کمترین نقد به وضع موجود سبب حمله اصولگرایان تندرو به مرجعیت شده است، رفتاری که البته بدون ‌پاسخ هم‌ نمانده و واکنش‌های بسیاری را برای حمایت از مراجع حق‌طلب و عدالت‌جو در پی ‌داشته است.

وقتی اصولگرایان تندرو تنها خواستار حمایت بی‌چون‌وچرای آیات عظام از مواضع مقبولشان هستند

به گزارش سلام نو، روزنامه شرق نوشت: نگاه اصولگرایان تندرو به مرجعیت، حمایت بی‌چون‌وچرای آیات عظام و روحانیون از مواضع مقبول تندروها به دور از هرگونه انتقاد از سیاست‌های غلط است و از این‌رو کمترین نقد به وضع موجود سبب حمله تند این دسته از افراد به مرجعیت شده است.

رفتاری که البته بدون ‌پاسخ هم‌ نمانده و واکنش‌های بسیاری را برای حمایت از مراجع حق‌طلب و عدالت‌جو در پی ‌داشته است. هفته گذشته آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود: گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم، به ضرر مردم است. سخنانی که با حمایت سایر مراجع دینی و طلاب و روحانیون و مردم همراه شد اما از سویی توسط روزنامه کیهان سانسور شد و از سویی دیگر با حمله‌های تند و بی‌رحمانه اصولگرایان تندرو مواجه شد.

اینها در سایه امنیت جمهوری اسلامی مشغول کسب‌وکار  اقتصادی خود هستند

در کانال تلگرامی رجانیوز مطلبی در حمله به آیت‌الله ‌صافی‌گلپایگانی منتشر شد که در آن مطلب تأکید شده بود: «در دل تشیع جریان‌های مختلفی وجود دارند. عده‌ای که از اساس معتقدند در عالم مفهوم «دشمن» وجود ندارد و کشورهای امروز چیزی بیشتر از «رقیب» هم نیستند. اینها با کت و شلوار و دکمه‌سردست در سایه امنیت جمهوری اسلامی عمدتا مشغول کسب‌وکار اقتصادی خود هستند و منتفع‌ترین قشر از بیماری‌های اقتصادی و نابرابری‌های اجتماعی‌اند و البته همیشه هم طلبکار!». این سخنان و لحن سخیف مطلب موجب واکنش‌های منفی بسیاری شد، اما سایت رجانیوز که در کارنامه خود دفاع همه‌جانبه از اقدامات محمود احمدی‌نژاد را دارد و منتقدان رئیس دولت مهرورز را سال‌ها از تیغ تخریب و توهین گذرانده، این‌بار اظهارنظر یک مرجع تقلید را هم برنتافته و در ادامه مواضع خود در حمله به مراجع نوشته: «بعضی دوستان، هرگاه ناخشنود می‌شوند، پای «ادب» و «ادبیات» و «اخلاق» را به میان می‌کِشند و در قالب تذکرِ اخلاقی، «نسبت ناروا» می‌دهند. همین که کسانی نسبت به خطای بزرگ یک مرجع تقلید حساس نیستند و برآشفته نمی‌شوند». در ادامه مطلب این سایت آمده است: «صدق گفته ایشان، از حامیان سخنش پیداست؛ علی مطهری و مهدی نصیری و فرید مدرسی. ورشکستگان سیاسی، در کمین نشسته بودند که لقمه‌ای را از دهان ایشان بربایند و بر آن موج‌سواری رسانه‌ای کنند».

انتظار دارید ایشان در دیدار با مسئولان فقط تعریف و تمجید کنند؟

این جملات تند خطاب به آیت‌الله علوی‌بروجردی منتشر شده که درحمایت از آیت‌الله صافی‌گلپایگانی دردرس خارج فقه مواردی را طرح کرده بود.علوی‌بروجردی با انتقاد ازحمله‌های اخیر به صافی‌گلپایگانی گفته است: «اخیرا مرجع عالی‌قدر شیعه، شیخ‌الفقها، حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای صافی اظهاراتی داشته‌اند. من تعجب کردم که اولا عده‌ای این اظهارات را منعکس نکردند و اصلا خبررسانی انجام نشد. گویا این مرجع تقلید اصلا در قم و در ایران نبوده و مطلبی هم نگفته است! یعنی بایکوت خبری! مصیبت بیشتر اینکه دیدم برخی سایت‌ها به ایشان تعرض کرده‌اند که چرا شما در ملاقات فلان شخصیت گفته‌اید با دنیا قهر نباشید و روابط داشته باشید!». علوی بروجردی تأکید کرده است که «این مرجعیت مستقل اگر اشکالی ببیند و نگوید، عمل به وظیفه نکرده است. این نصیحت وظیفه فرد فرد انسان‌ هاست، تا چه برسد به مرجع شیعه، آن هم مرجعی مثل آقای صافی که شیخ‌المراجع و بقیه‌السلف است». او افزوده است: «چرا باید به ما بربخورد و بعد اصلا در اخبار منعکس نشود؟ آیا چنین برخوردی مشکلات را حل می‌کند؟ انتظار دارید ایشان در دیدار با مسئولان فقط تعریف و تمجید کنند؟ این‌طور رفتارکردن با مرجعیت صحیح نیست».

محقق‌داماد: حکم شرعی انزوای سیاسی

سیدمصطفی محقق‌داماد نیز در واکنش به توهین‌هایی که به آیت‌الله صافی‌گلپایگانی انجام شده است، گفت:  «با قطع نظر از ادله اجتهاد و تقلید، موضوع مرجعیت در شیعه نقش مهمی در طول تاریخ نسبت به تمشیت و تنظیم امور زندگی دنیوی، اجتماعی و سیاسی جامعه شیعه داشته است. مطالب اظهارشده هرچند خطاب به رئیس کنونی مجلس انجام شده ولی به یقین از مطالبی است که می‌توان گفت نه زمان مخصص  و نه شأن نزول تقییدکننده می‌باشد، کاملا کلی و فراگیر است‌، به تعبیر فنی قضیه خارجیه نیست، حقیقیه است‌، گذشته، حال و آینده را فرامی‌گیرد».  

وی همچنین افزوده است: «از همه چیز بالاتر آنکه این مطالب از لسان یک شخصیت سیاسی محض صادرنشده‌، توسط یک فقیه و مجتهد جامع‌الشرایط در موضع مرجعیت شیعه بیان شده و باید آن را با حلال و حرام تفسیر کرد».

آملی لاریجانی: امروز وضعیت تورم در کشور و فشاری که بر قشرهای ضعیف جامعه می‌آید، نگران‌کننده است

سخنان انتقادی آیت‌الله علوی‌بروجردی و صافی‌گلپایگانی، هرچند خوشایند تندروها نبود،  اما با حمایت جامعه طلاب و روحانیون مواجه شد و آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی نیز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گرانی‌های اخیر و وضعیت معیشت مردم همچون دیگر مراجع عظام که در هفته گذشته منتقد وضعیت موجود بوده‌اند، گفته است: امروز وضعیت تورم در کشور و فشاری که بر قشرهای ضعیف جامعه می‌آید، واقعا نگران‌کننده است. گرانی‌های سرسام‌آور، بسیاری از مواد غذایی عموم مردم را از سر سفره‌ها جمع کرده است. اینکه عده‌ای برایشان مقدور نیست گوشت تهیه کنند و حتی میوه و سایر اقلام نیز از سفره آنها جمع شده، بسیار دردناک است و باید برای آن فکر عاجلی کرد. آیت‌الله رضا استادی نیز  در مراسم چهلم آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی در مسجد اعظم قم، گفت: غیرت دینی آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی زبانزد همه است، هر کجا لازم باشد صحبت می کند. وی افزود: شنیدم کسی دانسته یا ندانسته به ایشان اهانت و جسارت کرده است؛ این ناشکری‌ها اثر بد دارد. باید به تمام عزیزان ازجمله امام، مقام معظم رهبری و همه‌ مراجع احترام بگذاریم، زیرا حق‌ دارند؛ اینها پدر امت هستند.

حمایت جامعه مدرسین حوزه از آیت‌الله صافی‌گلپایگانی

در پی حمله‌های اصولگرایان به آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه‌ای از اصحاب رسانه خواست اخلاق رسانه‌ای را رعایت کرده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی پرهیز کنند. همچنین حملات به مراجع، واکنش جمعی از استادان، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را به‌دنبال داشت. این عده در نامه‌ای سرگشاده ضمن محکوم‌کردن توهین به مرجعیت شیعه، خواستار برخورد با نویسنده این مطلب شدند.

آیت‌الله نوری‌همدانی: مسئولان در حل مشکلات مربوط به گرانی و تورم بکوشند

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی از مراجع تقلید نیز چند روز پیش در موضعی همسو با سایر مراجع منتقد وضعیت موجود، یکی از نعمت‌های بزرگ الهی را توفیق خدمت به مردم دانسته و از مسئولان خواسته بود در حل مشکلات مربوط به گرانی و تورم بکوشند. شرایط سخت اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و اینکه بسیاری در تأمین نان شب خود ناتوان هستند، حقیقتی کتمان‌نشدنی است، حال چگونه سکوت در برابر مشکلات این‌چنینی از سوی تندروهایی که کارنامه روشنی در مخالفت با رفع تحریم‌ها دارند، به‌عنوان وظیفه مراجع تعریف می‌شود، جای سؤال دارد که منافع ادامه خودتحریمی برای کشور چه خواهد بود؟ اینکه کاسبان تحریم‌ از هیچ کوششی برای به‌نتیجه‌نرسیدن برجام دریغ نکردند و تندروها در مواضعی همسو با اسرائیل و دشمنان ایران خواستار لغو برجام و بازگشت تحریم‌ها بودند، همچنان یکی از مهم‌ترین ابهام‌های سیاسی در ایران است.

سیدحسن خمینی: دین برای آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، فقط و فقط«دین خدا»است

سید حسن خمینی هم  با انتشار عکسی از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و خودش، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «در زمره عالمان بزرگی که در قید حیات‌اند، دو سه تن هستند که برای من نه‌تنها از جهت «علم و منزلت والای زعامت»، که از جهتی دیگر ارزشمندند: «اینکه در حضورشان احساس آرامش می‌کنی» و حس می‌کنی که آنچه می‌گویند، هیچ ریشه‌ای در «منیت فردی یا محبت قبیله‌ای» ندارد. ‌به جرأت می‌توان گفت که دین برای ایشان، فقط و فقط «دین خدا» است».

کد خبرنگار: ۱۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید