نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار است یارانه فرزندان خانواده‌های ۴ دهک اول جامعه غیر شاغل در دستگاه‌های دولتی که حداقل ۳ فرزند دارند، سه برابر افزایش یابد.

یارانه این خانوارها ۳ برابر افزایش می‌یابد

به گزارش سلام نو به نقل از شبکه خبر، "امیرحسین بانکی پورفرد" گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور پس از تأیید شورای نگهبان و صحن مجلس، دکتر قالیباف آنرا برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه) در نشست خبری درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: مردم نتیجه تک فرزندی و تفکرات فردگرایانه یا نئورئالیسم و تکنوکرات در مدیریت و برنامه‌ها را در سه دهه دیده اند.

وی افزود: متأسفانه سن ازدواج بالا رفت، شرایط سخت شد و مشکلات خانواده‌ها افزایش یافت و نگاه خانواده‌محور که در اصل ۱۰ قانون اساسی گفته شده بود در این ۳۰ ساله مورد بی‌توجه و غفلت قرار گرفت، مجلس بر اساس حمایت از خانواده در یک سال گذشته جلسات متعددی را در قالب کمیسیون و کمیته‌های فرعی تشکیل داد که نتیجه این جلسات قانونی با ۷۴ ماده و ۲۴۰ حکم در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شد.

بانکی‌پور گفت: با توجه به این مسئله مجلس این قانون را بر اساس مسئله‌محوری و مسائل خانواده دنبال کرد، ۲۱ مانع را شناسایی کردیم و بر اساس هر کدام از آن‌ها موادی را در نظر گرفتیم که در این قانون جمع شد.

وی یادآور شد: مسائل مالی طرح بسیار مهم بود که با توجه به شرایط اقتصادی دولت بار مالی سنگینی را روی دست آن نگذارد لذا سعی کردیم مشوق‌های اصلی طرح، بار مالی آنچنانی نداشته باشد مثل مسئله زمین که به صورت فروش اقساطی در نظر گرفتیم و برای مسئله خودرو قرعه‌کشی بدون نوبت برای تولد فرزند دوم به نام مادران در نظر گرفتیم و برای حوزه‌های دیگر هم به این موضوع توجه کردیم که مسائل مالی طرح به حداقل ممکن برسد.

بانکی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات زمین برای خانواده‌ها موجب نمی‌شود که نگاه سرمایه‌ای به آن شود آن هم در شرایطی که کمیسیون اقتصادی در تلاش است تا زمین هزینه‌ای شود، افزود: زمین قرار است در قالب فروش اقساطی باشد نه هدیه ضمن اینکه در الگوی فعلی مسکن شرایط فرزند کمتر برای امتیاز این بخش لحاظ شده کما اینکه اگر فرد اجاره‌نشین باشد از تعداد فرزندانش می‌پرسند. از سوی دیگر مسکن ۹۰ متری برای خانواده‌های دارای دو فرزند مناسب است و مناسب خانواده‌های دارای ۳ فرزند نیست و این در حالی است که برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت باید وارد الگوی ۳ فرزندی شویم بنابراین برای رفع مشکل مسکن، دولت در طرح جهش مسکن اولویت ویژه‌ای برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند در نظر گرفته به این صورت که با فروش اقساطی و قیمت تمام شده به آن‌ها واگذار شود، همچنین تسهیلات وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای ساخت این زمین‌ها به خانواده‌های دارای ۳ فرزند تعلق خواهد گرفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: حق اولاد بعد از تولد فرزند هر سال دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد طوری که در ۵ سال آینده مبلغ قابل توجهی را تشکیل می‌دهد و حقوق این افراد را به طور معناداری تغییر می‌دهد.

وی افزود: قرار است یارانه فرزندان خانواده‌های ۴ دهک اول جامعه غیر شاغل در دستگاه‌های دولتی که حداقل ۳ فرزند دارند، سه برابر افزایش یابد، همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه برای فرزند اول ۱۰ میلیون و تا فرزند پنجم ۵۰ میلیون در نظر گرفته شده است، زایمان طبیعی رایگان شده و بر اساس برگزاری آزمون وسع این خانواده‌ها از ابتدای تولد فرزند تا ۵ سالگی آن از پوشش بیمه بهره‌مند می‌شوند ضمن اینکه هر ماه بسته‌های مناسب تغذیه و بهداشت در اختیار مادر و کودک قرار می‌گیرد.

بانکی پور تصریح کرد: از سوی دیگر کارت مادرانه برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند طراحی کردیم و مادران و کودکانشان می‌توانند از مزایای اماکن عمومی همچون سینما از تخفیف ۵۰ درصدی بهره‌مند شده و برای استفاده فرزندان از آموزش‌های کانون فکری کودکان و نوجوانان تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ظرف ۱۰ تا ۴۰ سال آینده با خروج از پنجره جمعیتی و عدم استفاده از فرصت باروری خانم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ و عدم حمایت از فرزندآوری دچار بحران شدید ورشکستگی صندوق‌های بیمه‌ای درمانی و بازنشستگی خواهیم بود؛ بیمه‌هایی که به درد دوران پس از بازنشستگی و سالمندی می‌خورند. افزایش طول عمر انسان‌ها در این دهه و دهه‌های آینده نیازمند افزایش کیفیت خدمات برای سالمندان است در حالی که ما الان حدود ۱۰ درصد از سالمندان را داریم و ۸ تا ۹ درصد بین مرزی خطاب می‌کنیم و بالای ۹ درصد را پدیده سالمندی در جوامع می‌نامیم که امروزه با سرعت بی‌پایانی به سمت قعر چاله جمعیتی می‌رویم یعنی ما در دهه ۱۴۳۰ به بعد شاهد حدود یک سوم افراد سالمند در کشور خواهیم بود و آن ضریب پشتیبانی صندوق‌های بیمه از بین خواهد رفت، معمولا نرمال این ضریب یک به ۷ است یعنی یک بازنشسته به ۷ نفر نیروی کار، اما در حال حاضر این رقم به ۳ و ۷ رسیده است و متأسفم این را بگویم که این ضریب در دهه‌های آینده به شدت کاهش خواهد یافت و این ضریب یک به سه خواهد شد و این ضریب خطرناک فروپاشی اقتصادی و بحران نیروی کار، کاهش رشد اقتصادی، علمی و تکنولوژی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر شرکت‌های بیمه و آینده نگاران و آینده پژوهان برای برنامه‌ریزی کشور هوشمندانه عمل کنند و آینده‌نگر باشند قطعاً برای جلوگیری از ورشکستگی صندوق‌های بیمه و نظام اقتصادی کشور به فکر تأمین نیروی کار آینده کشور خواهند بود و من اگر مسئول یک بیمه بودم بهترین تسهیلات را برای مادران فراهم می‌کردم و آن‌ها را بیمه می‌کردم که این مادر ۱۸ سال آینده با فرزندی که تقدیم کشور می‌کند، نیروی کار و جوانی کشور را تأمین می‌کند، این یک موضوع بسیار مهم است و نمی‌توان از آن گذشت و اگر حتی به فکر رشد اقتصادی هستیم باید به فکر رشد جمعیت باشیم.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید