جواد اوجی، وزیر نفت که پیش‌تر گفته بود اتصال تمام جایگاه‌های سوخت حداکثر تا پایان روز گذشته انجام خواهد شد، در گفت‌وگو با تلویزیون اعلام کرد: طی ۲ الی ۳ روز آینده تمام جایگاه‌ها به کارت سوخت متصل می‌شوند.

مردم در انتظار ۳ وعده بنزینی دولت / بنزین هدیه چه شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از روزنامه همشهری، با گذشت ۶ روز از حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت، نه‌تنها هنوز گزارشی رسمی از جزئیات این اتفاق و منشا آن منتشر نشده بلکه همچنان عرضه بنزین در دست‌کم نیمی از جایگاه‌ها با اختلال مواجه است تا جایی که وزیر نفت بار دیگر وعده داد که سوخت‌گیری با نرخ سهمیه‌ای ظرف ۲ تا ۳ روز آینده در همه جایگاه‌های کشور امکان‌پذیر خواهد شد. در چنین وضعیتی مردم ۳ وعده مشخص از مسئولان دارند، نخست عادی شدن وضعیت جایگاه‌ها و امکان سوخت‌گیری با قیمت یارانه‌ای در همه پمپ‌بنزین‌ها، دوم اعلام بنزین ویژه وعده‌ داده شده از سوی وزارت نفت و سوم تلاش برای جلوگیری از تکرار حملات یا اختلال‌های آینده.

در روزهای گذشته بنزین ۱۵۰۰ تومانی یا همان سهمیه‌ای به یک چالش تبدیل شده و برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا دولت و وزارت نفت، تا زمان بازگشت وضعیت جایگاه‌های سوخت، اجازه بنزین‌ زدن با قیمت سهمیه‌ای در همه جایگاه‌ها را نمی‌دهند؟

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: اگر قرار باشد که تا زمان عادی شدن و بازگشت جایگاه‌ها به مدار قبلی، اجازه سوخت‌گیری بنزین با نرخ هر لیتر ۱۵۰۰ تومان داده شود، وضعیت بدتر خواهد شد چرا که سطح تقاضا برای بنزین با نرخ اول به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد و شاهد پدیده جدیدی خواهیم شد که ممکن است حوادث ناگواری را به همراه داشته باشد چراکه برخی اقدام به زدن بنزین به‌صورت گالنی و با استفاده از ظروف غیراستاندارد می‌کنند، افزون بر اینکه اختلال در سوخت‌گیری را تشدید می‌کند.

وی تصریح کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که سهمیه بنزین موجود در کارت‌های سوخت محفوظ خواهد ماند و شایعه حذف بنزین سهمیه‌ای از اساس تکذیب می‌شود و دولت برنامه‌ای برای آزادسازی یا افزایش قیمت بنزین ندارد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت بازگشت پمپ‌بنزین‌ها به وضعیت عادی به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون در نیمی از پمپ‌بنزین‌های کشور امکان زدن بنزین با نرخ سهمیه‌ای وجود دارد و در روزهای آینده تمام جایگاه‌ها احیا خواهند شد. کاهی در پاسخ به این سؤال که چرا اسامی جایگاه‌هایی که به‌صورت کامل احیا شده‌اند، اعلام نمی‌شود، اظهار کرد: اعلام رسمی این جایگاه‌ها تا زمان احیای حداکثری تعداد پمپ‌بنزین‌ها ممکن است اختلال ترافیکی ایجاد کند چراکه برخی رانندگان اقدام به مراجعه به این جایگاه‌ها می‌کنند و بهتر است مردم در صورت ضرورت به سوخت‌گیری، طی روزهای آینده نسبت به دریافت بنزین با نرخ آزاد اقدام کنند.

او با اشاره به احیای کامل بیش از ۲ هزار جایگاه سوخت و امکان بنزین زدن با نرخ سهمیه‌ای و آزاد تصریح کرد: تاکنون امکان عرضه بنزین با قیمت یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومانی در ۱۸۵ جایگاه سوخت شهر تهران از حدود ۳۷۰ جایگاه فعال در سطح پایتخت فراهم شده است. این مقام مسئول در عین حال اظهار کرد: نیروهای فنی و کارشناسی شرکت ملی پخش با جدیت تمام در حال رفع کامل این مشکل هستند و اکنون در بسیاری از جایگاه‌ها شرایط نرمال شده است. البته ممکن است علت موضوع این باشد که در یک جایگاه تمام نازل‌ها به سیستم هوشمند سوخت متصل نشده باشند؛ به‌عنوان مثال در یک جایگاه که ۵۰نازل در آن وجود دارد، فقط ۲۵ نازل به سامانه هوشمند سوخت متصل شده‌اند.

به‌ گفته وی اگر نازلی به سیستم هوشمند سوخت متصل شده باشد، متصدی جایگاه نمی‌تواند مانع سوخت‌گیری به‌صورت یارانه‌ای شود، با این حال اگر مردم چنین چیزی را مشاهده کردند می‌توانند آن را به سامانه ۰۹۶۲۷ گزارش دهند.
 

وعده دوباره وزیر نفت

جواد اوجی، وزیر نفت که پیش‌تر گفته بود اتصال تمام جایگاه‌های سوخت حداکثر تا پایان روز گذشته انجام خواهد شد، در گفت‌وگو با تلویزیون اعلام کرد: طی ۲ الی ۳ روز آینده تمام جایگاه‌ها به کارت سوخت متصل می‌شوند.

وی افزود بالای ۹۶ درصد جایگاه‌ها فعال شده‌اند و هموطنان می‌توانند به راحتی عملیات سوخت‌گیری را انجام دهند. البته بالغ بر ۵۴ هزار نازل را در سراسر جایگاه‌های سوخت داریم که برای هر نازلی  باید نصب برنامه انجام دهند و زمان‌بر است ولی با افزایش تیم‌ها و فراخوانی که انجام شده تا ۲ الی ۳روز آینده تمام جایگاه‌ها به کارت سوخت متصل می‌شوند.
 

بنزین هدیه چه شد؟

وزیر نفت از بررسی‌ها برای واریز سهمیه جبرانی به کارت هوشمند سوخت هموطنان به دستور رئیس‌جمهوری خبر داد. با این حال هنوز خبری از جزئیات این سهمیه ویژه اعلام نشده و به‌گفته یک مقام آگاه به‌احتمال زیاد معادل یک‌ماه به سهمیه بنزین اضافه خواهد شد. جواد اوجی همچنین تأکید کرد این سهمیه به‌ خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها، آموزشگاه‌ها و همه وسایل نقلیه‌ای که از کارت سوخت استفاده می‌کنند، تعلق می‌گیرد. وی افزود: مقدار سهمیه در حال بررسی است که پس از مشخص شدن اعلام و در پایان آبان‌ماه نیز به کارت‌های سوخت واریز می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید