برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند پس از حذف ارز دولتی و تقسیم منابع آن بین ۶۰ میلیون ایرانی، سهم هر نفر در سال حدود ۳ میلیون تومان می‌شود.

پرداخت یارانه ۳ میلیونی به هر ایرانی در دولت رئیسی

به گزارش سلام نو به نقل از مه شو،  هرچند رئیس دولت سیزدهم در ایام انتخابات شعارهایی مبنی بر افزایش یارانه‌ها می‌داد اما رئیس سازمان برنامه و بودجۀ کابینه او به صراحت از بی‌تاثیر بودن افزایش یارانه‌ها بر بهبود معیشت مردم سخن می‌گوید. مسعود میرکاظمی که پیش از حضور در دولت رئیسی، از مردان نزدیک محمود احمدی‌نژاد بود، بر تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها تاکید دارد. از سوی دیگر خبرهایی از سایر بخش‌های دولت شنیده می‌شود که یارانه‌ها تا پایان پاییز افزایش خواهند یافت.

یک ماه پیش روزنامه همشهری که به شهرداری تهران وابسته است، از کسری بودجه و منابع مالی برای افزایش یارانه‌ها خبر داد اما در عین حال نوشت:براساس اظهارات پیش از انتخابات رئیسی، احتمالا باید تا پایان فصل پاییز در انتظار وقوع تحولات یارانه‌ای بمانیم.

با تمام این چالش‌ها اما به نظر می‌رسد تصمیم دولت برای افزایش رقم یارانه‌ها از آذرماه قطعی است. تحلیل‌گران با بررسی ادعاهای مردان اقتصادی رئیسی، به سه الگوی احتمالی پرداخت یارانه‌ها رسیده‌اند؛

۱- صدور کارت اعتباری معیشت بر اساس وعده‌های ابراهیم رئیسی:
در این الگو، به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد اختصاص داده می‌شود. این یارانه برای خانواده پنج نفره سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. آنطور که رئیسی گفته این کمک‌های معیشتی قرار است به دولت برگردد اما او گفته به خانواری که در پرداخت اقساط مشکل داشته باشد یارانه بازپرداخت تعلق می‌گیرد.

۲- افزایش یارانه‌ها تا ۴۵۰ هزار تومان بر اساس برنامه محسن رضایی

محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت رئیسی، در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داد یارانه‌ها را ۱۰ برابر می‌کند و به ۶۰ میلیون ایرانی، ماهانه نفری ۴۵۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند.

۳- پرداخت ماهانه حدود ۲۵۰ هزار تومان با حذف دلار دولتی

سومین الگو توسط تحلیل‌گران بر اساس تلاش دولت برای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تخمین زده شده است. نزدیکان رئیسی مدعی هستند که با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، می‌توان اعتبار آن را به صورت مستقیم به مردم پرداخت کرد. رئیس دولت سیزدهم، در آخرین اظهارات اقتصادی‌اش گفت: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی ضرورت دارد اما با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی‌اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به طوریکه بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار می‌گیرد.

برخی تحلیل‌گران از جمله نویسندگان روزنامه خراسان – وابسته به آستان قدس رضوی – پیش‌بینی کرده‌اند پس از حذف ارز دولتی و تقسیم منابع آن بین ۶۰ میلیون ایرانی، سهم هر نفر در سال حدود ۳ میلیون تومان می‌شود؛ به بیان دیگر دولت می‌تواند به هر نفر ماهانه ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کند.

با توجه به اینکه ابراهیم رئیسی، مدتی تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشته و روزنامه خراسان نیز به این نهاد وابستگی دارد، باید منتظر ماند و دید آیا دیدگاه این روزنامه تا پایان پاییز به واقعیت تبدیل می‌شود. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید