مصرف کله‌پاچه به دلیل بافت کلاژنی آن برای افرادی که از درد استخوانی رنج می‌برند مفید است زیرا منجر به تقویت بافت استخوان‌ها می‌شود.

فواید مصرف کله‌پاچه | این قسمت از کله پاچه را هرگز نخورید!

 کله پاچه یکی از غذاهای موردعلاقه و بسیار لذیذ برای ما ایرانی هاست. کله پاچه از پختن سر، دست و پای گوسفند تهیه می شود و از بخش های مختلفی مانند بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت، صورت و پاچه تشکیل شده است. این غذای بسیار سنگین طرفداران زیادی دارد اما به دلیل پروتئین و چربی بالا قسمت هایی از آن مفید و قسمت هایی از آن بسیار مضر هستند که به هیچ عنوان خوردن آنها توصیه نمی شود. در واقع باید گفت کله پاچه یک منبع غذایی است که چربی بسیار بالایی دارد و نه تنها غذای مفیدی به شمار نمی رود و خوردن بخش هایی از آن مضر است. در این بخش در گفتگو با یک کارشناس تغذیه به شما می گوییم کدام قسمت از کله پاچه مفید و کدام یک مضر است؟
خلاصه گفتگوی ما با دکتر مهنوش شفیع پور را در زمینه استفاده از کله پاچه در ادامه می‌خوانید:

آیا مصرف کله پاچه مفید است ؟

مصرف کله پاچه به مقدار زیاد و یک الی دو بار در هفته مضر است و مصرف آن به افرادی که دارای بیماری های قلبی، کلسترول و اسید اوریک بالا هستند و مبتلایان به نقرس توصیه نمی شود.

اما مصرف کم کله پاچه و خوردن یک بار در ماه کله پاچه مشکلی ایجاد نمی کند ولی برای افراد ضعیف تقویت کننده است و اگر هضم آن به درستی انجام گردد، قوای جنسی را افزایش می دهد.

برای کسانی که ضعف معده دارند با کمی اصلاح غذای خوبی است و گاهی تولید قولنج سخت می نماید. بروز این قولنج در اثر خوردن زیاد پوست و غضروف طرفین صورت و کاسه سر و گوش ها و بینی ها می باشد.

مصرف مقدار اندک آن در فواصل طولانی برای نوجوانان در حال رشد نیز موردی ندارد.

مصرف کله پاچه به دلیل بافت کلاژنی آن برای افرادی که از درد استخوانی رنج می برند مفید است زیرا منجر به تقویت بافت استخوان ها می شود.

مصرف زیاد کله پاچه به دلیل داشتن کلسترول بالا مضر است زیرا کلسترول یکی از چربی هایی است که در رگ های خونی رسوب می کند و موجب گرفتگی آن می شود و می تواند در دراز مدت موجب سکته مغزی و قلبی شود. همچنین کله پاچه غذایی بسیار سنگین است که می تواند موجب مشکلات گوارشی شود.

قسمت های مفید کله پاچه:

پاچه :

از نظر تغذیه ای، بهترین قسمت پاچه است که چربی کمی دارد و منبع پروتئینی مناسب برای بدن به شمار می رود. پاچه گوسفند دارای طبع سرد و خواص زیر است :

    رقیق کنندگی خون

    درمان یبوست

    التیام دهنده زخم های داخلی

    افزایش دهنده شیر مادر

همچنین این غذا حاوی ماده مغذی به نام کو آنزیم q۱۰ است که یک آنتی اکسیدان قوی می باشد و مواد مضر تولید شده در نتیجه فرایندهای متابولیکی مختلف را دفع کرده و از آسیب سلول ها جلوگیری می کند. از دیگر نقش های کوآنزیم q۱۰ استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری های فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان است. پاچه گوسفند و گاو حاوی کلسترول بوده و نباید بیشتر از دو بار در ماه شود.

افرادی که دچار شکستگی استخوان و پوکی استخوان هستند، می توانند برای ترمیم بهتر شکستگی و درمان پوکی استخوان پاچه استفاده کنند.

فواید کله پاچه

زبان:

زبان گوسفند دارای ویتامین های گروه ب به ویژه ویتامین ب ۱۲ است و مصرف اندک آن برای سلامتی مفید است زیرا ویتامین ب، در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.

کالری ۱۰۰ گرم زبان گوساله حدود ۱۳۰ کیلوکالری انرژی و ۱۰۰ گرم زبان گوسفند حدود ۲۶۰ کیلو کالری انرژی می باشد. نیاز روزانه بدن ۳ واحد گوشت می باشد و زبان نیز معادل ۳ واحد گوشت است.

مضرات کله پاچه

قسمت های مضر کله پاچه :

مغز :

مقدار کلسترول مغز گاو و گوسفند بسیار زیاد است و مغز گاو حدود ۱۲۰ گرم وزن دارد که حدود ۲ هزار میلی گرم کلسترول دارد و حدود ۱۳۰ کیلوکالری انرژی دارد. جالب است بدانید مغز گاو یا گوسفند به اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می شود. البته توام بودن چربی هایی مثل تری گلیسیرید با کلسترول، جذب کلسترول را بالا برده و باعث افزایش چربی خون می شود.

** برخی معتقدند که مغز گاو چیزی حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ گرم وزن دارد در صورتی که برخی دیگر این گفته را رد می کنند پس نمیتوان با اطمینان این مسئله را تایید کرد.**

پس طبق گفته های متخصصان تا حد امکان از خوردن مغز در کله پاچه خودداری کنید تا از مضرات آن در امان بمانید.

چشم:

تمام مواد موجود در کله پاچه از کالری و چربی زیادی برخوردار هستند. چربی موجود در چشم از نوع چربی ترانس است و برای بدن مضر است.

بهترین زمان مصرف کله پاچه :

کله پاچه را در وعده ی ناهار یا وعده صبحانه مصرف کنید، اگر در وعده صبحانه کله پاچه خوردید، در وعده ناهار باید از یک غذای گیاهی سبک استفاده کنید. هرگز کله پاچه را در وعده شام مصرف نکنید زیرا کله پاچه غذایی بسیار سنگین است و می تواند موجب بی خوابی و ناراحتی های معده شود. بهتر است کله پاچه را در فصول سرد مصرف کنید زیرا مصرف آن در تابستان و در نواحی گرمسیر برای مزاج انسان سنگین تر است.

کله پاچه را خودتان درست کنید و بگذارید ۱۲ ساعت کامل بپزد و پس از سرد شدن چربی روی آن را کامل جدا کنید.

همراه و بعد از کله پاچه چه بخوریم؟

برای هضم بهتر کله پاچه در دستگاه گوارش زمان پخت آن از ادویه های مختلفی مانند زیره و رازیانه و زردچوبه و نعنا و گشنیز استفاده کنید. این ادویه های گیاهی ضد نفخ و میکروب کش می باشند. انواع مزاج ها می توانند از دارچین به همراه کله پاچه استفاده کنند.

همراه با کله پاچه برای هضم بهتر خوردن مقداری سویق مفید است.

خوردن آبلیمو همراه کله پاچه به دلیل اینکه ویتامین ث بالایی دارد جذب آهن گوشت کله پاچه را افزایش می دهد و سمیت غذا را کاهش می دهد.

کد خبرنگار: ۱۵
۴۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • رحیم IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    71 6
    در این وضعیت بد اقتصادی و تورم بالا بهتر هست از فواید مصرف اشکنه، تلیت ماست، گوجه بادمجان، ووو صحبت شود. کله پاچه دستی 250 هزارتومان از توانایی در آمد قشر متوسط هم خارج هست.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      45 13
      دقیقا ۱۶
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      14 10
      سلام اگه یه کم وقت بزارین کله پاچه رو تو تابستون بگیرن پاک کنید بعد فریز کنید خیلی مناسب در میاد من گرفتم دانه ی ۸۰تمیز کردم و تو زمستون استفاده میکنم
  • لیلا IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    39 11
    فقط صحبت میکنیددعوتمون کنیددهنمون آب افتاد هههههههه شوخی کردم بخوریدنوش جان
    • رسول IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      2 1
      بیاید مهمان من
  • داود IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    25 7
    به به بهترین غذای دنیا کله پاچه است
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    28 8
    اگر کله پاچه را یک روز زودتر بپزید و در یخچال بگذارید زمان گرم کردن روی مواد پخته شده را بردارید چربیهای اضافه و دور بریزید از ابتلا به چربی خون جلوگیری می شود و من چند سالی هست این کار را انجام می دهم و از سنگینی اون هم جلوگیری می کند و این چربی برای بدن مضر هست پاچه چربی ندارد و ژلاتین و کلسیم فراوان دارد صورت بسیار چرب هست همینطور بنا گوش و موقع طبخ این چربیها روی اب کله پاچه جمع شده و خوردن اون ضرر دارد در مورد چشم من هرگز از خوردنش ابا ندارم با وجود اینكه با خوردن چربی مخالف هستم چون بسیار خوشمزه و مقوی هست در مورد مکروه و ممنوع بودن خوردن چند قسمت کله پاچه در طب سنتی و فتوا بعضی علما در قسمت مغز یک قسمت وجود دارد که نخود مغز شهرت دارد خوردن اون جنون می اورد و حتما باید در اورده شود که بعید می دانم در طباخیها این کار انجام شود اما بهتر ان است که پاک شود همینطور در پاچه مابین سمها یک غده مویی هست خوردن اون هم اشکال دارد امیدوارم نظرات و تجربیات من مورد توجه قرار بگیرد سپاس
    • داشی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      7 6
      همه خوشمزه گیش به چربیشه چربی روش رو ورداری دیگه بدرد نمیخوره
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    25 9
    شرمنده مزاحم میشم من ۲۵۰ لازم دارم امکانش هس بهم کمک کنین
    • بابک IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 3
      هه هاهاهاااااآاا هههههههههه
    • مانا IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      میخوای کله پاچه بزنی تک خور؟
  • مهسا IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    12 1
    من اصلاکله پاچه دوست ندارم اماآبگوشت دوست دارم داخل آبگوشت مغز گوسفندهست مریض نمیشیم مغزگوسفندخیلی خوبه من خودم دکترهستم
    • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      10 4
      دکتر چی؟
    • محمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      13 1
      مگر داخل آبگوشت هم مغز گوسفند میزارن اولین بار شنیدم
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      7 0
      دکتر مغز هستین شما
    • شهروز IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      0 0
      اتفاقا ما امروز درست کردیم با کشک جاتون خالی واقعا
  • ایرانی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    16 2
    یک زمانی دل وچگر وسیرابی وکله پاچه غذای کارگران وزحمتکشان بود وخیلیها خجالت میکشیدن بگن ماهم میخوریم .ولی بعدها عوام فهمیدن که چقدر خوشمزه است .وچرا باید قشر فقیر بخوره .با گران کردنش اینراهم از ضعفا گرفتن .فکر کنم دراینده اشکنه وابدوغ خیارروهم فقرانتونن بخورن
  • طباخی سنندجی جاجرود کمرد خروجی پمپ بنزین کمرد IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    12 3
    بهترین صبحانه کله پاچه است
    • محمد IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 2
      بابابیخیال کله پاچه ازاولشم غذای همه بودپولداراخیلیم دوست داشتن مال مشتیاس الان شم مال همه س ولی مردم بهترمیخورن براهمین همه مریضن چربی وکلسترل بالادارن ولی عاشقشم
  • علی اکبر IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    8 1
    غذا خوبی ولی کم
  • مرتضی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    7 1
    آقا از قیمتش انگار خبر ندارین
    • سعید IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      4 0
      قیمت خام در گیلان از۹۰ تا۱۲۰ و پخته شده یک دست ۱۶۰
  • حمید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    11 0
    من عاشق زبان و چشم کله ام
  • علیرضایی حور IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    9 2
    اگر زیاده‌روی نشود حتما مفید خواهد بود البته با اين قیمتها معلومه که نمیشود هرکسی بتواند بخرد
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 7
    فقط با نوشابه بخورید
  • رضا IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    7 0
    کله گوسفند وگاو رو باید ازقسمت بینی به زمین کوبید که فرتق واب بینی ان خارج شود وپخته شور
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    5 4
    اره خیلی خوش مزه است هرکی دوست نداره زورش که نکردن نخوره
  • وفا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    سالی ۲ بار مصرف کله پاچه ،که در منزل پخته بشه و چربی اضافه اون گرفته شده باشه برای تقویت استخوان ها و تقویت قوای جسمی ضروریه.بخصوص به نوجوانان و خانم ها توصیه میشه سالی یکی دوبار حتما استفاده کنند.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    7 0
    عالیست بخورید ولی اسراف نکنید
  • ملک محمدی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    5 2
    کله پاچه بقدری گرونه که مااگربتوانیم یک وعده درسال استفاده کنیم آنهم درماه رمضان
  • Meysam IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    8 0
    ممنون از مطالب خوبتان سپاس گذارم
  • ناشناس IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    این دوستمون درست گفت که در گذشته اینها غذای فقرا بود.یک همسایه در کوچه ما بود که وضعیت مالی مساعدی نداشتند. هر صبح بچه را می فرستادند زیر گذر آب کله پاچه می گرفتند و میل می کردند.الان پول آب کله پاچه را هم می گیرند. گوشتش که دیگر هیچ.
  • ناشناس IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 0
    واقعا عاشق کله پاچه هستم ولی خیلی وقته نخوردم،به نظرم هر چیزی به اندازش بخوریم اصلا مضر نیست خیلی هم مفیده،البته اگر دیدیم ،
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 1
    کله پاچه ،خیلی خوش مزه هست ،مصرف زیادیش واقعا مضره،اون دوستمون که گفتن نخودو،بابقیه چیزا واقعا مشخصه کله پاچه مصرف میکنه مث من نوش جان،خواهشن شب مصرف نشه دوستان
  • محمد IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 1
    کله پاچه وای وای وای. دهنم آب افتاد
  • سیما IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 0
    به نظر من کله پاچه غذای بسیار مفید لذیذ ومقوی هست ولی در حد تعادل وبرای کودکان در حال رشد هم مفیده کاش کله پاچه جای فست فودها رو میگرفت
  • هیمن IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 1
    بهترین جا واسه کله پاچه خریدن ایلامه، کله پاچه درجه یک گوسفندی پاک شده ،۵۰ تا ۷۰ تومان
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    3 2
    خیلی خیلی خوشمزه هست مخصوصا صبحانه با بچه هام بخورم
  • سعید IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    عجب خوراکیه کله پاچه بهترین مکمل برای آن ترشی وسیر می باشد ۰غافل از ان نشوید مخصوصا در دوره همه های خواهر وبرادری البته بعد از خوردن آن دو چای داغ هم میل شود
  • جمشید IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    کله پاچه برای کسانی که شکستگی استخوان دارن مثل دست پا کمر دنده بسیار مفید است باعث می‌شود زود جوش بخورد این از پدر بزرگم و مادر بزرگم فهمیدم بسیار مفید
  • مصطفی شهرابی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    خوردن پاچه بسیار مفید تر هست من حدود بیست سال پیش در یک حادثه مچ پام دچار شکستگی شد الان بعد بیست سال ت فصل سرما همون ناحیه درد میگره بعد از خوردن پاچه گوسفند دردش از بین میره
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    متم میخوام هوس کردم ولی پولش ندارم الان چیکارکنم خیلی خوشمزه درست میکنم ولی خیلی وقته تخوردم چون گروونه 1

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید