به گفته مدیر داخلی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی استان اردبیل، با این روش درمانی می‌توان شانس بارداری را در بیمارانی که با شکست‌های متوالی مواجه شده‌اند، افزایش داد.

آغاز درمان ناباروری با استفاده از روش لنفوسیت‌تراپی در استان اردبیل

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، برای اولین بار استفاده از روش لنفوسیت تراپی جهت افزایش شانس بارداری در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی استان اردبیل آغاز شد.

مدیر داخلی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی استان اردبیل روز پنجشنبه گفت: لنفوسیت تراپی یا Paternal leukocyte immunization بیشتر برای بیمارانی که به علت شباهت HLA پدری و مادری توانایی تولید Blocking Ab. و یا APCA را ندارند استفاده می‌شود و میزان موفقیت آن ۲۰ تا ۶۸ درصد است.

فینا محمودی ارشادی با بیان اینکه با این روش درمانی می‌توان شانس بارداری را در بیمارانی که با شکست‌های متوالی مواجه شده‌اند، افزایش داد، افزود: سقط خودبه‌خودی (RSA) مکرر و یا عادتی شایع‌ترین عارضه بارداری است و استرس قابل‌توجهی را بر زوج‌های طالب بچه‌دار شدن وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: طبق تعریف سقط خود به خودی اشاره به ۳ و یا بیشتر از ۳ مورد ختم حاملگی پشت سر هم و یا با فاصله با سن جنینی کمتر از ۲۰ هفتگی و یا جنین با وزن کمتر از ۵۰۰ میلی گرم دارد ، میزان بروز سقط‌ها به صورت منفرد ۲۵-۱۵ درصد می‌باشد که یک درصد آنها به صورت مکرر دیده می‌شود که البته در بعضی از نژادها به ۱۴-۱۰ درصد هم می‌رسد.

درمان ناباروری در اردبیل با استفاده از روش لنفوسیت‌تراپی

مدیر داخلی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی استان اردبیل علل سقط راجعه خود به خودی را مالتی فاکتوریال دانست و اظهارکرد: علت این سقط به ۲ دسته عمده جنینی (اختلالات کروموزومی) و مادری تقسیم می‌شود که در مورد علل مادری سقط راجعه می‌توان به ژنتیکی (حدود ۴ درصد مادران مبتلا به RSA دارای یک کروموزومال آنومالی بویژه جابجایی دوطرف کروموزومی)، اختلالات انعقادی، نقص‌های اندومتریال و آناتومیک رحم، نارسایی سرویکس و یا دهانه رحم، عفونت‌ها، عوامل شیمیایی اشاره کرد.

محمودی ارشادی با اشاره به اینکه در بیش از ۸۰ درصد موارد عوامل ایمونولوژیک  نظیر اختلالات سیستم HLA  مادر و جنین، اختلالات گروه خونی و آنتی‌بادی ضد اسپرم نیز دخیل هستند، ادامه داد: حدود نیمی از موارد سقط راجعه غیرقابل توجیه می‌باشد که نقش علل ایمونولوژیک در این بین بیش از سایر علل مطرح می‌باشد.

وی گفت: دلایل بسیار زیادی موجود است که مادر علیه HLA پدری آنتی‌بادی ساخته که این آنتی‌بادی‌ها با اتصال به آنتی‌ژن پدری جنین مانع باند شدن آنتی بادی‌های سیتوتوکسیک به این آنتی‌ژن‌ها شده و همین طور با کاهش فعالیت سیتوتوکسیتی سلول‌های NK موجود در دسیدوآ باعث مهار سیستم ایمنی مادر علیه جنین می‌شوند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید