اورانیوم ۶۰ درصد برای ایران چه فایده‌ای دارد؛ آن هم وقتی ایران صراحتا گفته قصد ساخت سلاح اتمی ندارد و رهبر انقلاب نیز بارها از حرمت سلاح هسته‌ای سخن گفته‌اند؟

کارت مهم ایران در مذاکرات وین رو شد؛ ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصدی!

سلام نو کیوان پیشرویان: ایران بالاخره آذر ماه به مذاکرات وین باز می‌گردد، مذاکراتی که دولت ابراهیم رئیسی بارها تاکید کرده است در آن به دنبال نتایج ملموس و اقدامات عملی است؛ نه صرفا مذاکره. اقدامات عملی برای دولت رئیسی به معنای برداشته شدن تحریم‌ها، آزاد شدن دارایی‌های ایران و ضمانت دادن از سوی آمریکا است، انتظاراتی که قطعا به سادگی و صد در صدی محقق نخواهد شد.

حالا تیم مذاکره کننده ایران بعد از یک تاخیر چند ماهه و چند گفت‌وگو با طرف‌هایی مثل روسیه و کشورهای اروپایی به میز مذاکرات وین باز می‌گردد. این بار وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و مسئول تیم مذاکره کننده علی باقری است و آن طور که به نظر می‌آید این دو نفر قصد دارند با مختصات مدنظر خود، مذاکرات وین را به شکلی متفاوت از تیم جواد ظریف و عباس عراقچی پیش ببرند.

با این همه سوال بسیاری این است: تیم مذاکره کننده جدید چگونه می‌خواهد از طرف مقابل امتیاز جدیدی بگیرد، آن هم بدون اینکه امتیاز بیشتری بدهد؟

پیش از این عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان، بخشی از تاخیر در مسئله برجام را حساب شده دانسته و به سلام نو گفته بود: میزان غنی‌سازی در ایران خیلی افزایش پیدا کرده است و طرف مقابل می‌خواهد ایران را قانع کند که IR۶‌ها را از مدار خارج کند.

حالا سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته است که تاکنون ۲۵ کیلو ۶۰% تولید کرده‌ایم که به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته ای هیچ کشوری قادر به تولید آن نیست. این حرف به معنای تایید سخنان فرجی‌راد است. به خصوص لحن بهروز کمالوندی نشان می‌دهد که ایران این میزان از اورانیوم را دست آوردی مهم می‌داند؛ دست آوردی که زنگ خطری برای طرف‌های مقابل است.

 وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر هسته‌ای به عنوان حوزه اقتدار، خاطرنشان کرد: ما هر چه در فناوری‌های پیشرفته مثل هسته ای، نانو و... دستاورد و توانمندی داریم، مثل سلاح است و بازدارندگی ایجاد می کند. در این صنعت، کیفیت ۲۰% از دیگر صنایع بالاتر است. یعنی باید ۱۲۰% به آن اطمینان داشته باشید. به همین دلیل خواستند آن را از ما بگیرند. اما اعتراف کردند که دیگر نمی‌توانند. در این سازمان هر چه اراده کنیم انجام می‌دهیم.

مهم‌ترین بخش دوم سخنان کمالوندی آن جا است که او با اشاره به سازمان انرژی اتمی می‌گوید: در این سازمان هر چه اراده کنیم انجام می‌دهیم. ایران می‌خواهد به طرف مقابل اعلام کند که با وجود عملیات‌های تروریستی اسرائیل، امروز دست ایران در دادن مانور هسته‌ای بسیار بازتر از قبل است.

اما اورانیوم ۶۰ درصد برای ایران چه فایده‌ای دارد؛ آن هم وقتی ایران صراحتا گفته قصد ساخت سلاح اتمی ندارد و رهبر انقلاب نیز بارها از حرمت سلاح هسته‌ای سخن گفته‌اند؟

دو نکته این جا وجود دارد. نخست این که طرف مقابل می‌داند به جز شخص رهبر انقلاب امروز بخش مهمی از هر دو جناحی اصلی سیاست ایران و حتی بخشی از جامعه ایران فکر می‌کنند که با وجود این همه هزینه بهتر است که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد. پس مسئله سلاح هسته‌ای همیشه می‌تواند یک نگرانی بالقوه باشد.

مسئله دوم این است که دانش هسته‌ای تنها به سلاح هسته‌ای خلاصه نمی‌شود و فرارفتن ایران از بعضی خطوط قرمز طرف مقابل برای آن‌ها خوشایند نیست چون هم بخشی از وابستگی ایران را کم می‌کند و هم همسایگانش را به توسعه فناوری هسته‌ای تحریک می‌کند؛ دو مسئله‌ای که چندان مورد اقبال غربی‌ها و حتی روسیه و چین نیست.

در نتیجه اورانیومی که ۶۰ درصد غنی شده می‌تواند ابزار خوبی برای چانه زنی ایران باشد، به خصوص اگر این را در نظر بگیریم که همه طرف‌ها، به خصوص آمریکا، می‌خواهند پرونده برجام هر چه زودتر به نتیجه برسد.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید