۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 55304993

آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر ۳۵ درصد کارگاه‌های کوچک و ۲۰ درصد بنگاه‌های بزرگ، تعطیل شده‌اند. همین تعطیلی بنگاه‌ها، قاچاق طلا از کشورهای ایتالیا، ترکیه و سنگاپور را جذاب کرده است.

علت قاچاق طلا به ایران چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، هزینه ساخت طلا در ایران آنقدر گران شده که گویا مصنوعات طلا از کشورهایی همچون ایتالیا، ترکیه و سنگاپور قاچاقی به ایران وارد می‌شود.علت قاچاق طلا چیست؟

 در ۱۵ سال گذشته ایران جزو کشورهای صادرکننده طلا بود اما افزایش هزینه‌های تولید، بخش زیادی از این بنگاه‌ها را تعطیل کرد.

همین عامل باعث شد حجم واردات قاچاق طلا افزایش پیدا کند و انگیزه تولید و تنوع نیز از تولیدکننده ایرانی گرفته شود.

رئیس سابق اتحادیه طلای بابل با اشاره به چرایی قاچاق مصنوعات طلا توضیح داد: در این سال‌ها به دلیل افزایش هزینه ساخت طلا، کاهش سطح درآمدها و گرانی‌ها بخش زیادی از بنگاه‌های تولیدی طلا تعطیل شدند.

چه تعداد طلاسازی‌ها تعطیل شدند؟

مهدی تاج‌داران به تجارت‌نیوز گفت: آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر ۳۵ درصد کارگاه‌های کوچک و ۲۰ درصد بنگاه‌های بزرگ، تعطیل شده‌اند. همین تعطیلی بنگاه‌ها، قاچاق طلا از کشورهای ایتالیا، ترکیه و سنگاپور را جذاب کرده است.

او ادامه داد: سیاست‌های غلط در قانون ارزش افزوده باعث شد بخش زیادی از بنگاه‌ها با خسارت‌های جبران‌ناپذیری رو به رو و در نهایت تعطیل شوند.

به گفته او، طلاهای قاچاق بیشتر در ویترین کلان شهرهایی همچون اصفهان، شیراز، تبریز و تهران نمایان است و عمدتا از شهرهای نام‌بٌرده به سایر استان‌ها توزیع می‌شود.

فروشندگان طلا می‌گویند واردات طلا مدت‌هاست که بنابر حمایت تولید داخل، ممنوع است. حالا اما به دلیل تعطیلی بنگاها و حجم و اندازه کم، طلا به کشور با حجم قابل توجهی قاچاق می‌شود.

همچنین سال گذشته نیز صدا و سیما در گزارشی اعلام کرد هر هفته ۲۰۰ کیلو طلا به داخل کشور قاچاق می‌شود. حالا باید دید دولت سیزدهم برای رونق بنگاه‌های تولیدی به خصوص صنعت طلا چه برنامه‌ای در دستور کار قرار می‌دهد؟

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید