به گفته معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب اصفهان، ظرفیت آبدهی چاه‌های آب آشامیدنی در این استان طی یک دهه اخیر بویژه سال‌های کم بارش مثل امسال با کاهش ۳۰ تا ۷۰ درصدی مواجه بوده است.

کاهش ظرفیت آبدهی چاه‌های آب آشامیدنی اصفهان تا ۷۰ درصد

به گزارش سلام نو، ناصر اکبری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چاه‌های آب استان اصفهان باید دست کم ۲.۷ متر مکعب بر ثانیه آبدهی داشته باشند اما این رقم اکنون بالغ بر ۱.۲ متر مکعب بر ثانیه برآورد می‌شود.

وی اضافه کرد: در ۱۰ سال اخیر ۱۲۴ حلقه چاه آب آشامیدنی نیز در محدوده سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ متشکل از ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستا بطور کامل خشک شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب اصفهان درباره چاه‌های فِلمَن(نوعی از چاه مخزنی) نیز تصریح کرد: ۱۰ حلقه چاه از این نوع در اصفهان و یکی در شهرستان مبارکه وجود دارد اما هیچ یک از آنها به‌دلیل خشکی در مدار تامین آب آشامیدنی نیست.

اکبری افزود: این چاه‌ها نیز قبل از خشک شدن بالغ بر ۳.۲ متر مکعب بر ثانیه از آب آشامیدنی استان را تامین می‌کردند اما این روزها از آب آنها بی بهره ایم.

وی با بیان اینکه وضعیت آبدهی چاه‌های آب آشامیدنی در خرداد بهتر بود خاطرنشان کرد: پس از آن در فصل تابستان  از ظرفیت آنها کاسته شد به حدی که اکنون وضعیت نامناسب و حداقلی دارند.

معاون آبفا اصفهان با تاکید بر اینکه جاری نبودن رودخانه زاینده رود دلیلی اصلی کاهش و خشکی چاه‌های آب آشامیدنی در استان است اظهارداشت: تداوم خشکی رودخانه وضعیت چاه‌های منطقه را روز به روز بدتر می‌کند.

اکبری با اشاره وضعیت ذخیره سد زاینده رود به عنوان منبع آب سطحی تامین آب آشامیدنی اصفهان اظهارداشت: در حال حاضر ۱۷۹ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شده است و آن را باید بحرانی تلقی کنیم.

به گزارش ایرنا، تابستان امسال به دنبال گرمای شدید هوا و افزایش مصرف آب، مشکلات زیادی برای توزیع آب آشامیدنی در کلانشهر اصفهان و سایر شهرهای بزرگ استان ایجاد شد به طوری‌که برخی از مناطق با افت فشار آب مواجه شدند و آبرسانی سیار برای آنها صورت گرفت.

استان اصفهان افزون بر پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن جمعیت دارد و زاینده رود که در سال‌های اخیر با بحران کم آبی و خشکسالی مواجه است ،بزرگترین منبع تامین آب شرب ساکنان این خطه است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید