مجلس مدتی است که «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» را در دستور کار دارد.

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، مجلس پیشنهاد داده خانواده هایی که فرزند سوم را به دنیا بیاورند می‌توانند ۲۰۰ متر زمین رایگان بگیرند. طرح دریافت ۲۰۰ متر زمین رایگان چیست؟

مجلس مدتی است که «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» را در دستور کار دارد. طرحی که به گفته زهره الهیان، نماینده مجلس «پول و زمین می‌دهد تا مردم فرزند بیاورند.»

پرداخت ۲۰۰ متر زمین رایگان!

آنگونه که این نماینده مجلس عنوان کرده در طرح جوانی جمعیت قرار است به خانوارهایی که فرزند دارند تسهیلات ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی پرداخت شود. مبلغ این تسهیلات برای فرزند اول ۱۰ میلیون تومان، برای فرزند دوم ۲۰ میلیون تومان و برای فرزند سوم ۳۰ میلیون تومان است.

اما جز تسهیلات ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی، مشوق دیگری هم در این طرح عنوان شده است. آن هم اعطای ۲۰۰ متر زمین رایگان به برخی از خانوارهاست. آنگونه که زهره الهیان گفته در شهرستان ها به هر خانواده دارای ۳ فرزند ۲۰۰ متر زمین رایگان داده می‌شود.

اما در طرحی که مجلس اعلام ارائه داده قرار نبود زمین رایگان باشد.

شرایط دریافت زمین رایگان

طبق طرح مجلس، در کلان‌شهرها و شهرهایی که جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر دارند، اگر خانواده‌ای فرزند سوم را به دنیا بیاورد می‌تواند مالک ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر زمین شود. اما زمین ۲۰۰ متری به همه خانوارهای دارای سه فرزند تعلق نمی‌گیرد.

چندی پیش رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به ایرنا گفته بود اگر خانواده‌ای در تهران و یا یکی از کلانشهرها فرزند سوم را به دنیا بیاورد، یک زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر به خانواده تعلق می‌گیرد. اما نه به صورت رایگان!

بلکه به گفته این نماینده مجلس این زمین ۲۰۰ متری به دو روش فروش اقساطی و یا به صورت ۹۹ ساله به خانواده تعلق می‌گیرد اما مالکیت زمین با دولت است.

اما نکته مهم دیگر این است که زمینی که به این خانواده‌ها تعلق می‌گیرد، در همان شهر نیست. بلکه یک قطعه زمین در شهری است که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

از وام خرید خانه تا کمک هزینه خرید پوشک

اما پرداخت تسهیلات ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی و ۲۰۰ متر زمین رایگان برای فرزند سوم، تنها وعده‌هایی نیست که تاکنون عنوان شده است.

سال گذشته هم اعلام شد به متولدین سال ۹۹ و ۱۴۰۰ سهام بورس داده می‌شود. به عبارتی قرار بود هر نوزادی که به دنیا می‌آید در بدو تولد سهامدار بورس باشد.

علی موسوی، نمایندگان ملکان گفته  بود در طرحی که برای تشویق افزایش جمعیت و زاد و ولد تدوین کردیم قرار است برای فرزند سوم و چهارم به بعد سهامی از شرکت‌های معتبر دولتی از جمله پالایشگاه و پتروشیمی‌ها به عنوان «سهام آیندگان» تخصیص داده شود.

این وعده شهریور سال گذشته عنوان شد. درست در روزهایی که بورس روزهای طلایی خود را سپری می‌کرد و به گمان دولت و مجلس، چنین وعده‌ای می‌توانست مردم را به داشتن فرزند تشویق کند. اما این وعده اجرا نشد و در حد یک پیشنهاد روی کاغذ ماند.

خرداد ۱۴۰۰ هم مجلس مجددا از طرحی رونمایی کرد که قرار بود از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد به خانواده‌هایی که فرزند سوم دارند، وام خرید مسکن بدهند. اما نکته جالب اینکه مبلغ این وام فقط ۷۰ میلیون تومان بود. اما این طرح هم عملا اجرایی نشد و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت ابلاغ این مصوبه به بعد از انتخابات موکول شده است.

باشگاه ۳+ در قم

طرح دیگر برای تشویق به فرزندآوری و کمک به خانوارهای عیال‌وار، راه‌اندازی باشگاه «مثبت ۳» بود. بنیاد ۱۵خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام گفته بود باشگاهی در قم راه‌اندازی می‌شود و قرار است در این طرح، پس از تولد فرزند چهارم در خانواده، یک میلیون تومان هدیه به محض تولد فرزند به مادر، دو میلیون تومان سهام به فرزند، بیمه تکمیلی دو ساله مادر و کودک و ۱۰ میلیون تومان بسته معیشتی ارزاق از جمله شیرخشک، مواد غذایی و پوشک به انتخاب پدر اهدا شود. سرنوشت این طرح هم مشخص نشد.

البته پیشنهاد وام ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای فرزندآوری و زمین ۲۰۰ متری رایگان، طرح مجلس است. طرحی که در قالب «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» مدت‌هاست که در حال بررسی است و چند باری بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد داشته است. البته هنوز سرنوشت این طرح مشخص نشده است.

اما عباس عبدی روزنامه‌نگار، واکنش جالبی به گفته زهره الهیان و پرداخت زمین ۲۰۰ متری رایگان نشان داده بود. او در توییتی نوشت: «خیلی قدرتمندتر از ایشان وعده‌های خیلی کوچکتری دادند و اجرا نشد.‏ کدام زن و مرد عاقلی به وعده او حاضرند، اقدام به فرزندآوری کنند که حقوق چند روزشان را باید صرف هزینه پوشک ماهانه بچه کنند؟»

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید