وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: ما در پادشاهی (عربستان) به دنبال یافتن مسیری به سمت ایجاد تفاهم با ایران هستیم که به بی‌ثباتی امنیتی منطقه‌ای به شیوه‌ای رسیدگی کند که بتوانیم همگی بر ساخت آینده‌ای مرفه برای مردم خود متمرکز شویم.

ریاض به دنبال ایجاد تفاهم با ایران است / مذاکره ادامه دارد
به گزارش سلام نو به نقل از فارس، گرجه عربستان سعودی روز گذشته (شنبه) در حاشیه نشست کشورهای صنعتی جهان موسوم به «گروه ۲۰» (G20) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان بی سی» در خصوص روند مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که این مذاکرات ادامه دارد که البته تاکنون پیشرفت ملموسی حاصل نشده است.

ریاض به دنبال تفاهم با ایران است

وی در این خصوص گفت: «ما در حال گفت‌وگو هستیم. ما در پادشاهی (عربستان) به یافتن مسیری به سمت ایجاد تفاهم با ایران هستیم که به بی‌ثباتی امنیتی منطقه‌ای به شیوه‌ای رسیدگی کند که بتوانیم همگی بر ساخت آینده‌ای مرفه برای مردم خود متمرکز شویم. تاکنون، این گفت‌وگوها جنبه بررسی (اکتشافی) داشته است».

مذاکره با ایران احتمالاً ادامه دارد

وی در ارتباط با ادامه روند مذاکرات با ایران گفت: «احتمالاً یک دور دیگر داریم. در حال کار بر روی آن هستیم. ما واقعاً به هیچ پیشرفت قطعی نرسیده‌ایم اما می‌توانم بگویم که به اندازه‌ای مثبت بوده که اجازه بحث بیشتر را بدهد اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست».

دولت عراق چندی قبل تلاش کرد تا در حاشیه اجلاس بغداد که سران عربستان، ایران، ترکیه، امارات، قطر، مصر و اردن به آن دعوت شده‌اند، سران سعودی و ایران با هم دیدار کنند. عراق با هدف گرد هم آوردن سران منطقه با هدف یافتن نقاط مشترک میان آنان برای حل مشکلات منطقه، اجلاسی در سطح سران در بغداد برگزار کرد تا بعد از چند دور گفت‌وگوی اعلام نشده نمایندگان ایران و عربستان در بغداد طی ماههای گذشته، به قطع روابط دو کشور پایان دهد.

«ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی چندی قبل ابراز امیدواری کرد ه بود که گفت‌وگوها با ایران «به نتایج ملموسی برای اعتمادسازی» و احیای همکاری‌های دوجانبه منجر شود.

رسیدگی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران حائز اهمیت است

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بدعهدی طرف‌های اروپایی در پایبندی به تعهداتشان ذیل این توافق، ایران را به نقض تعهدات برجامی متهم کرد و گفت: «برای ما بسیار مهم است که به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بپردازیم. می‌بینیم که ایران همچنان به نقض تعهدات خود، نه فقط در برجام بلکه تعهداتش ذیل معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) ادامه می‌دهد و فکر می‌کنم که همچنان مهم است که شما به موضوع عدم دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (به تأسیسات هسته‌ای ایران) بپردازید و این‌ها تهدیدات واقعی برای امنیت منطقه و ثبات منطقه‌ است».

وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین در این مصاحبه، گزارش‌ها مبنی بر بحران دیپلماتیک در روابط میان ریاض و بیروت را انکار کرد اما ادامه داد که سعودی‌ها هرگونه تعامل فعلی با لبنان را «سازنده یا مفید» نمی‌دانند.

اظهارات فرحان پس از آن مطرح شد که عربستان سعودی به دلیل آن چه که اظهارات «توهین‌آمیز» یک وزیر لبنانی علیه عربستان خواندند، سفیر لبنان را اخراج کردند.

روز گذشته (شنبه هشتم آبان ماه) در پی انتقاد یک وزیر لبنانی از جنگ عربستان در یمن، ریاض به سفیر لبنان در این کشور دستور داد که خاک عربستان را ترک کند.

روابط ریاض و لبنان بحرانی نیست، فقط به نفع عربستان نیست

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در این خصوص طی مصاحبه‌ای در «رم» ایتالیا در حاشیه نشست «گروه ۲۰» گفت: «فکر نمی‌کنم که آن را بحران بنامیم. فکر می‌کنم به این نتیجه رسیدیم که با تداوم سلطه حزب‌الله بر صحنه سیاسی آن چه که ما به عنوان تداوم بی‌میلی این دولت و به طور کلی سران سیاسی لبنان برای اعمال اصلاحات ضروری و اقدامات ضروری برای پیشبرد لبنان به سمت تغییرات واقعی تلقی می‌کنیم، معامله با لبنان و دولت فعلی آن سازنده و مفید نیست».

این مقام سعودی در ادامه افزود: «ما تصمیم‌گرفته‌ایم که این تعامل در این نقطه از زمان سازنده یا مفید نیست. واقعاً به نفع ما نیست».

«جرج کرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان در مصاحبه‌ای که در ماه آگوست سال جاری ضبط شده بود و هفته پیش منتشر شد، عربستان و امارات عربی متحده را به تجاوز به یمن متهم کرد و حمله ائتلاف ریاض به یمن را بیهوده خوانده بود.

وزیر خارجه عربستان سعودی با اشاره به اظهارات این وزیر لبنانی گفت که این اظهارات «نشانه‌ای از یک واقعیت است، این واقعیت که صحنه سیاسی لبنان همچنان تحت سلطه حزب‌الله، یک گروه تروریستی و گروهی که اتفاقاً تسلیحات و تدارکات و آموزش در اختیار شبه‌نظامیان حوثی (انصارالله یمن) قرار می‌دهد».

این مقام سعودی ادامه داد: «بنابراین برای ما، این مسئله فراتر از اظهارنظر یک وزیر است بلکه بیشتر نشان دهنده وضعیتی است که لبنان در آن قرار گرفته است».

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید