مقامات سودانی به سفیر انگلیس در خارطوم ۲۱ روز فرصت دادند تا خاک این کشور را ترک کند.

سودان به سفیر انگلیس برای ترک این کشور ۲۱ روز فرصت داد

به گزارش سلام نو به نقل از مهر از المشهد السودانی، مقامات سودان به «جایلز لیوز» سفیر انگلیس در خارطوم ۲۱ روز فرصت دادند تا خاک سودان را ترک کند.

سفیر انگلیس پیش تر اقدامات ارتش سودان را محکوم کرده بود.

جایلز لیوز بخشی از یک هیات دیپلماتیک بین المللی بود که ارتش سودان هفته گذشته اجازه ملاقات با «عبدالله حمدوک» نخست وزیر این کشور را به آن داده بود.

لازم به ذکر است، ارتش سودان صبح روز دوشنبه، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر و چند عضو کابینه این کشور را بازداشت کرد. پس از آن، عبدالفتاح البرهان که ریاست شورای حکومتی انتقالی این کشور را بر عهده دارد، طی یک سخنرانی تلویزیونی، از اعلام وضعیت بحرانی و انحلال دولت سودان خبر داد. چند روز بعد، رسانه‌های سودانی از آزاد شدن حمدوک و انتقال وی و همسرش به منزل خود خبر دادند.

لازم به ذکر است، دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه‌های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش‌های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تاکنون نظامیان بر سر قدرت بوده‌اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید