در هنگام خرید ارز دیجیتال به خاطر یک شبه پولدار شدن تمام سرمایه زندگی خود را روی یک دارایی پر خطر دیجیتال نگذارید. امکان دارد سرمایه شما یک شبه صفر شود.

کدام ارزهای دیجیتال کلاه برداری هستند؟ / ارزهای دیجیتالی که نباید بخریم!

سلام نو – سرویس اقتصادی: زمستان در راه است و به نظر می‌رسد باید منتظر یک فصل داغ دیگر در بازار ارزهای دیجیتال باشیم، بازاری که به خاطر سود چند برابری دارایی‌هایش این روزها برای ایرانیان بسیار بیش از پیش جذاب شده است. همین مسئله باعث شده تا بسیاری اندک سرمایه‌ خود را با سودای چند ده برابری شدن وارد بازار ارزهای دیجیتال کنند و هر داریی خطرناک و پرریسکی را بخرند.

خریدهایی که بیشتر روی شت کوین‌ها یا رمز ارزهایی با پشتوانه بسیار ضعیف استوار است. علاقه به خرید شت کوین‌ها وقتی اوج گرفت که بسیاری سود چند هزار درصدی شیبا در ۴۰۰ روز گذشته را دیدند و قانع شدند که با خرید ارزهایی شبیه شیبا یک شبه پولدار شوند. اما واقعیت این است که پروژه‌ای مثل شیبا استثنا است و قاعده بازار چنین نیست.

به طور نمونه روز گذشته توکن جنجالی و به‌احتمال زیاد جعلی اسکویید گیم (Squid Game) که در چند روز اخیر رشد باورنکردنی‌ای را تجربه کرده بود، با ریزشی ۱۰۰ درصدی مواجه شد و از اوج ۲۸۶۱ دلاری به نزدیکی صفر دلار رسید. وب‌سایت و صفحات اجتماعی این پروژه اکنون از دسترس خارج شده و برخی از کاربران هم گزارش کرده‌اند که نمی‌توانند توکن‌های خود را بفروشند.

این توکن اولین نمونه از کلاهبرداری‌های شت کوینی نیست و آخرینش هم نخواهد بود، در نتیجه این خریداران هستند که باید مراقب باشند روی چه دارایی دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چطور دارایی‌های دیجیتال جعلی را تشخیص دهیم؟

۱- وایت پیپر (White Paper) یا برنامه‌های پروژه را بخوانید: در دینای رمزارزها هر پروژه‌ه‌ای وایت پیپر یا برگه سفیدی دارد که در آن برنامه، اهداف و فاز بندی پروژه مشخص شده است. این برنامه را بخوانید و ببنید تا چه اندازه واقعی، عملیاتی، دقیق و حساب شده است. بعد هم این سوالات مهم را بپرسید: چه ایده جدیدی دارد؟ چه مشکلی را حل می‌کند؟

۲- سرمایه‌گذاران و اسپانسرهای پروژه را بشناسید: این روزها شرکت‌های بزرگی وارد دنیای رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال شده‌اند. دنبال نام حامیان و سرمایه‌گذاران معتبر باشید.

۳- شبکه‌های اجتماعی را رصد کنید: شبکه‌های اجتماعی پروژه چقدر مخاطب دارد؟ مخاطبان واقعی هستند؟ واکنش به پست‌های مختلف آن چگونه است؟

۴- کیف پول‌ها و تراکنش‌ها را برسی کنید: چرخش سرمایه دارایی دیجیتال را بررسی کرده و ببنید چه سرمایه دارایی دیجیتال بین کیف‌های پول مختلف چگونه تقسیم شده است.

۵- چه کسانی درباره دارایی دیجیتال مورد نظر صحبت کرده‌اند: حامیان و تبلیغ کنندگان آن صرفا اینفلونسرهای ارز دیجیتال در توییتر و اینستاگرام هستند یا چهره‌های شناخته شده این حوزه نیز درباره آن اظهار نظر کرده‌اند؟

۶- تیم پروژه را بشناسید: سوابق تیم راه‌اندازی کننده پروژه را بررسی کنید. این تیم مشخص است یا خیر؟ چه سوابقی دارند و چه پروژه‌هایی را راه اندازی کرده‌اند.

هنگام خرید دارایی دیجیتال به چه نکاتی توجه کنیم؟

۱- هیجان زده نشوید: هیجان زده نشده و اسیر جو بازار نشوید. شما عقب نمی‌مانید. پروژه سو ده در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار است.

۲- تمام سرمایه خود را قمار نکنید: به خاطر یک شبه پولدار شدن تمام سرمایه زندگی خود را روی یک دارایی پر خطر دیجیتال نگذارید. امکان دارد سرمایه شما یک شبه صفر شود.

۳- حتما مطالعه کنید: به حرف این دوست یا آن رسانه گوش ندهید. از حرفه‌ای‌ها مشاوره بگیرید، خودتان مطالعه کنید و در نهایت با شناخت وارد این بازار شوید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید