش تعداد اسپرم می‌شوند؟ جواب این سئوال خیر است؛ اما ابتلا به عفونت کووید-۱۹ می‌تواند هر یک از این مشکلات را ایجاد کند. در مجله خبری-سبک زندگی نگار در پاسخ به این سوال به بررسی تأثیر واکسیناسیون و نیز ابتلا به کووید-۱۹ بر باروری و خصوصا اختلال نعوظ، تورم بیضه‌ها و تعداد اسپرم‌ها پرداخته می شود:

کریس دیبرت، اورولوژیست، متخصص، درمانگر اختلال نعوظ و سایر بیماری‌های مربوط به سلامت مردان تحقیقاتی را درباره باروری مردان پس از ابتلا به عفونت کووید-۱۹ و به طور جداگانه بعد از واکسیناسیون مورد بررسی قرار داد.

متورم شدن بیضه‌ها

اختلال نعوظ، تورم بیضه‌ها و تعداد اسپرم‌ها پس از واکسیناسیون و ابتلا به کرونا

پس از ابتلا به کووید-۱۹

دکتر دیبرت می‌گوید: «درصد قابل‌توجهی از مردان پس از عفونت علامت‌دار کووید-۱۹، تورم بیضه یا تورم اپیدیدیم را تجربه خواهند کرد.»

در بررسی که اخیرا درباره سلامت باروری مردان انجام شد مشخص گردید که «۱۰ تا ۲۲ درصد مردان مبتلا به عفونت حاد کووید-۱۹ به اورکیت یا اپیدیدیم ارکیت مبتلا می‌شوند». ارکیت اصطلاح پزشکی برای تورم یا التهاب بیضه است.

کووید-۱۹ اولین عفونتی نیست که باعث تورم بیضه می‌شود. دکتر دیبرت می‌گوید: بسیاری از عفونت‌ها می‌توانند باعث تورم بیضه‌ها شوند از جمله باکتری اشریشیا کُلی، سوزاک، کلامیدیا و اوریون.

پس از واکسیناسیون

به جز گزارش‌های تایید نشده در رسانه‌های اجتماعی، هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط واکسیناسیون کووید-۱۹ با تورم بیضه‌ها وجود ندارد. تشخیص داستان‌های شخصی غیر واقعی از تحقیقات علمی بسیار مهم است. دکتر دیبرت می‌گوید در اینجا در اوماهای آمریکا یا در سطح ملی هیچ مدرک و شواهدی مبنی بر ارتباط تورم بیضه‌ها و واکسیناسیون کووید-۱۹ مشاهده نشده است.

اگر در مورد نحوه عملکرد واکسیناسیون mRNA کنجکاو هستید، باید بدانید پروتئین‌های اسپایک چقدر در بدن دوام می‌آورند.

اختلال نعوظ

اختلال نعوظ، تورم بیضه‌ها و تعداد اسپرم‌ها پس از واکسیناسیون و ابتلا به کرونا

پس از ابتلا به کووید-۱۹

یک نظرسنجی کوچک و گزارش شده از مردان ایتالیایی نشان می‌دهد که بین اختلال نعوظ و عفونت کووید-۱۹ ارتباط وجود دارد. این مطالعه نشان داد که اختلال نعوظ گزارش شده در مردان مبتلا به کووید-۱۹ بیشتر بود.

مردانی که اختلال نعوظ داشتند به صورت زیر بیان کردند:

مردان دارای عفونت قبلی کووید-۱۹: ۲۸%

مردان فاقد عفونت قبلی کووید-۱۹: ۹%

دکتر دیبرت می‌گوید: «به نظر می‌رسد که ویروس می‌تواند زمانی که فردی دارای بیماری علامت داری است به تمام قسمت‌های بدن برود. ویروس مرده پس از عفونت شدید و حاد در بافت‌های نعوظ پیدا شده است. اما کاملاً مشخص نیست که آیا این ویروس باعث مشکلات نعوظ می‌شود یا خیر.

محققان ذرات ویروسی را در نمونه‌برداری از آلت تناسلی دو مردی که قبلاً مبتلا به کووید-۱۹ بوده‌اند، پیدا کردند. هر دو مرد قبل از ابتلا به کووید-۱۹ "عملکرد نعوظ طبیعی" داشتند.

محققان ذرات ویروسی را در نمونه‌برداری از آلت تناسلی دو مرد دیگر که سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را نداشتند، پیدا نکردند.

پس از واکسیناسیون

دکتر دیبرت می‌گوید: «من هیچ بیماری را ندیده‌ام که تنها پس از واکسیناسیون دچار مشکلات نعوظ شده باشد، و همچنین گزارشی از این اتفاق نشنیده‌ام.

پس از بررسی داده‌های پایگاه تحقیقاتی، انجمن پزشکی باروری آمریکا می‌گوید: «هیچ مدرکی دال بر ارتباط بین واکسن‌های کووید-۱۹ و ناباروری مردان یافت نشد، اما ۵۰ بررسی، ۱۷ تفسیر/نامه به سردبیران و ۹ مقاله اصلی در مورد چگونگی امکان تاثیرگذاری کووید-۱۹ بر باروری مردان وجود دارد.

تعداد اسپرم

اختلال نعوظ، تورم بیضه‌ها و تعداد اسپرم‌ها پس از واکسیناسیون و ابتلا به کرونا

پس از ابتلا به کووید-۱۹

به نظر می‌رسد که ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را حداقل به طور موقت کاهش دهد. یک مطالعه کوچک، میانگین تعداد اسپرم مردان مبتلا به کووید-۱۹ مثبت را با تعداد اسپرم مردان مبتلا به کووید-۱۹ منفی مقایسه کرد.

تعداد متوسط اسپرم مردان:

بدون عفونت کووید-۱۹: ۲۱/۵ میلیون

با عفونت کووید-۱۹: ۱۲/۵ میلیون

پس از واکسیناسیون

دکتر دیبرت می‌گوید: «اطلاعات اطمینان‌بخشی مبنی بر اینکه واکسن تعداد اسپرم‌ها را تغییر نمی‌دهد، وجود دارد».

یک مطالعه کوچک و بازبینی شده تعداد اسپرم ۴۵ مرد را قبل و بعد از واکسیناسیون mRNA کووید-۱۹ اندازه گیری کرد. این مطالعه گزارش داد که "هیچ کاهش قابل توجهی در هیچ پارامتر اسپرمی در میان این گروه کوچک از مردان سالم" پس از دو دوز واکسن مدرنا یا فایزر مشاهده نشد.

به طور خلاصه: واکسن کووید-۱۹ بر باروری مردان تأثیر نمی‌گذارد، اما ابتلا به عفونت کووید-۱۹ بر باروری مردان تأثیر دارد.

به طور خلاصه آنچه که تاکنون از تحقیقات متوجه می‌شویم:

• ارتباطی بین واکسن‌های کووید-۱۹ با تورم بیضه ها، اختلال نعوظ یا تعداد کمتر اسپرم وجود ندارد.

• میلیاردها واکسن کرونا (کووید-۱۹) در سراسر جهان تزریق شده است. اگر ارتباطی بین باروری و واکسیناسیون وجود دارد، شواهد بالینی کجاست؟

• عفونت کووید ۱۹ می‌تواند باعث تورم بیضه ها، اختلال نعوظ و کاهش تعداد اسپرم شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید